Vi skal bygge en terrasse som også kommer til å bli en noe kortere "carport" med plass til to biler. Bredden blir 7,5m og dybden 3,75m, og for å unngå en søyle i midten av carporten ønsker jeg at den kun støttes opp med 2 søyler i hvert hjørne. Dette fordi jeg ikke kan kjøre rett inn i garasjen, men fra venstre, og jeg har 6m fra bjelken til gjerdet mot naboen og vil gjøre det så enkelt som mulig å komme inn og ut med bilene. Jeg var hos stålhandleren som så i boken og sa at jeg trenger en Hea400 bjelke til den lengden, men så lo kollegene av ham og mente at det holder i massevis med en HEA200 bjelke.

Jeg vil ikke at det skal gynge alt for mye oppe på terrassen, eller at man skal måtte ha bordplassering slik at det blir åpenbart at man plasserer de tykke nærmere veggen og de tynne i de ytre hjørnene hvis man skal ha sammenkomster på sommerhalvåret.

Når det gjelder vintertid og snø, vil terrassen naturligvis ikke bli brukt når den er snøbelagt.

Jeg har også vært i kontakt med en konstruktør som raskt regnet ut at en hea400 er veldig overdrevet. Han kom frem til at det holder i massevis med en Hea260.

Finnes det noen her på forumet som er flinke på konstruksjoner og kan dette med bæreevne og nedbøyning osv. som kan hjelpe meg med noen gode råd og ideer?

Det skal samtidig bygges til en garasje slik at den nåværende garasjen blir en dobbelgarasje som terrassen vil fortsette ovenpå, og der vil man kunne forberede innfestninger og lignende. Spennet som finnes mellom den nåværende terrassedøren og garasjeporten er 60cm.

Dybde 3,75 m
Bredde 7,5 m

Vedlagt en liten skisse på hvordan det er tenkt å bli.

Veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få!

• Skisse av en planlagt terrasse med carport under. Viser to bærepilarer i hvert hjørne og en 6 meters avstand til nabogjerde.
  • Skisse av planlagt terrasse og carport, viser strukturen med plasseringsanvisning for bjelker og søyler. Designet inkluderer et dobbeltgarasjeområde.
Hvis man skal regne dekket som en balkong, noe som vel er rimelig, ligger den nyttige lasten på 3,5 kN/kvm. Hvis man regner med en samlet utbredt last på 4 kN/kvm så får jeg linjelasten på bjelken i forkanten til 7,5 kN/m. Hvis man ser for seg at en akseptabel nedbøying på bjelken er L/600, ettersom den er opplag for sekundære bjelker, så kreves det en HEA 280.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Kul problem å løse. Det finnes en utradisjonell løsning.

Du skal ha et rekkverk på terrassen antar jeg. Det bør være en meter høyt i det minste (litt mer hvis man skal være pirkete)

I et slikt rekkverk kan du gjemme en fagverksbjelke som tåler lasten. Det finnes ingen regel som sier at bjelkelaget må være oppå bjelken.

Mvh Findus

• Liker
Shakalaka og 4 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om man skal regne dekket som en balkong, hvilket vel er rimelig, ligger den nyttige lasten på 3,5 kN/kvm. Om man regner med en samlet utbredd last på 4 kN/kvm så får jeg linjelasten på bjelken i forkant til 7,5 kN/m. Om man tenker seg at en akseptabel nedbøyning på bjelken er L/600, ettersom den er opplag for sekundære bjelker, så kreves en HEA 280.
Takk for ditt engasjement og utførlige svar! Jeg er veldig dårlig på den matematiske utregningen men det jeg har forstått er at om man regner at halve flaten nærmest garasjen kommer bære den halvdelen og de to støttestolpene og bjelken kommer bære den andre halvdelen så er det altså 3,75 som dybden blir og deler man det på 2 så blir dybden 1,875x7,5m som jo blir litt over 14 kvm som hviler på den bjelken. + 512 kg egenvekt for en Hea260 kontra egenvekt på 573 kg for en Hea280. Hvor mange kg skal man regne per kvadrat på hele flaten samt den andre halvdelen nærmest bjelken ifølge "normen". Jeg vil gjøre det ordentlig men samtidig prøve å gå ned i dimensjon om mulig uten at jeg får trampolineffekten. Kanskje sveise inn et til liv eller sveise inn skiver på begge sider eller lignende om det går å stive til den merkbart på den måten. Det skal jo bare terrassebord på og noen utemøbler så det blir jo ikke noen større laster å regne på.

Takk på forhånd!

findus42 findus42 skrev:
Kult problem å løse. Det finnes en utradisjonell løsning.

Du skal ha et rekkverk på terrassen antar jeg. Det bør være en meter høyt i det minste (litt mer hvis man skal være nøye)

I et slikt rekkverk kan du gjemme en fagverksbjelke som tåler lasten. Det finnes ingen regel som sier at bjelkelaget må være over bærebjelken.

Mvh Findus
Hei Findus,

Da jeg var hos min lokale stålleverandør så kikket han i boken og sa at jeg minst trenger hea400, for en bjelke på 7,5m. Novise som man er så tenkte jeg at han rimeligvis kunne dette bedre enn meg som ikke kan det i det hele tatt. Men så har jeg forsøkt å lese så mye som mulig og nysgjerrig kikket på forskjellige konstruksjoner og sett at store jernbanebroer på betydelig lengre spenn har den typen bjelke samt den du nevner som bærer opp den over. Så så jeg at de hadde en bjelke i samme stålhall som var av typen hea320 eller ipe320, litt usikker men på en lengde på minst 15 meter som bar svære bjelker og en last på minst 150-200 tonn.

Jeg tar veldig takknemlig imot også forslag på de litt mer utradisjonelle løsningene også. Vi har en liten gutt på 3 år og en til på vei så det kommer nok til å bli litt høyere rekkverk skulle jeg tro. Har ikke helt kommet dit ennå da jeg har kjørt meg litt fast i konstruksjonstankene :)

Skulle du ikke kunne ha selvbærende plater som gulvbjelkelag? Har ingen anelse om hvor mye svikt det er i slike dog. Ellers likte jeg fagverksdelen.

Jeg skal forsøke å svare litt senere i dag, når hunden og andre har fått sine mosjonsbehov dekket. Spørsmålet rommer flere interessante problemer.

Noen skisser på hvordan det kan løses. Sitter ved kjøkkenbordet og har tilgang til papir og penn.
Håndtegning av en konstruksjonsskisse med detaljerte notater om bolteforbindelser og dimensjoner, inkludert stolper og overliggere.
Håndtegnet skisse av vannhåndtering over en carport, med detaljerte notater om bjelker, støtter og takstruktur.
Regne på boltforbindelsene kan jeg ikke. Hadde jeg bygget det for meg selv hadde jeg sett på standardtegninger for takstoler med tilsvarende spennvidde og femdoblet arealene på boltene sammenlignet med tilsvarende arealer på spikerne.

Oljeherdede M30 med firkantskiver kan være pent. Gir litt viktorianske vibber til konstruksjonen. Knær er ikke nødvendige om overliggeren er kraftig nok, men kan være pent.

Mvh Findus

PS. Glemte å tegne inn "målarspiken". DS

Som nyttig last på balkonger og lignende konstruksjoner bør man regne med 3,5 kN/kvm. Dette er naturligvis en dimensjonerende faktor. En annen er bjelkens maksimale (dvs akseptable) nedbøyning. Siden det er en slags bjelke som andre bjelker hviler på, bør man tenke på at nedbøyningen fra de senere legges til den for primærbjelken. Derfor synes jeg at L/600 er et rimelig krav. Skulle du senke kravet til L/300 går det bra med en HEA 240. Bjelkene som ligger på stålbjelken bør være 45x220 C 24 på c/c 400 mm og terrassebordene minst 28 mm tykke.

Skulle du i stedet for stål velge limtre så bør du velge en 215x495 bjelke. Den gir samme nedbøyning som en HEA 280. Så blir den billigere, ca 8000 kr (kalkylepris 10000 kr/m3) sammenlignet med drøyt 14000 kr (kalkylepris 25 kr/kg) for stålet.

En annen strategi er å akseptere L/300 som nedbøyning for primærbjelken og i stedet bruke stivere sekundærbjelker, men da må du gå over til limtre. Forslagsvis 90x225 c/c 600 pluss normalt terrassevirke.

Hvordan ble det? Skal bygge nesten akkurat likt bortsett fra at det bare blir innfesting mot vegg langs langsiden av terrasse /carport. Hadde vært gøy å se sluttresultatet!

• Liker
Cillit
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.