9.662 lest ·
33 svar
10k lest
33 svar
Åpne opp en større døråpning.
Vi skal åpne en døråpning på bakkenivå som i dag er 70cm. Vi skal åpne den til ca 200cm. Over åpningen skal vi spare 26cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende.
Trenger vi en bjelke?
Har merket på bildet hvor vi vil åpne opp.
Huset er på to plan pluss uinnredet loft.
Huset er ganske nøyaktig 8 meter bredt.
Legger også ved bilde av takstolene hvis det kan hjelpe.
Trenger vi en bjelke?
Har merket på bildet hvor vi vil åpne opp.
Legger også ved bilde av takstolene hvis det kan hjelpe.
I Icemania88 skrev:Vi skal åpne opp en døråpning på bakkeplan som i dag er 70 cm. Vi skal åpne den til ca. 200 cm. Over åpningen skal vi spare 26 cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende.
Trenger vi en bjelke?
Har markert på bildet hvor vi vil åpne opp.
Legger også ved bilde av takstolene i tilfelle det kan hjelpe.
Legger til litt flere bilder. Markert hva som skal fjernes.
Huset vises fra "feil" side på det bildet, egentlig kan markere opp omtrent hvor veggen er. Den er ikke gjennomgående gjennom hele underetasjen og ligger ikke rett under noen vegg på overetasjen.1 16386 skrev:
Jeg gjetter at veggen er bærende. Tenker at takstolene hviler på veggen hvis jeg tolker tegningene dine riktig. Kanskje det ligger en bjelke over stuedelen der vegg mangler. Observer at dette er gjetninger. Men jeg ville ikke tatt sjanser. Få en konstruktør hit så det blir riktig og korrekt.I Icemania88 skrev:Vi skal åpne en døråpning på bakkeplan som i dag er 70 cm. Vi skal åpne den til ca 200 cm. Over åpningen skal vi spare 26 cm av veggen. Vi skal altså ikke åpne helt til taket. Mitt spørsmål er om det "bare" er å åpne opp eller om veggen er bærende. Trenger vi en bjelke?
Har markert på bildet hvor vi vil åpne opp.
Huset er på to plan pluss ikke innredet loft. Huset er ganske nøyaktig 8 meter bredt. Legger også opp bilde av takstolene i tilfelle det kan hjelpe.
Du leser tegningen feil. Seksjonen på huset (til høyre) er jo tatt ved et av takvinduene og uansett hvilket så havner du rett i kjøkkenet.I Icemania88 skrev:

Så det er ingenting å fundere over, din vegg er bærende. (Du vet jo ikke hvordan bjelkelaget er bygget opp, så du kan ikke gå ut bare fra stuen.)
Så denne veggen er altså bærende? Som jeg har markert her på bildet nå?Jetkokos skrev:
Bare dobbeltsjekke så jeg har forstått deg rett uansett om det er vegg direkte over i overetasjen eller ikke.
Japp. Ifølge seksjonen tar den jo ned last til grunn. En vegg direkte ovenfor på etasjen over kan generelt være en god indikasjon på at en vegg er bærende (ikke alltid), men fraværet av en vegg ovenfor er ikke nødvendigvis en god indikasjon på det motsatte.I Icemania88 skrev:
Tror du at det er mulig å åpne opp veggen litt og ikke så mye som vi har tenkt uten å gjøre noe ytterligere tiltak?Jetkokos skrev:
Umulig å svare på; for mange ukjente. Du har en skyvedør i den veggen, så noen form for avveksling bør jo allerede finnes. Avhengig av hvordan det er utført, kan det hende du kan åpne opp i det minste den bredden, men det kan man ikke anta uten å se på konstruksjonen.I Icemania88 skrev:
Egentlig på tide å hente inn en lokal konstruktør som både kan se på stedet og dessuten ta ansvaret for det.
Tok noen bilder i skyvedøråpningen. Har forstått at veggen da dessverre er bærende, spørsmålet er om man tør åpne opp litt.Jetkokos skrev:
Umulig å svare på; for mange ukjente. Du har en skyvedør i den veggen, så noen form for overstykke bør jo allerede finnes. Avhengig av hvordan det er utført kan det hende du kan åpne opp i det minste den bredden, men det kan man ikke anta uten å se konstruksjonen.
Egentlig på tide å ta inn en lokal konstruktør som både kan se på stedet og dessuten ta ansvaret for det.
Om dere har bestemt dere for et større dørhull. Stripp veggen fra én side så blir det lettere for dere og konstruktøren å se. Du kan også ta bort skyvedøren hvis du føler for det. Mest sannsynlig sitter det en form for trebjelke over skyvedøren.I Icemania88 skrev: