2.483 lest ·
6 svar
2k lest
6 svar
Åpne opp den ene siden av gipsveggen til fordel for nye funksjoner
Hei!
Jeg har kjøpt en leilighet fra midten av syttitallet. Kjøkkenet er originalt og vil bli revet ut til fordel for et nytt et.
Kjøkkenet har en gipsvegg (4-5 m lang) som avgrenser et av soverommene, som jeg vurderer er bygget med 1 x 13 gips på hver side festet mot en 45 stålregel. Siden jeg planlegger å ha nye benkeskap og kanskje flere veggskap på skinne langs veggen (del av veggen) begynner jeg å innse begrensninger med veggen (50 kg skap med porselen hengt opp på mollyplugg føles mindre bra), dessuten er stikkontaktene få og de som finnes er høyt plassert (beregnet for kjøl + frys, som vil få annen plassering på kjøkkenet).
Vil rådføre meg om følgende arbeidsmomenter er kloke/gjennomførbare å utføre, kommenter gjerne i nummerrekkefølge
1. Banker ned gipsplaten (som vender mot kjøkkenet) med hammer og sag, eksisterende skruer i stålskinnen forsøker jeg å skru ut alternativt kapper jeg ved siden av stålregelen med en klinge.
2. Monterer stikkontakter etter ønsket plassering mot eksisterende stålregler og trekker fleksible rør til en ny koblingsboks eller eksisterende stikkontakt. Som jeg har forstått er dette en "gråsone" angående elsikkerhetsforskrifter, så det er opp til den enkelte elektriker å avgjøre om han ønsker å koble til.
- Kan man trekke nye ledere selv i rørene uten å koble til?
3. Skrur 11 mm osb (gjennomgående langs veggsiden), 13 gips mot eksisterende regel. Før jeg gjør det plasserer jeg ut "hole-in-one" plugger i de tiltenkte stikkontaktene for deretter å kunne lage pene sirkulære hull.
- Skal man forskyve skjøtene mellom kryssfiner og gips?
- Trenger man tre kortlengder som ekstra forsterkning der man har tenkt å ha veggskapene?
4. For å få bedre akustikk mellom kjøkken/soverommet etterisolerer jeg med 45 steinull. Er det verdt det for noen få dB eller penger ut av vinduet?
5. Gipsskjøtene taper jeg med vev, etter dette tar maleren over.
Noe arbeidsmoment jeg glemte eller bør vurdere?
Takk på forhånd
Plymen
Jeg har kjøpt en leilighet fra midten av syttitallet. Kjøkkenet er originalt og vil bli revet ut til fordel for et nytt et.
Kjøkkenet har en gipsvegg (4-5 m lang) som avgrenser et av soverommene, som jeg vurderer er bygget med 1 x 13 gips på hver side festet mot en 45 stålregel. Siden jeg planlegger å ha nye benkeskap og kanskje flere veggskap på skinne langs veggen (del av veggen) begynner jeg å innse begrensninger med veggen (50 kg skap med porselen hengt opp på mollyplugg føles mindre bra), dessuten er stikkontaktene få og de som finnes er høyt plassert (beregnet for kjøl + frys, som vil få annen plassering på kjøkkenet).
Vil rådføre meg om følgende arbeidsmomenter er kloke/gjennomførbare å utføre, kommenter gjerne i nummerrekkefølge
1. Banker ned gipsplaten (som vender mot kjøkkenet) med hammer og sag, eksisterende skruer i stålskinnen forsøker jeg å skru ut alternativt kapper jeg ved siden av stålregelen med en klinge.
2. Monterer stikkontakter etter ønsket plassering mot eksisterende stålregler og trekker fleksible rør til en ny koblingsboks eller eksisterende stikkontakt. Som jeg har forstått er dette en "gråsone" angående elsikkerhetsforskrifter, så det er opp til den enkelte elektriker å avgjøre om han ønsker å koble til.
- Kan man trekke nye ledere selv i rørene uten å koble til?
3. Skrur 11 mm osb (gjennomgående langs veggsiden), 13 gips mot eksisterende regel. Før jeg gjør det plasserer jeg ut "hole-in-one" plugger i de tiltenkte stikkontaktene for deretter å kunne lage pene sirkulære hull.
- Skal man forskyve skjøtene mellom kryssfiner og gips?
- Trenger man tre kortlengder som ekstra forsterkning der man har tenkt å ha veggskapene?
4. For å få bedre akustikk mellom kjøkken/soverommet etterisolerer jeg med 45 steinull. Er det verdt det for noen få dB eller penger ut av vinduet?
5. Gipsskjøtene taper jeg med vev, etter dette tar maleren over.
Noe arbeidsmoment jeg glemte eller bør vurdere?
Takk på forhånd
Plymen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Hei og velkommen til forumet!
2. Det er ingen gråsone ifølge ESV, du får ikke sette opp bokser, trekke slange eller tråder ifølge dem.
3. Det trengs ingen kortsperrer når du har OSB eller kryssfiner.
4. Isolering er bra, ellers kan det bli en resonanskasse.
Be styret om lov til å endre i deres eiendom, dvs. vegg.P plymen skrev:
2. Det er ingen gråsone ifølge ESV, du får ikke sette opp bokser, trekke slange eller tråder ifølge dem.
3. Det trengs ingen kortsperrer når du har OSB eller kryssfiner.
4. Isolering er bra, ellers kan det bli en resonanskasse.
Punkt 5, mener du selvklebende glassfiberremse eller tenkte du å lime papirremse?
Egentlig uansett svaret på ovennevnte ville jeg latt maleren gjøre det. Kan innebære mange minutter ekstra for maleren å sparkle inn remsen.
Jeg pleier å bruke playwood i stedet for OSB. Men jeg er ikke et proff.
Egentlig uansett svaret på ovennevnte ville jeg latt maleren gjøre det. Kan innebære mange minutter ekstra for maleren å sparkle inn remsen.
Jeg pleier å bruke playwood i stedet for OSB. Men jeg er ikke et proff.
Huseier
· Västerviks kommun
· 448 innlegg
Hei!BirgitS skrev:
Hei og velkommen til forumet!
Å be styret om lov til å endre i deres eiendom, dvs vegg.
2. Det er ingen gråsone ifølge ESV uten du får ikke sette opp bokser, trekke slange eller tråder ifølge dem.
3. Trengs ingen kortlinger når du har OSB eller plywood.
4. Isolering er bra, ellers kan det bli en resonansboks.
Takk for bra svar.
Får sjekke opp hva som står i foreningens vedtekter, tror ikke at det skal være noe problem.
2. Når det gjelder å installere selv el-bokser + rør, har du noen mer inngående kilde på det?
Hva ville konsekvensen blitt hvis det blir "feil"?
Ikke-bærende vegger trenger man ikke styrets tillatelse for å renovere/bygge om. I sikkert 99/100 vedtekter nevnes bare bærende konstruksjoner. Ellers ville det vært slitsomt for medlem og styre å søke og gi tillatelse hver gang folk skal renovere.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Det regnes som elinstallasjon, det er beskrevet på ESVs nettside hva du har lov til å gjøre, hvilket ikke er mye mer enn å bytte et uttak eller en lysbryter til en tilsvarende. Det er viktig å vite hvordan man skal trekke rør, f.eks. bøyeradier slik at det går an å trekke tråder i dem senere og forstå hvor det f.eks. skal være koblingsbokser så det virkelig blir bra til slutt. Men får du tak i en elektriker som vil, kan du planlegge sammen med hen, så gjøre en del jobb selv og elektrikeren gjør det siste. Men det pleier ikke å være lett å finne en sånn.P plymen skrev:
Dersom du gjør feil, kan elektrikeren nekte å gjøre det ferdig uten å først selv gjøre om, hvilket jo blir dyrere enn om elektrikeren hadde gjort det riktig fra starten av. Forårsaker du en brann, kan du få problemer med forsikringsselskapet og borettslaget.
Klikk her for å svare