Skal snart flytte inn i vårt nye hus. Totalentreprise.

Men jeg funderer litt på der vår allmuelist møter smyg. Det er bare ved ytterdører/verandadører "problemet" oppstår. Da vinduer og verandadører ikke har noen allmuelist. Innerdører har derimot allmuelist med klosser.

Vi ville egentlig ha allmuelist rundt vinduer/verandadører også, men akkurat da hadde ikke husbyggeren det med i sin tilvalgliste (men det har de nå oppgradert til 🤷‍♀️) nåja. Vi har kun smyger rundt vinduer og verandadører. Hvordan møter man da opp allmuelisten penest. Slik de har gjort det nå er ikke akseptabelt i mine øyne.

- Ger listene 45 grader så de bøyer seg ned langs smygen? Da stikker smygen litt mer ut enn listen.

- Fase listen så delen som stikker ut utenfor smygen tilslutter "mykere".

- En kort kloss som avslutning? Før smygkanten? Kanskje blir det veldig rart.

Hva ville dere ha gjort eller hvordan har dere løst det om dere har havnet i samme situasjon?

1. bilde er hvordan det ser ut nå, så to alternative løsninger.

• Nærbilde av kontaktpunkt mellom allmogelist og smyg ved en dørkarm, viser misforhold mellom listens ende og smygens kant på tregulv.
  • Diagram av allmogelister ved dørkarm, to alternativer for møtende kanter: en kuttet i 45 graders vinkel, en med fasing for jevnere overgang.
  • Allmogelist ved gulv, møter smyg med utfordring i avslutning. Lista er kuttet skrått, men stikker ut fra smygen. Veggpanel synlig.
  • Illustrasjon av allmogelist og dørkarm med forskjellige mulige avslutninger for å møte smyg. Viser to alternative løsninger på listovergang.
  • EHL Prolist bunnkloss i hvit furutre, med dimensjoner 75x100x28 mm.
Slike bunnklosser/sokkelkloss/skurkloss har man satt ved innerdører med almuefoder mot almuesokkelen

• Bottenkloss i hvitmalt furu fra EHL Prolist, måler 75x100x28 mm. Brukes ved innerdører med allmogefoder mot allmogesokkel.
J
Smaken er som baken😉 delt..
Sand down som du har på ett av bildene ser proposjonalt ut..
Klosser og din gerningsvariant vil tiltrekke seg alles øyne og det er vel ikke det man vil..

• Liker
Bluegreengrey77
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Smaken är som baken😉 delt..
Sand down som du har på et av bildene ser proporsjonalt ut..
Klosser og din geringsvariant kommer til å trekke til seg alles øyne og det er vel ikke det man vil..
Bra input om hva som trekker til seg øyne! Da vet jeg at jeg vil kjøre på løsningen med avfasningen! 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.