Vi skal åpne en døråpning på bakkenivå som i dag er 70cm. Vi skal åpne den til ca 200cm. Over åpningen skal vi spare 26cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende.
Trenger vi en bjelke?

Har merket på bildet hvor vi vil åpne opp.

Huset er på to plan pluss uinnredet loft.
Huset er ganske nøyaktig 8 meter bredt.
Legger også ved bilde av takstolene hvis det kan hjelpe.

• Plantegning av et hus med en dør merket i gult som skal utvides fra 70 cm til 200 cm bredde, i et rom med betegnelsen "KÖK".
  • Arkitekttegning av husplan med markeringslinjer for hvor en døråpning ønskes utvidet. Viser romoppsett inkludert soverom, balkong og trapp.
  • Taket på loftet viser trebjelker og isolasjon, potensielt påvirket av endringen i døråpningen nært markert område.
  • Takstoler i treverk på et loft, sett ovenfra med isolasjonsmateriale. Viser detalj av konstruksjonen i forbindelse med vurdering av bærende vegg.
I Icemania88 skrev:
Vi skal åpne opp en døråpning på bakkeplan som i dag er 70 cm. Vi skal åpne den til ca. 200 cm. Over åpningen skal vi spare 26 cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende.
Trenger vi en bjelke?

Har markert på bildet hvor vi vil åpne opp.

Huset er på to plan pluss uinnredet loft.
Huset er ganske nøyaktig 8 meter bredt.
Legger også ved bilde av takstolene i tilfelle det kan hjelpe.

Legger til litt flere bilder. Markert hva som skal fjernes.

• Innendørsbilde av et rom med en døråpning til et kjøkken. En rød linje markerer området som skal fjernes.
  • Kjøkken med rødt markert område rundt en dør og en del av veggen, indikerer hva som skal fjernes i renoveringen.
  • Arkitekttegninger av hus med markerte områder for fjerning, sett fra flere vinkler og med seksjonsdetaljer. Datert 1966.
Det finnes ingen informasjon om bjelkelag mellom bunn- og overetasje? Det siste bildet synes jeg tyder på at veggen er bærende, men det er ikke lett å avgjøre.

1 16386 skrev:
Det finnes ingen informasjon om bjelkelag mellom bunn- og overetasje? Det siste bildet synes jeg tyder på at veggen er bærende, men det er ikke lett å avgjøre.
Huset vises fra "feil" side på det bildet, egentlig kan markere opp omtrent hvor veggen er. Den er ikke gjennomgående gjennom hele underetasjen og ligger ikke rett under noen vegg på overetasjen.

• Arkitekttegninger av et hus med markert vegg, viser flere fasadesnitt og betongfundamentdetaljer.
1 16386 skrev:
Tenker også at det ikke går noen vegg gjennom stuen, og det klarer seg jo til tross for møblert rom og så direkte over.

I og for seg, men det kan jo finnes en bjelke e.l. i bjelkelaget som du ikke ser.
Du har ingen beskrivelse av konstruksjonen?

1 16386 skrev:
I og for seg, men det kan jo finnes en bjelke e.l. i bjelkelaget som du ikke ser.
Du har ingen beskrivelse av konstruksjonen?
Det jeg har lagt opp er det jeg har dessverre

I Icemania88 skrev:
Vi skal åpne en døråpning på bakkeplan som i dag er 70 cm. Vi skal åpne den til ca 200 cm. Over åpningen skal vi spare 26 cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende. Trenger vi en bjelke?

Har markert på bildet hvor vi vil åpne opp.

Huset er på to plan pluss ikke innredet loft. Huset er ganske nøyaktig 8 meter bredt. Legger også opp bilde av takstolene i tilfelle det kan hjelpe.
Jeg gjetter at veggen er bærende. Tenker at takstolene hviler på veggen hvis jeg tolker tegningene dine riktig. Kanskje det ligger en bjelke over stuedelen der vegg mangler. Observer at dette er gjetninger. Men jeg ville ikke tatt sjanser. Få en konstruktør hit så det blir riktig og korrekt.

I Icemania88 skrev:
Huset vises fra "feil" side på det bildet egentlig kan markere opp omtrent hvor veggen er. Den er ikke gjennomgående gjennom hele første etasje og ligger ikke rett under noen vegg på andre etasje.
Du leser tegningen feil. Seksjonen på huset (til høyre) er jo tatt ved et av takvinduene og uansett hvilket så havner du rett i kjøkkenet.

Plantegning av et bolighusvisende underetasje til venstre og hovedetasje til høyre, med forskjellige rom, trapper og bærende vegger.

Så det er ingenting å fundere over, din vegg er bærende. (Du vet jo ikke hvordan bjelkelaget er bygget opp, så du kan ikke gå ut bare fra stuen.)

Jetkokos Jetkokos skrev:
Du leser tegningen feil. Seksjonen av huset (til høyre) er jo tatt ved et av takvinduene, og uansett hvilket så havner du akkurat på kjøkkenet.

[bilde]

Så det er ingenting å fundere over, din vegg er bærende. (Du vet jo ikke hvordan bjelkelaget er bygget opp, så du kan ikke gå ut bare fra stuen.)
Så denne veggen er altså bærende? Som jeg har markert her på bildet nå?
Bare dobbeltsjekke så jeg har forstått deg rett uansett om det er vegg direkte over i overetasjen eller ikke.

• Plantegning av hus med en sirkel rundt en vegg i rødt, muligvis bærende ifølge diskusjon. Ulike rom, inkludert kjøkken og bad, er markert.
I Icemania88 skrev:
Så denne veggen er altså bærende? Som jeg har markert her på bildet nå?
Bare dobbeltsjekke så jeg har forstått deg rett uansett om det er vegg direkte over på overetasjen eller ikke
Japp. Ifølge seksjonen tar den jo ned last til grunn. En vegg direkte ovenfor på etasjen over kan generelt være en god indikasjon på at en vegg er bærende (ikke alltid), men fraværet av en vegg ovenfor er ikke nødvendigvis en god indikasjon på det motsatte.

• Liker
Krille-72 og 1 annen
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Japp. I henhold til seksjonen tar den jo ned last til grunnen. En vegg rett over på etasjen over kan generelt være en god indikasjon på at en vegg er bærende (ikke alltid), men fraværet av en vegg over er ikke nødvendigvis en god indikasjon på det motsatte.
Tror du at det er mulig å åpne opp veggen litt og ikke så mye som vi har tenkt uten å gjøre noe ytterligere tiltak?

I Icemania88 skrev:
Tror du att det är möjligt att åpne opp veggen litt og ikke så mye som vi har tenkt uten å gjøre noen ytterligere tiltak?
Umulig å svare på; for mange ukjente. Du har en skyvedør i den veggen, så noen form for avveksling bør jo allerede finnes. Avhengig av hvordan det er utført, kan det hende du kan åpne opp i det minste den bredden, men det kan man ikke anta uten å se på konstruksjonen.

Egentlig på tide å hente inn en lokal konstruktør som både kan se på stedet og dessuten ta ansvaret for det.

• Liker
Icemania88
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Umulig å svare på; for mange ukjente. Du har en skyvedør i den veggen, så noen form for overstykke bør jo allerede finnes. Avhengig av hvordan det er utført kan det hende du kan åpne opp i det minste den bredden, men det kan man ikke anta uten å se konstruksjonen.

Egentlig på tide å ta inn en lokal konstruktør som både kan se på stedet og dessuten ta ansvaret for det.
Tok noen bilder i skyvedøråpningen. Har forstått at veggen da dessverre er bærende, spørsmålet er om man tør åpne opp litt.

• Bilde av den indre strukturen i en skyvedørsåpning, viser trematerialer og stålstag. Potensielt bærende vegg.
  • Skjutdøråpning med treverk og skruer synlige fra innsiden. Det er tegn på slitasje og smuss på overflaten.
  • Nærbilde av en skjutdørskarm med synlige trestrukturer, viser en del av bærende vegg i bolig.
I Icemania88 skrev:
Tok litt bilder i skyvedøråpningen. Har forstått at veggen dessverre er bærende, spørsmålet er om man tør å åpne opp litt.
Om dere har bestemt dere for et større dørhull. Stripp veggen fra én side så blir det lettere for dere og konstruktøren å se. Du kan også ta bort skyvedøren hvis du føler for det. Mest sannsynlig sitter det en form for trebjelke over skyvedøren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.