Hei,
Har i 14 år hatt en terrasse med tilhørende uteplass med lagt stein (40x40). Har ønsket å utvide terrassen for å få mer hyggelig tregulv og mindre ugressstell.
Nå er det endelig på tide å legge ny terrassebord på den eksisterende terrassen, og da tenkte jeg endelig å bygge ut terrassen!
Siden ferien er altfor kort til å løfte opp steinene og gjøre alt "by the book", tenkte jeg å rett og slett bygge oppå steinene.
Siden jeg ikke bygde terrassen fra starten av, har jeg ingen anelse om hvordan det ser ut under tregulvet, men antar at det er standard 45x145 bjelkelag.
Tanken min er at hvis det eksisterende bjelkelaget er i orden, så legger jeg bare nytt bjelkelag på steinplatene og legger ny terrassebord.
På den nye delen av terrassen er planen å bygge en pergola når man først er i gang med alle verktøyene.
Men det er litt spørsmålstegn.
Platene ser ut til å ligge høyere enn den nedre delen av bjelkelaget, da min hensikt er å ikke ha høydeforskjeller på terrassen.
Kan for så vidt ha flaks at bjelken er betydelig grovere enn jeg tror (45x145) og dermed kan ha en "tynnere" og komme i samme høyde.
Så har jeg tenkt på fukt, hvis bjelkene ligger oppå steinene burde anleggsflaten bli utsatt for fukt over tid, bunnsvillpapp fungerer jo, men så vidt meg bekjent brukes det når man har enkelte plater.
Pergolaen, "tak" bjelkelaget tenkte jeg å feste i fasaden for så å ha stolper i den andre enden, hva jeg har forstått er det lignende dilemma med fukt hvordan løser man dette?
Edit:
Siden jeg ikke vil ha flytende skjøter har jeg besluttet meg for en friis som gjør at lengdene blir de samme. Hvordan bør jeg tilpasse bjelkelaget for dette?