Plantegning som viser overetasjen av et hus med romfordeling inkludert allrom, bad, og soverom med mål. Plantegning av en bolig, med rød markering for fjerning av vegg mellom kjøkken og stue. Viser også romfordeling og dimensjoner i kvadratmeter. Tegning av husplan fra 1984, viser snitt A-A med målinger og takvinkel 45 grader. Viser krypgrunn og mulige bærevegger under taknock. Hei! Jeg har akkurat kjøpt en 1 1/2 villa som jeg renoverer og ordner før jeg skal flytte inn. Det er et hjältevadshus fra 1984.
Skal bytte kjøkken m.m. og vil åpne opp veggen mellom kjøkken og stue. Ville si at jeg er ganske handy, men har ingen kunnskap når det gjelder bærende vegger og slikt.
Veggen jeg vil åpne opp går i midten av huset på inngangsplan langs med mønet. Huset har krypkjeller og innerveggen er rett over en av "veggene" i grunnmuren.
Tanken er å åpne opp veggen ca 550cm, fra den ene ytterveggen der kjøkkenet er, til enden på den eksisterende døråpningen som dere ser på bildet. Er inne på limtrebjelke om mulig, med 3 søyler. Er det mulig? Hvilke dimensjoner?

• Liker
Nijo89
  • Laddar…
Åpne opp veggen og veksle av bjelkelaget er absolutt mulig. Avhengig av hvordan grunnmuren er laget kan det også innebære at man må fikse litt i grunnen når man gjør om linjelasten til punktlaster. Man skal imidlertid være klar over at det kan påvirke stabiliteten i huset når man fjerner så mye av en hjertevegg. Jeg ville ha prøvd å spare en del nærmest ytterveggen. Veggen mellom stue og soverom, hvorfor er den strøket?

• Liker
Knight og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er på vei til å gjennomføre noe lignende med huset mitt. Samme lengde på den åpningen jeg kommer til å lage, men med forskjellen at jeg har betongplate på huset. Jeg kommer ikke til å ha noen søyler annet enn i ytterdelene, ingen støttepunkt i midten med andre ord. Med den spennvidden var det i mitt tilfelle, uten noen midtsøyle, umulig å ha limtredrager. Den ville bli et sted rundt 615 mm høy, noe upraktisk. Min løsning var i stedet å bestille en stålbjelke. Den kommer jeg så felle inn i bjelkelaget for å få et helt slett tak.

B bossespecial skrev:
Åpne opp veggen og veksle av bjelkelaget er absolutt mulig. Avhengig av hvordan grunnmuren er laget kan det også innebære at man må fikse litt i grunnen når man gjør om linjelasten til punktlaster. Man skal dog være bevisst på at det kan påvirke stabiliteten i huset når man fjerner så mye av en hjertevegg. Jeg ville ha forsøkt å spare en bit nærmest ytterveggen. Veggen mellom stue og soverom, hvorfor er den strøket?
B bossespecial skrev:
Åpne opp veggen og veksle av bjelkelaget er absolutt mulig. Avhengig av hvordan grunnmuren er laget kan det også innebære at man må fikse litt i grunnen når man gjør om linjelasten til punktlaster. Man skal dog være bevisst på at det kan påvirke stabiliteten i huset når man fjerner så mye av en hjertevegg. Jeg ville ha forsøkt å spare en bit nærmest ytterveggen. Veggen mellom stue og soverom, hvorfor er den strøket?
Bilde av et kryprom under et hus, med en murt vegg til venstre og plastdekke på bakken. Under huset, venstre mur, fjernet vegg, plastikk materiale, blader og stein på bakken.
slik ser det ut under huset, venstre muren er den hjerteveggen går over.
Veggen er strøket på tegningen fordi den ikke finnes lenger, den var borte da vi kjøpte huset.

S Sasoliz skrev:
[bilde] [bilde]
så ser det ut under huset, venstre mur er den bæreveggen går over.
Veggen er strøket på tegningen for den finnes ikke lenger, den var borte når vi kjøpte huset.
Grunnmuren er relativt høy så med lastfordeling kan man anta at bakken ikke vil oppleve noen spenningsøkning. Er det murt direkte på berg eller er det murt på såle?
Siden du har kontinuitet over midtpilaren vil høyden på trebjelken være betydelig lavere i forhold til om bjelken bare skulle ligge på to pilarer.
I og med at den strøkne veggen er borte ville jeg unngått å rive den nye veggen helt ut til fasaden da det begynner å bli dårlig med vegger i nedre etasje som stabiliserer huset.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Grunnmuren er relativt høy så med lastspredning så kan man anta at marken ikke vil oppleve noen spenningsøkning. Er det murt direkte på berg eller er det murt på såle?
I og med at du har kontinuitet over midtstolpen så vil høyden på trebjelken være betydelig lavere i forhold til om bjelken bare skulle ligge på to stolper.
I og med at den strøkne veggen er borte så ville jeg unngå å rive den nye veggen helt ut til fasaden da det begynner å bli dårlig med vegger i nedre plan som stabiliserer huset.
Det vet jeg faktisk ikke, hvordan finner jeg lettest ut av det? Men hvis man bare åpner opp fra yttervegg til der midtstolpen skal stå da? For innenfor der midtstolpen er tenkt å være går et avløpsrør fra overetasjen og rett ned, så det har jeg tenkt å bygge inn med vitrineskap og litt dekkplater. Og så la alt til høyre for midtstolpen være, altså en døråpning som det er nå og ca 1 meter vegg.

B bossespecial skrev:
Grundmuren er relativt høy så med lastfordeling kan man anta at grunnen ikke vil oppleve noen spenningsøkning. Er det murt direkte på fjell eller er det murt på såle?
I og med at du har kontinuitet over midtstolpen så blir høyden på trebjelken betydelig lavere i forhold til om bjelken bare skulle ligge på to stolper.
I og med at den strøkne veggen er borte så ville jeg unngått å rive den nye veggen helt ut til fasade da det begynner å bli dårlig med vegger på nedre plan som stabiliserer huset.
Byggeplass inne viser delvis revet vegg med røde og blå markeringer, åpen utsikt mot et rom med lyse vinduer og barnevogn. Byggeprosjekt med delvis revet vegg, synlig trestenderverk og rød "X" markering. Bøtte og eske ligger på et mørkt gulv.
ville dette være enklere å gjøre?

Bare for å kontrollere - du er vel klar over at endringer i bærende konstruksjon krever byggemelding til kommunen og at du ikke får gjøre endringene før du har fått igangsettings-tillatelse? Jeg har forstått fra noen tidligere innlegg at ikke alle kommuner krever underlag fra en bygningskonstruktør, men jeg gjetter at det er det mest vanlige - og en god investering i din og din families sikkerhet.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Bare for å sjekke - du er vel klar over at endringer i bærende konstruksjon krever byggemelding til kommunen og at du ikke får gjøre endringene før du har fått igangsettingsvedtak? Jeg har forstått fra noen tidligere innlegg at ikke alle kommuner krever underlag fra en bygningkonstruktør, men jeg gjetter at det er det mest vanlige - og en god investering i din og din families sikkerhet.
Ja, jeg er klar over byggemelding, men vil bare sjekke litt her først for å få litt info og en oppfatning om hvordan det kan og bør gå til.

Satt en 270x90 limtrebjelke som er 2500mm hadde holdt med en 225x90 men holdt opp for margin!
Krypkjeller med betongbjelke på pilar. Fungerte bra!

du har jo uansett avløp fra overetasjen så like bra å sette en søyle ved siden av den og bygge inn!

BirgitS
Når det gjelder dimensjoner så avhenger det av f.eks. takvinkel, takmateriale, hvor i landet man bor, dvs. i hvilken snøsone. Så man kan ikke ta noen andres dimensjoner rett av.

S Sasoliz skrev:
Men om man bare åpner opp fra yttervegg til der midtstolpen skal stå da?
Når det gjelder stabilisering handler det mye om å sørge for at ytterveggene ikke begynner å bøye seg, og da er det nettopp vegger som holder fast ytterveggene som trengs. Om ikke bossespecial sier noe annet.

Byggeår 1975, snølastsone 3 Norrbotten. 38 graders takvinkel. Så kan du se på dimensjoneringsprogram. 90x90’limtrestolper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.