Borettslaget har i sommer byttet alle våre vinduer og dører. Jeg la merke til at snekkerne, tilsynelatende i henhold til HSBs retningslinjer, tettet alle sprekker med isolasjon, for så å følge opp med en slags tynn "slange" av skumplast. Oppå det presset de ut en elastisk hvit fugemasse fra Bostik som lignet TEC7. Blikkenslageren bruker TEC7 under dør- og vindusbeslag.
Mitt spørsmål er; finnes det billigere, tilsvarende alternativer til disse mykfugene, akkurat som det finnes billigere akrylfugemasse enn de dyrere merkene?
Mitt spørsmål er; finnes det billigere, tilsvarende alternativer til disse mykfugene, akkurat som det finnes billigere akrylfugemasse enn de dyrere merkene?
Det har jo ikke kommet noen svar, men jeg ser at drøyt 130 personer har lest spørsmålet. Derfor tenkte jeg at det kanskje kan være til nytte for noen å høre hva jeg selv har kommet frem til.
TEC7 er basert på MS-polymer som, om jeg har forstått det riktig, er det som gir denne fugemassen dens egenskaper. Blant egenskapene, som jeg var ute etter, ser man at det fester på stort sett alt bortsett fra fete plasttyper. Tre, betong, gips, metall osv. Selv når det er fuktig. Det fester sterkt (26 kg/cm2) og forblir elastisk, som en gummimasse. I dag har jeg kjøpt Byggmax sin egen "Lim & byggfog - all in one" som i beskrivelsen ser ut til å være akkurat det samme som TEC7. Men det koster 79 kr i stedet for 169. Er det like bra? Det får vi se, men de angir de samme egenskapene og det er basert på MS-polymer. Forrige uke hadde sjefen kjøpt Biltemas "Multibond" (69 kr) som også har nøyaktig de samme egenskapene. Det fungerer alldeles utmerket så jeg tror at jeg har funnet riktig nå. I alle fall til mine bygg. Proffene velger selvfølgelig TEC7, men jeg tviler på at det er mer enn dobbelt så bra med tanke på prisen.
TEC7 er basert på MS-polymer som, om jeg har forstått det riktig, er det som gir denne fugemassen dens egenskaper. Blant egenskapene, som jeg var ute etter, ser man at det fester på stort sett alt bortsett fra fete plasttyper. Tre, betong, gips, metall osv. Selv når det er fuktig. Det fester sterkt (26 kg/cm2) og forblir elastisk, som en gummimasse. I dag har jeg kjøpt Byggmax sin egen "Lim & byggfog - all in one" som i beskrivelsen ser ut til å være akkurat det samme som TEC7. Men det koster 79 kr i stedet for 169. Er det like bra? Det får vi se, men de angir de samme egenskapene og det er basert på MS-polymer. Forrige uke hadde sjefen kjøpt Biltemas "Multibond" (69 kr) som også har nøyaktig de samme egenskapene. Det fungerer alldeles utmerket så jeg tror at jeg har funnet riktig nå. I alle fall til mine bygg. Proffene velger selvfølgelig TEC7, men jeg tviler på at det er mer enn dobbelt så bra med tanke på prisen.
Det jeg synes som gjør den verdt å kjøpe er at den fester umiddelbart sammenlignet med billigere. Prøvde å sette taklister i forrige leilighet, hadde da den fra byggmax. Lister satt ikke igjen uten støtte, å stå og holde en taklist til det hadde herdet ordentlig var ikke fristende. Kjøpte da tec7, for en forskjell. Min personlige erfaring.
Bra poeng. Jeg så at Biltema har en raskere variant som heter Multibond Rapid som skal gjøre akkurat det du beskriver. Men jeg har ikke testet den ennå. Hvordan opplevde du Byggmax produkt når den først hadde herdet? Var det omtrent samme konsistens og funksjon som TEC7?JLyck skrev:
Det jeg synes som gjør den verdt å kjøpe er at den biter seg fast med en gang sammenlignet med billigere. Forsøkte å sette taklister i forrige leilighet, hadde da den fra byggmax. Lister satt ikke igjen uten støtte, å stå og holde en taklist til det herdet ordentlig var ikke fristende. Kjøpte da tec7, for en forskjell. Min personlige erfaring.
Hei!M Marcus Nielsen skrev:
Jeg har nettopp brukt Biltemas BT Multibond Rapid for å feste taklister, fungerte kjempebra, bare å sette opp uten videre støtte.
Tips er å gjøre klart to lister direkte som skal møtes i hjørnet, legge på fugemasse på begge.
Monter deretter den ene, og så monterer du den andre direkte etterpå.
Siden det tørker raskt rekker du på denne måten å få best mulig tid for å gjøre justeringer.
Brukte først latexfug og smeltelim, fikk latexfogen til å løsne først. Helt verdiløst. Unødvendig klissete og bare plagsomt.
Har tidligere brukt vanlige BT Multibond for fuging i hjørner ved gipsplater, mellom og rundt garderobeskapstammer etc.
I vår tidligere leilighet brukte jeg vanlig latexfug og det sprakk siden det blir bevegelse når man åpner og lukker dørene.
Ingen problemer med å fuge i det hele tatt, bruker en fugeutjevner. Klart mer klissete enn vanlig latexfug, men er man nøye så er det ikke noe problem.
Å fuge gulvlister, taklister, foringer etc. ser jeg derimot ingen mening med å bruke annet enn vanlig latexfug. Latexfug er mer lettarbeidet og ikke like klissete, og fremfor alt ikke like dyrt.
BT Multibond bør etter min mening altså bare brukes der det er krav til høyere bevegelseselastisitet, typisk gipsplatehjørner, ved garderober etc. Rapid bør brukes der man ønsker liming uten å trenge støtte, vedhefting direkte etter påføring (justering kan fortsatt gjøres)
/Max
Veldig bra tilbakemelding! Jeg har selv nå fått teste både TEC7, Byggmax Lim & Byggfog samt Biltemas Multibond Rapid. Jeg har fugt ved montering av en ytterdør, limt opp diverse på innervegg samt festet et antall vinduskarmer på konsoller (som satt veldig ujevnt). Konklusjonen for meg er at TEC7 ikke gir bedre resultat så langt. Det gjenstår å se hvordan produktene påvirkes av årene men det skal nok ikke være et problem med MS-polymerer. Alle tre har lignende konsistens. Rapid fester raskt og er den jeg kommer til å fortsette å bruke. Til vinduskarmene måtte jeg legge tilstrekkelig store klikk på konsollene slik at deres ujevne oppsett ble jevnet ut av fugen. Resultatet er kanon og vell herdet gir fugen godt med støtte på de konsoller hvor det nå ligger litt tykkere lag. Utendørs har jeg testet på fuktig betong og det sitter som fjell.kapten_krok skrev:
Gøy at du også er fornøydM Marcus Nielsen skrev:Veldig bra tilbakemelding! Jeg har selv nå rukket å teste både TEC7, Byggmax Lim & Byggfog samt Biltemas Multibond Rapid. Jeg har fuget ved montering av en ytterdør, limt opp diverse på innervägg samt festet et antall vinduskarmer på konsoler (som satt veldig ujevnt). Konklusjonen for meg er at TEC7 ikke gir bedre resultater så langt. Det gjenstår å se hvordan produktene påvirkes av årene men det skal nok ikke være et problem med MS-polymerer. Alle tre har lignende konsistens. Rapid fester raskt og er den jeg kommer til å fortsette å bruke. Til vinduskarmene måtte jeg legge tilstrekkelig store klatter på konsolene slik at deres ujevne oppsetting jevnes ut av fugen. Resultatet er knallbra og når den er herdet gir fugen godt med støtte på de konsolene der det nå ligger litt tykkere lag. Utendørs har jeg testet på fuktig betong og det sitter som fjell.
Følte meg nødt til å svare i denne gamle tråden i tilfelle flere har det samme spørsmålet angående billigere alternativer til Tec7.
Jeg har lett rundt og sammenlignet ulike fugemasser og skrevet ned egenskapene deres og deretter sammenlignet dem i virkeligheten med hverandre. Det begynte med at jeg følte meg "lurt" på en måte, at jeg betalte dyre penger for fug som man dels kan få billigere fra andre produsenter, eller at noen har tatt et produkt som en annen produsent har funnet opp og deretter gjennom god markedsføring tatt en ledende markedsposisjon.
Jeg betaler gjerne litt dyrere for god fug for å oppmuntre til innovasjon og belønne produsenter som jeg synes gjør en god jobb og har sunne verdier og forretningsteknikker. Men hvis jeg føler meg lurt av markedsføring og dubiøse forretningsteknikker, da vil jeg ikke fortsette å premiere et slikt selskap.
Men men, det jeg har kommet frem til er at det ser ut til å være like mange forskjellige oppfatninger om hva de ulike typene av fug skal brukes til, som det finnes varianter av fug.
Det de har til felles er at den generelle kunnskapen blant både lekfolk og profesjonelle utøvere er at det mangler vitenskapelig grunnlag for deres anbefalte bruksområder. Foruten hva produsentene selv forteller om hvilke bruksområder som de ulike fugene egner seg for, så virker det som at kunnskapen sprer seg organisk, gjennom at man deler sin kunnskap om hva som faktisk har fungert for en.
Finner man da en god fug for en viss type applikasjon, så holder man fast ved den og fortsetter å anbefale den fugen til andre som søker fug til lignende applikasjoner.
Dog så blir man mindre tilbøyelig til å teste andre typer av fug til lignende applikasjoner, da man tidligere har fått gode resultater, og hvorfor skal man da risikere å få et dårligere resultat av å bruke en ny type fug, når man vet at man kan få gode resultater fra den fug man har fått gode resultater med tidligere?
Jeg var lik, men har nå begynt å "gamble" med å teste nye typer av fug eller produsenter, selv om jeg risikerer å måtte gjøre om ting. Jeg har funnet noen produkter og produsenter som jeg liker, så da vil jeg gjerne premiere dem om det samtidig kan hjelpe noen med å spare penger eller få et bedre resultat i et prosjekt.
On Topic:
Ser man i Tec7 Lim/Fugmasses sikkerhetsdatablad, så står det den inneholder "trimetoksivinylsilan". Tec7 Lim/Fugmasse finnes i mange ulike farger, men alle inneholder samme blanding eksklusive respektives pigment.
Dan Lim har et produkt som heter DanaSeal Interior Hybrid 521 og kommer i to farger (S 0500-N og S 0502-Y. Den som slutter på N er mer hvit, litt går, men det oppfattes ikke av øyet, og den som slutter på Y er "antikvit"), og i deres sikkerhetsdatablad så inneholder den "vinyltrimetoksisilan".
Dette produktet er vanligvis mellom 50-65% billigere enn Tec7.
Det er ingen forskjell mellom "vinyltrimetoksisilan" og "trimetoksivinylsilan". Disse to termene er bare ulike måter å uttrykke samme kjemiske forbindelse på. Begge beskriver en forbindelse med molekylformelen C5H12O3Si, bestående av en vinylgruppe (CH2=CH-) og tre metoksygrupper (OCH3) bundet til et silisiumatom.
Så Tec7 Fugmasse/Lim og DanaSeal Interior Hybrid 521 er den samme kjemiske substansen (de har begge samme CAS-nr 2768-02-7 og EG-nr 220-449-8) med eventuelt ubetydelig forskjellige konsentrasjoner.
Personlig så merker jeg ikke noen forskjell mellom disse to fugene, foruten de få gangene jeg trenger en gjennomsiktig eller annen farge enn hvit på fugen.
Så som svar på spørsmålet; vil dere ha et billigere alternativ, kjør på DanaSeal Interior Hybrid 521, så lenge det holder med en hvit fug.
Jeg har lett rundt og sammenlignet ulike fugemasser og skrevet ned egenskapene deres og deretter sammenlignet dem i virkeligheten med hverandre. Det begynte med at jeg følte meg "lurt" på en måte, at jeg betalte dyre penger for fug som man dels kan få billigere fra andre produsenter, eller at noen har tatt et produkt som en annen produsent har funnet opp og deretter gjennom god markedsføring tatt en ledende markedsposisjon.
Jeg betaler gjerne litt dyrere for god fug for å oppmuntre til innovasjon og belønne produsenter som jeg synes gjør en god jobb og har sunne verdier og forretningsteknikker. Men hvis jeg føler meg lurt av markedsføring og dubiøse forretningsteknikker, da vil jeg ikke fortsette å premiere et slikt selskap.
Men men, det jeg har kommet frem til er at det ser ut til å være like mange forskjellige oppfatninger om hva de ulike typene av fug skal brukes til, som det finnes varianter av fug.
Det de har til felles er at den generelle kunnskapen blant både lekfolk og profesjonelle utøvere er at det mangler vitenskapelig grunnlag for deres anbefalte bruksområder. Foruten hva produsentene selv forteller om hvilke bruksområder som de ulike fugene egner seg for, så virker det som at kunnskapen sprer seg organisk, gjennom at man deler sin kunnskap om hva som faktisk har fungert for en.
Finner man da en god fug for en viss type applikasjon, så holder man fast ved den og fortsetter å anbefale den fugen til andre som søker fug til lignende applikasjoner.
Dog så blir man mindre tilbøyelig til å teste andre typer av fug til lignende applikasjoner, da man tidligere har fått gode resultater, og hvorfor skal man da risikere å få et dårligere resultat av å bruke en ny type fug, når man vet at man kan få gode resultater fra den fug man har fått gode resultater med tidligere?
Jeg var lik, men har nå begynt å "gamble" med å teste nye typer av fug eller produsenter, selv om jeg risikerer å måtte gjøre om ting. Jeg har funnet noen produkter og produsenter som jeg liker, så da vil jeg gjerne premiere dem om det samtidig kan hjelpe noen med å spare penger eller få et bedre resultat i et prosjekt.
On Topic:
Ser man i Tec7 Lim/Fugmasses sikkerhetsdatablad, så står det den inneholder "trimetoksivinylsilan". Tec7 Lim/Fugmasse finnes i mange ulike farger, men alle inneholder samme blanding eksklusive respektives pigment.
Dan Lim har et produkt som heter DanaSeal Interior Hybrid 521 og kommer i to farger (S 0500-N og S 0502-Y. Den som slutter på N er mer hvit, litt går, men det oppfattes ikke av øyet, og den som slutter på Y er "antikvit"), og i deres sikkerhetsdatablad så inneholder den "vinyltrimetoksisilan".
Det er ingen forskjell mellom "vinyltrimetoksisilan" og "trimetoksivinylsilan". Disse to termene er bare ulike måter å uttrykke samme kjemiske forbindelse på. Begge beskriver en forbindelse med molekylformelen C5H12O3Si, bestående av en vinylgruppe (CH2=CH-) og tre metoksygrupper (OCH3) bundet til et silisiumatom.
Så Tec7 Fugmasse/Lim og DanaSeal Interior Hybrid 521 er den samme kjemiske substansen (de har begge samme CAS-nr 2768-02-7 og EG-nr 220-449-8) med eventuelt ubetydelig forskjellige konsentrasjoner.
Personlig så merker jeg ikke noen forskjell mellom disse to fugene, foruten de få gangene jeg trenger en gjennomsiktig eller annen farge enn hvit på fugen.
Så som svar på spørsmålet; vil dere ha et billigere alternativ, kjør på DanaSeal Interior Hybrid 521, så lenge det holder med en hvit fug.
Jeg vil bare skrive under på Hybrid 521.Systema skrev:
Følte meg nødt til å svare i denne gamle tråden i tilfelle flere har samme spørsmål angående billigere alternativer til Tec7.
Jeg har lett rundt og sammenlignet forskjellige fugemasser og skrevet ned deres egenskaper og deretter sammenlignet dem i virkeligheten med hverandre. Det begynte med at jeg følte meg "lurt" på en måte, at jeg betalte dyre penger for fug som man dels kan få billigere fra andre produsenter, eller at noen har tatt et produkt som en annen produsent har oppfunnet og deretter gjennom god markedsføring tatt en ledende markedsposisjon.
Jeg betaler gjerne litt dyrere for god fug for å oppmuntre innovasjon og belønne produsenter som jeg synes gjør en god jobb og har sunne verdier og forretningsetikk. Men om jeg føler meg lurt av markedsføring og tvilsomme forretningsteknikker, da vil jeg ikke fortsette å premiere et slikt selskap.
Men men, det jeg har kommet frem til er at det ser ut til å finnes like mange forskjellige oppfatninger om hva de forskjellige typene av fug skal brukes til, som det finnes varianter av fug.
Det de har til felles er at den generelle kunnskapen blant både lekmenn og profesjonelle utøvere er at det mangler vitenskapelig grunnlag for deres anbefalte bruksområder. For utenom hva produsentene selv forteller om hvilke bruksområder som de forskjellige fugene egner seg for, så ser det ut til at kunnskapen sprer seg organisk, gjennom at man deler sin kunnskap om hva som faktisk har fungert for en.
Finner man da en god fug for en viss type anvendelse, så holder man fast ved den og fortsetter å anbefale den fugen til andre som søker fug til lignende anvendelser.
Dog blir man mindre tilbøyelig til å teste andre typer av fuger til lignende anvendelser, da man tidligere har fått gode resultater, og hvorfor skal man da risikere å få et dårligere resultat ved å bruke en ny type fug, når man vet at man kan få gode resultater av den fugen man har fått gode resultater fra tidligere?
Jeg var likadan, men har nå begynt å "gamble" ved å teste nye typer av fuger eller produsenter, selv om jeg risikerer å måtte gjøre om ting. Jeg har funnet noen produkter og produsenter som jeg liker, så da vil jeg gjerne premiere dem om det samtidig kan hjelpe noen å spare penger eller få et bedre resultat i et prosjekt.
On Topic:
Ser man i Tec7 Lim/Fugemasses sikkerhetsdatablad, så står det at den inneholder "trimetoksyvinylsilan". Tec7 Lim/Fugemasse finnes i mange forskjellige kulører, men alle inneholder samme blanding unntatt respektives pigment.
Dan Lim har et produkt som heter DanaSeal Interior Hybrid 521 og kommer i to kulører (S 0500-N og S 0502-Y. Den som slutter på N er mer hvit, litt grå, men det oppfattes ikke av øyet, og den slutter på Y er "antikvit"), og i deres sikkerhetsdatablad så inneholder den "vinyltrimetoksysilan".
Det er ingen forskjell mellom "vinyltrimetoksysilan" og "trimetoksyvinylsilan". Disse to termene er bare forskjellige måter å uttrykke samme kjemiske forbindelse. Begge beskriver en forbindelse med molekylformelen C5H12O3Si, bestående av en vinylgruppe (CH2=CH-) og tre metoksygrupper (OCH3) bundet til et silisiumatom.
Så Tec7 Fugemasse/Lim og DanaSeal Interior Hybrid 521 er samme kjemiske substans (de har begge samme CAS-nr 2768-02-7 og EG-nr 220-449-8) med eventuelt ubetydelig forskjellige konsentrasjoner.
Personlig så merker jeg ikke noen forskjell mellom disse to fugene, bortsett fra de få gangene som jeg trenger en gjennomsiktig eller annen farge enn hvit på fugen.
Jeg ble nysgjerrig etter jeg leste dette og testet nå denne i stedet for Multibond. En stor fordel er at den har hele 30 minutters bearbeidingstid før skinn dannes kontra Multibond som har 10 minutter, uslåelig når man skal fuge større flater. Også mindre klissete å håndtere. Så på steder der man ikke trenger en limmende effekt er denne bra. Vil gå over til denne, om den nå viser seg å holde bra og ikke sprekke over tid.
En kjempebra fugemasse virkelig.
Tips; finnes på Stuvbutiken for 69kr. Bauhaus selger den for 149. Jeg benyttet meg av prisgarantien og betalte da kun 60kr per tube. Billigere enn det er vanskelig å komme unna, og da er prisen til og med under Biltemas Multibond.
Bra tråd! Jeg har kjørt tec7 og Biltema Multibond med suksess, kjøpte også en sånn her tube sist men ikke åpnet ennå:
https://swe.sika.com/sv/loesningar-...gslim/fog-och-lim/sikaflex-111-stickseal.html
Inneholder samme stoff du nevnte, koster dryge hundrelappen.
https://swe.sika.com/sv/loesningar-...gslim/fog-och-lim/sikaflex-111-stickseal.html
Inneholder samme stoff du nevnte, koster dryge hundrelappen.
Sist redigert av en moderator:
Interessant tråd og gode tips. Lurer på hvorfor de angir hybrid 521 kun for innendørs bruk, mens tec7 også er for utendørs....? Tec7 har kanskje tilsetninger av biocider?
Edit: også Biltema unngår å eksplisitt si utendørs. De angir multibond som at den har "God vær- og UV-resistens".
Edit: også Biltema unngår å eksplisitt si utendørs. De angir multibond som at den har "God vær- og UV-resistens".
Hei og velkommen til Byggahus!Sabai1 skrev:
Her er vi en stor gjeng privatpersoner som diskuterer bygg og renovering (så du har nok kommet feil hvis du skriver som et firma)
I denne tråden der vi diskuterer alternativer til TEC7 så er det veldig passende å diskutere Biltemas alternativ, har du @Sabai1 noen egen erfaring med produktet eller vil du bare spre din tvil og tro at det ikke dreier seg om et kvalitetsprodukt? Selv anser jeg Multibonden prisverdig og har gode erfaringer med den.Sabai1 skrev:
Ville bare dele de kunnskapene vi har rundt fugemasser og skriver som privatperson, skriver jo ikke hvilket firma det er.F fribygg skrev:Hei og velkommen til Byggahus!
Her er vi en stor gjeng privatpersoner som diskuterer bygg og renovering (så du har nok kommet feil om du skriver som firma)
I denne tråden der vi diskuterer alternativer til TEC7, så det er veldig passende å diskutere Biltemas alternativ, har du @Sabai1 noen egen erfaring med produktet eller vil du bare spre din tvil og tro at det ikke handler om et kvalitetsprodukt? Selv mener jeg Multibonden er prisverdig og har gode erfaringer med den.
Vi har kunnskap i dette da vi selv produserer fugemasser og har testet i stort sett alt på markedet.
Du skriver at Multibond er et prisverdig produkt og det er det sikkert, men den kan ikke sammenlignes med Tec-7, men den er kanskje fullt tilstrekkelig til det du skal bruke den til.