Hei, bor i et hus fra 40-tallet med mye treetex. I annen etasje har jeg ikke hatt noen nevneverdige problemer knyttet til det ved renoveringer. Og når det kommer til kjelleren har de fleste rom betongvegger. Men det er et rom som er litt mer "koselig" i kjelleren med oppsatte treetexplater, tregulv og tapet osv.
Jeg har trodd at alt er i orden og har begynt å rive ned de gamle strukturtapetene osv. Irriterte meg dog litt over at veggen som vender utendørs var litt "vobblig" i et hjørne, så jeg valgte å se nærmere på dette.
Jeg så først en litt mørkere farge/misfarging aller nederst nær listen og begynnelse til å smuldre opp helt nederst. Så på noen spikre som satt langt nede, og de virker å være rustne også. Da klarte jeg ikke å holde meg og skar av et hjørne da jeg ville se sannheten bak platen. Den virket å være opplektet på en enklere trekonstruksjon som bør være langt fra optimalt fra et kjellerperspektiv? (dette rommet ligger dog ikke så mye underjordisk) Gråaktig lekt som jeg så, og treetexen var gråaktig nær gulvet men virket veldig frisk litt høyere opp.
Alt i alt, veggen må jo definitivt ha blitt utsatt for fukt, noe som kanskje ikke er så overraskende. Men hvor ille tror dere at det er? Må jeg bytte hele greia, eller kommer jeg unna med hvordan det er i dag? Eller holder det å fikse veggen som bare vender mot hagen? Kan legge til at det lukter "tre" i rommet! Vet ikke helt hvordan det ville luktet om det var masse mugg, men jeg synes mest det lukter tre som sagt...
Jeg ville veldig gjerne gjøre det så enkelt og billig for meg selv om jeg sier det sånn.
Bild 1: Avskåret hjørne, lekt
Bild 2: Sammenligning treetex over list og helt nederst ved list
Bild 3: Litt "treetex-smuler"
Bild 4: Veggene i sin helhet
Jeg har trodd at alt er i orden og har begynt å rive ned de gamle strukturtapetene osv. Irriterte meg dog litt over at veggen som vender utendørs var litt "vobblig" i et hjørne, så jeg valgte å se nærmere på dette.
Jeg så først en litt mørkere farge/misfarging aller nederst nær listen og begynnelse til å smuldre opp helt nederst. Så på noen spikre som satt langt nede, og de virker å være rustne også. Da klarte jeg ikke å holde meg og skar av et hjørne da jeg ville se sannheten bak platen. Den virket å være opplektet på en enklere trekonstruksjon som bør være langt fra optimalt fra et kjellerperspektiv? (dette rommet ligger dog ikke så mye underjordisk) Gråaktig lekt som jeg så, og treetexen var gråaktig nær gulvet men virket veldig frisk litt høyere opp.
Alt i alt, veggen må jo definitivt ha blitt utsatt for fukt, noe som kanskje ikke er så overraskende. Men hvor ille tror dere at det er? Må jeg bytte hele greia, eller kommer jeg unna med hvordan det er i dag? Eller holder det å fikse veggen som bare vender mot hagen? Kan legge til at det lukter "tre" i rommet! Vet ikke helt hvordan det ville luktet om det var masse mugg, men jeg synes mest det lukter tre som sagt...
Jeg ville veldig gjerne gjøre det så enkelt og billig for meg selv om jeg sier det sånn.
Bild 1: Avskåret hjørne, lekt
Bild 2: Sammenligning treetex over list og helt nederst ved list
Bild 3: Litt "treetex-smuler"
Bild 4: Veggene i sin helhet
Det ser jo ikke spesielt ille ut for å være kjeller, men som du er inne på selv, er trestendere mot kjellervegger som å be om problemer. Dessverre er det sjelden noen god metode å lappe og reparere, visst du kan jo ta bort en plates bredde, erstatte den med stålstendere og gips og deretter sparkle overgangen til den gamle veggen. Men om det er bra eller ikke, vil nok ingen her kunne svare på, og hvis den stusselige lukten i rommet fortsatt er der, blir det jo bare å begynne på nytt med å rive mer...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rimligt att riva ner tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur isolera innervägg utan att riva upp den
Isolering -
Rive innertaket eller sette nytt utenpå?
Bygningsfysikk -
Vilken maskin passar bäst för de här murarna att rivas ner?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Rive innervegg (bærende?) - Jeg spiser hatten min!
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi