Hei!

I forbindelse med kommende kjøkkenrenovering ønsker vi å finne ut om det er mulig å åpne opp veggen/utvide døråpningen mellom kjøkkenet og spisestuen. Vi ønsker altså ikke å ta ned hele veggen, men å utvide dørhullet med cirka 10 centimeter til begge sider. Villaen er bygget i 1979 og er enetasjes. Veggseksjonen står i motsatt retning av takstolene, noe jeg har forstått kan indikere at den er bærende. Jeg har også forstått at visse typer takstoler er selvbærende.

Kan noen vennlig sjel vurdere hvilken type takstol vi har?

Takstoler:

Loft med synlige bjelker og takstoler i treverk, belyst av to lyspærer. Gulvet er dekket av isolasjonsmateriale. På bildet vises et loft med trestykker og en ventilasjonsenhet. Belysning og isolasjonsmaterialer er også synlige.

Teknisk beskrivelse:

Teknisk tegning av bygningskonstruksjon med spesifikasjoner for gipsplater, reglar, og isolasjonsdetaljer. Viser innervæggenes oppbygging og bæreevne.

Tegning med rød pil som viser hvor vi ønsker å utvide dørhullet:

Plantegning av en enebolig fra 1979 med en rød pil som viser hvor veggen mellom kjøkken og spisestue vurderes utvidet.

Takknemlig for all veiledning jeg kan få (y).

Uten en seksjon blir det bare gjetninger, men den veggen kan godt være bærende da 1. diagonalen på venstre halvdel ser litt grovere ut samt har litt mindre helling enn på tilsvarende side. Mål inn takstolene og åpningen så kanskje dere har flaks at åpningen havner mellom to takstoler.

Ifølge beskrivelsen er bærende innervegger 5 cm dypere (bredere?) enn ikke-bærende. Stemmer det at dere har to forskjellige dybder/tykkelser på innerveggene? I så fall burde det vel være lett å avgjøre hva som er bærende. Jeg gjetter selv at den veggen dere vil lage større åpning i er bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.