Hei alle, ny på forumet her, suger i info før renovering av mitt livs første hus, et gammelt sådant. Kanskje våger meg på en tråd om det fremover
Uansett, jeg ser noen som har åpnet opp flere vegger i tømmerhus. Latt en bjelke i taket, ikke satt inn gåt i avsagde ender. Holder slikt sammen både når det gjelder krefter for å holde sammen yttervegger, og å bære opp belastning fra oven? Eller er det bare et tidsspørsmål før de begynner å se setninger?
Mine røde streker i planskissen er skapte åpninger ut fra det jeg kan se. Grønne er mønet
https://svenskamaklarhuset.se/objekt/obj22071_1923394065-grindstuvagen-3-vendelso/

• Plantegning av hus med markeringslinjer, røde linjer viser nye åpninger i vegger, grønn linje indikerer taklinjen. Uteområde med altan og uterom.
  • Vaskerom med trapp til venstre, vaskemaskin og tørketrommel foran, og moderne bad med hvite fliser og lilla håndklær til høyre.
  • Vegg av tømmer med åpning til stue, kart på vegg. Ved siden, et rom med blomstrete tapet, vindu, kommode og planter.
  • Lys stue med hvit sofa, grønne puter, rundt trebord. Store vinduer, planter på vinduskarmer. Åpen bjelkeåpning til tilstøtende rom.
  • Stue med beige hjørnesofa, rundt trebord med tulipaner, TV på vegg, store vinduer, og synlig trebjelke i taket. Lys, moderne dekorasjon.
surris
Det er uansvarlig å la tømmerstokkene være saget av slik uten gåter. Mellomveggene er også til for å holde sammen ytterveggene, så man kan ikke bare kappe dem bort uten videre. Man skal ikke undervurdere bevegelsene og setningene i tømmeret. Tømmerhus har også tidligere blitt bygd uten dymlinger, og da er det bare knutene som holder huset sammen.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Håper du ikke har kjøpt huset på bildene. Det der ser minst sagt ildevarslende ut.
Som kjøper av gamle (tømmer?)hus bør du unngå klønete renoveringer og rivne vegger som pesten!
Nå er riktignok tømmerstammer som regel (unnskyld pappaskjemt) skikkelig overdimensjonerte, men det betyr ikke at det går an å sage bort akkurat hva som helst.

U
Jeg håper og tror at åpningene har en hel tømmerstokk også i bunnen under gulvnivået.
Hvis så er tilfellet, er det vel kun den store i stuen som tilkobles gavlveggen, som er den som bekymrer direkte. Hvordan ser det ut på utsiden? Er vertikale følgere montert?

Selv om det mangler gåter i de mindre åpningene, ser jo stokkene ikke ut til å kalve, og skulle de begynne, vil det jo synes med en gang siden det er åpent. Vet du hvor lenge siden det var de gjorde inngrepene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.