I
Hei,

Jeg har tidligere brukt en del MS-polymer fra både Tec7 og Biltema. Det stinker imidlertid ganske mye og selv om jeg bruker maske med A1-filter, så merker jeg det resten av dagen i luftveiene.

Finnes det noe annet skånsomt tetnings- og limmasse å bruke med mindre lukt\gass men som likevel holder godt?

I dette tilfellet skal det brukes for å lime fast et rens kumlokk (nylig malt) i kjelleren for å stoppe radonlekkasje.

Metallisk rensbrunnslock i kjellergulv. Locke har kryssmønster og er omgitt av mørke områder, muligens tetningsmasse.

Hva tror dere om Illbruck SP054 Lim- & Byggfog? Det står imidlertid at man bør bruke AX-filter ved dårlig ventilasjon, antar at det innebærer A1 eller A2.

Rickard.
Det føles som at det er omtrent det samme, men jeg leste ikke veldig nøye...

Kommer du ikke til å ville kunne løfte på lokket på et senere tidspunkt? Silikon uten eddik lukter ikke mye og kan demonteres ganske enkelt. Går ikke å male på og sitter ikke like hardt, men kanskje det fungerer?

I
Jo de er nok ganske like produkter, får dog inntrykket at SP054 er litt svakere, litt mer følsom for hvor den brukes.

Rensbrønnen kan sikkert trenge å åpnes en gang i fremtiden, men da tenker jeg at man bryter den opp og så bruker nytt lim for å feste og tette den igjen. Alternativet ville vært å sette gummilist og skru fast den, men det vil antagelig kreve at man gjenger hull for innfestingen, hvilket jeg er usikker på å gjøre.

Som sagt så fungerer nok silikon bra her. Men en gummilist på innsiden er jo mer elegant. Klarer du deg ikke med selvklebende? Hvis du trenger en ramme under lokket kan den kanskje festes med lim.

Du kan også bruke silikon som list, men det er litt mer komplisert.

Åpne lokket, legg en ordentlig streng med silikon. Så smører du lokket ordentlig med slippmiddel og legger det på plass og fjerner overflødig silikon. Har alt gått riktig for seg så har silikonet formet seg etter sprekken, festet seg i rammen men ikke i lokket som nå kan åpnes etter at det har herdet.

• Liker
NorraS
  • Laddar…
I
Han dessverre sette Tec7 men når det vel trenger å rives opp neste gang så kommer jeg trolig til å se på en annen løsning. Kanskje får man ta seg i kragen og lære seg å gjenge innsatsen, sette en type gummilist og så skru fast lokket, det hadde vært den peneste løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.