8.550 lest ·
88 svar
9k lest
88 svar
Alternativer for ytterhjørner gips uten kantbeskyttelse? Hvordan gjøres i nyproduksjon?
Hvordan gjør dere andre, og hvordan gjøres det i f.eks. nyproduksjon når det er ytterhjørner på vegger f.eks. i forbindelse med trapper, ytterhjørner på baderom, gangvegger osv.
Settes det alltid kantbeskyttelse for å få det pent? Rent funksjonsmessig føles det litt unødvendig arbeid å sparkle disse når man har brukt f.eks. harde gipsplater/ultraboard som i seg selv tåler støt godt.
Kantbeskyttelsene i metallprofil har jo en metallkant som ikke sparkles inn men kun males over, ser dette virkelig hjemmekoselig ut eller mer typ kontorlokale?
Blir det "ok" om man veldig lite skjærer skrått kanten med en gipshøvel?
Noen andre framgangsmåter for å få en pen ytterkant?
Settes det alltid kantbeskyttelse for å få det pent? Rent funksjonsmessig føles det litt unødvendig arbeid å sparkle disse når man har brukt f.eks. harde gipsplater/ultraboard som i seg selv tåler støt godt.
Kantbeskyttelsene i metallprofil har jo en metallkant som ikke sparkles inn men kun males over, ser dette virkelig hjemmekoselig ut eller mer typ kontorlokale?
Blir det "ok" om man veldig lite skjærer skrått kanten med en gipshøvel?
Noen andre framgangsmåter for å få en pen ytterkant?
henger ikke med, hvorfor vil du ikke sette en i papp?B bygges skrev:Hvordan gjør dere andre, og hvordan gjøres det i f.eks. nyproduksjon når det er ytterhjørner på vegger f.eks. i tilknytning til trapp, ytterhjørner på bad, gangvegger etc.
Settes det alltid kantbeskyttelse for å få det pent? Rent funksjonsmessig føles det litt unødvendig å sparkle inn disse når man har brukt f.eks. hardgips/ultraboard som i seg selv tåler støt bra.
Kantbeskyttelsene i metallprofiler har jo en metallkant som ikke sparkles inn, men kun males over, ser dette virkelig hjemmeaktig ut eller mer som kontorlokale?
Blir det "ok" om man litt skråskjærer kanten med gipskniv?
Noen annen fremgangsmåte for å få en pen ytterkant?
Dels ekstra arbeid å sparkle inn disse på visse hjørner som ikke er utsatt for slag, men det kanskje ikke finnes annen måte å få til pene hjørner på? En maler har et sted, hva det ser ut som, faset et hjørne diskret (1-2 mm) og det ser ganske ok ut.O oliven1 skrev:
Så har jeg et antall ytterkanter med ny gips rundt bl.a, altandører der det blir litt vanskelig å sparkle inn dem da gipsen kun er ca 70 mm bred før den går mot karmen til altandøren.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 962 innlegg
Alltid i sparklet hjørne. List hvis du ikke vil sparkle
Jeg har testet litt forskjellig. Å sparkle inn hjørnelist https://www.hornbach.se/p/hornskydd-norgips-hs-29-2450mm/5509171/, er det som krever minst arbeid for å få et fint resultat, etter min mening. For meg har bruken av hjørnelist ikke så mye med støtbestandighet å gjøre, men estetikk.
Blir hjørnene pene med stål? I motsetning til kantbeskyttelsen i papp/plast er det jo en utbuling som ikke sparkles over, er det ikke en risiko for at dette vises gjennom malingen?O OTGI skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 721 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.721 innlegg
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 962 innlegg
Bygningsveteran
· 2 675 innlegg
Uten beskyttelse og med små støvsugere eller gåbiler rundt hjørnene blir det fort mer arbeid enn å sette på hjørnebeskyttere fra starten av.
Men det kan likevel finnes hjørner og andre deler der man vurderer at risikoen for smell er lav, og da var min undring om det går an å få til pene hjørner uten kantbeskyttelse. Hvordan gjorde man det i gamle dager før aquabead? Tapetsering? Papirremse?A Argastesnickaren skrev: