3.463 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Å rive en vegg er lett og gøy, men kommer huset til å rase etterpå?
Hei!
Som i overskriften.. jeg har sendt e-post til tre bedrifter, men får ingen svar, så jeg vet ikke hvordan jeg finner en ekspert som kan hjelpe meg å avgjøre om det går å fjerne disse veggene.
Det er lettbetong, alle veggene i huset er det hva jeg kan se, å bore i dem er som å bore i et sandslott.
Tak og gulv er betong i det rommet jeg vil endre.
Jeg vil fjerne A. Helst også B. Det står «panna» på tegningen, men den er ikke der lenger, det er et bod der nå.
Man måtte ha elsket å ha mange små rare rom på 60-tallet!
Håper at noen av dere har gjort noe lignende og kan dele deres erfaringer!
I kjøkkenet er det også en del C som jeg vil fjerne, men mistenker at den er viktig for mellometasjens tak, og det er ikke i det hele tatt prioritet, kanskje noen her kjenner igjen et lignende tilfelle?
Takk for eventuell hjelp!!
Som i overskriften.. jeg har sendt e-post til tre bedrifter, men får ingen svar, så jeg vet ikke hvordan jeg finner en ekspert som kan hjelpe meg å avgjøre om det går å fjerne disse veggene.
Det er lettbetong, alle veggene i huset er det hva jeg kan se, å bore i dem er som å bore i et sandslott.
Tak og gulv er betong i det rommet jeg vil endre.
Jeg vil fjerne A. Helst også B. Det står «panna» på tegningen, men den er ikke der lenger, det er et bod der nå.
Man måtte ha elsket å ha mange små rare rom på 60-tallet!
Håper at noen av dere har gjort noe lignende og kan dele deres erfaringer!
I kjøkkenet er det også en del C som jeg vil fjerne, men mistenker at den er viktig for mellometasjens tak, og det er ikke i det hele tatt prioritet, kanskje noen her kjenner igjen et lignende tilfelle?
Takk for eventuell hjelp!!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg mistenker sterkt at A og B ikke er bærende, men for å være sikker på hvilke skillevegger som er bærende, trenger man å se en armeringstegning. Den finnes med sikkerhet i byggesaksavdelingens arkiv selv om den kanskje ikke er digitalisert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis huset ditt er armert på samme måte, er faktisk A og B (ekskludert dørveggen inn til tidligere fyrrommet) bærende, men ikke C! Likhetene er jo betydelige, så jeg tror man kan gå ut fra det.
Takk for svaret!
Da trenger jeg å sette opp en bjelke et sted, eller to? Hvis jeg setter opp en bjelke, tar jeg nok bort både A og B.
Hvordan finner jeg en person som kan gjøre den jobben? Hva heter det jeg skal lete etter? Jeg hadde tidligere problemer med at jeg måtte bore fast noen steinblokker på tomten med 3-4 meter lange skruer, det var også en tjeneste som er veldig vanskelig å vite hvordan man finner : )
Da trenger jeg å sette opp en bjelke et sted, eller to? Hvis jeg setter opp en bjelke, tar jeg nok bort både A og B.
Hvordan finner jeg en person som kan gjøre den jobben? Hva heter det jeg skal lete etter? Jeg hadde tidligere problemer med at jeg måtte bore fast noen steinblokker på tomten med 3-4 meter lange skruer, det var også en tjeneste som er veldig vanskelig å vite hvordan man finner : )
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes du må begynne med å tenke gjennom planløsningen. Prøv å finne en variant som krever mindre inngrep. Du kan absolutt ikke fjerne hele A og B. Med begrenset byggkunnskap trenger du å engasjere en konstruktør som kan lage en enkel tegning. For hulltaking kan du kontakte et firma som driver med å sage i betong og lettbetong. Å montere stålbjelker kan mekaniske verksteder best. I dine hjemtrakter finnes det sikkert mange byggefirmaer som behersker alle delene.
Takk for din tid!
Jeg prøver å finne i første omgang en konstruktør! Kommer tilbake med resultatet. Innen ett år burde det kunne være gjort!
Når jeg ser mer på tegningen ser jeg at platen som gjør gulvet til etasje 3 fortsetter inn i taket til kjøkkenet i etasje 2. Da forstår jeg at jeg kan fjerne veggstykke C og det gjør meg veldig glad! Jeg trodde feilaktig at siden ytterveggen på etasje 3 kun hvilte på C pluss skorsteinen og ytterveggene så ville C virkelig trenges, men det ser jo som du sier ut til å være bærekraftig uten C ettersom etasje 3's plate fortsetter ut til etasje 3 yttervegg.
Da får jeg litt å rive selv iallfall! Gøy! Så får proffene fikse med bjelker og sånt i det indre rommet!
Jeg prøver å finne i første omgang en konstruktør! Kommer tilbake med resultatet. Innen ett år burde det kunne være gjort!
Når jeg ser mer på tegningen ser jeg at platen som gjør gulvet til etasje 3 fortsetter inn i taket til kjøkkenet i etasje 2. Da forstår jeg at jeg kan fjerne veggstykke C og det gjør meg veldig glad! Jeg trodde feilaktig at siden ytterveggen på etasje 3 kun hvilte på C pluss skorsteinen og ytterveggene så ville C virkelig trenges, men det ser jo som du sier ut til å være bærekraftig uten C ettersom etasje 3's plate fortsetter ut til etasje 3 yttervegg.
Da får jeg litt å rive selv iallfall! Gøy! Så får proffene fikse med bjelker og sånt i det indre rommet!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ta bort fogrester på vägg
Kök -
Ta bort hörn av innervägg i timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Bubblig plastfärg på innervägg efter tapetborttagning
Färg, Måla & Tapetsera -
Glasfiberväv på vägg/tak - bästa sättet att ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Fjerne isolasjon fra kjellervegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi