Vurderer å rive en bærende vegg og bytte ut med en bjelke (limtre eller stål). Blir overrasket over hvor stor nedbøyning av bjelken som er akseptabel ifølge dimensjoneringsprogrammer og tabeller. Min åpning på ca 3m ville "tillates" en nedbøyning på 11mm. Det synes jeg er veldig mye. Oppbrytningen skal gjøres i første etasje. Hvis bjelken bøyer seg, vil jeg få en søkk i gulvet i overetasjen som ville vært mye større enn akseptabelt. Et bad over ville risikere å sprekke. Tenker jeg feil?

P peroande skrev:
Vurderer å rive en bærende vegg og veksle av med en bjelke (limtre eller stål). Forbavses over hvor stor nedbøyning av bjelken som er akseptabel ifølge dimensjoneringsprogram og tabeller. Min åpning på ca 3m ville "tillates" en nedbøyning på 11mm. Det synes jeg er veldig mye. Avvekslingen skal gjøres i første etasje. Om bjelken bøyes vil jeg få en senkning i gulvet i andre etasje som ville vært mye større enn akseptabelt. Et baderom over ville risikere å sprekke. Tænker jeg feil?
Men den nedbøyningen ville jo være statisk.
Dvs når bjelken er på plass og belastet, får den maks bøyes ned 11mm, deretter vil den ikke bevege seg (mer enn treverket i seg selv gjør)
Om du allerede har for eksempel fliser i andre etasje, trenger du antagelig å sette bjelken på en slik måte at når den lastes, havner den på samme linje med gulvet i andre etasje som nåværende vegg gir.

Eller så overdimmensjonerer du slik at nedbøyningen blir mindre.

Fra gammelt av pleier L/300 å aksepteres som nedbøyning i boliger. Man skal imidlertid huske at denne nedbøyningen beregnes fra "worst case", i praksis blir konstruksjoner sjelden utsatt for så høy belastning og dermed blir nedbøyningen mindre.

Hvis du tenker å bruke en stålbjelke, er det mulig å forbøye den noe før montering og på den måten få en mer rett bjelke ved belastning.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du allerede har f.eks fliser på overetasjen så trenger du antagelig sette bjelken på en sånn måte at når den belastes, så havner den på samme måte med overetasjens gulv som nåværende vegg gir.
Det er akkurat det jeg lurer på hvordan man gjør.

I prinsippet så støtter du opp mot overliggende konstruksjon for å forhindre akkurat det du er bekymret for når du fjerner støtten. Så nedbøyningen av bjelken ikke medfører at nedbøyningen merkes i overliggende konstruksjon. I noen tilfeller kan du måtte gjette deg til hva du praktisk vil få i nedbøyning, så får du legge inn mellomlegg i tilsvarende tykkelse. Dessverre må man i denne øvelsen gjette seg til nedbøyning som kan oppstå etter at bjelken tar den initiale lasten, så med bad direkte over er det likevel risikabelt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.