Hei

Trenger litt hjelp, vil åpne opp en del av veggen på en bærende betongvegg. Det er antagelig lettbetong eller blåbetong. Problemet er at det er en bærende vegg på nedre plan (har en sokkeletasjehus).
Åpningen skal være ca. 150-180cm bred og høyden er ca. 235 cm. Tykkelsen er ca. 20 cm.
Mistenker at jeg trenger en jernbjelke.
Mitt spørsmål er hvilken type bjelke som vil være nødvendig?
Sender med en planløsning der den svartmalte er tiltenkte åpningen.

• Planløsning av hus med inntegnet svart område for planlagt åpning i bærende vegg. Området ligger mellom entré og annet rom.
Sist redigert:
Ingen som har noen forslag?
Satt og funderte på om en limtrebjelke kanskje er nok?

Det trengs mer info. Byggeår, type av bjelkelag over kjellervåningen, tegninger, helst en seksjon så man kan se hvordan taklastene tas ned.

J justusandersson skrev:
Det behövs mer info. Byggår, typ av bjelkelag over kjellervåningen, tegninger, helst en seksjon så man kan se hvordan taklastene tas ned.
Oj vanskelig spørsmål, vet ikke helt hvor jeg skal få tak i disse tegningene. Byggeår er 1963 resten er vanskelig å svare på.

S
Basse85 Basse85 skrev:
Oi vanskelig spørsmål, vet ikke riktig hvor jeg skal få tak i disse tegningene. Byggeår er 1963 resten er vanskelig å svare på.
Ring / mail kommunen så pleier de ha en del av det du trenger.

S SvanteC skrev:
Ring / mail kommunen så pleier de å ha en del av det du trenger.
Ok har mailet kommunen, kommer tilbake når/om jeg får svar

Et utvendig foto som viser hvordan taket ser ut, letter vurderingen. Se på kjellertaket nedenfra. Finnes det spor av forskalingsvirke, er det sikkert et betongdekke. Men tegninger er best.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.