Hei! Her kommer et skikkelig nybegynnerspørsmål fra en ny huseier (og forummedlem).
Vi har enkelgips i veggene. Jeg har kjøpt litt forskjellige festegreier, blant annet disse platepluggene fra Clas Ohlson (tenkte først å kjøpe metallekspandere, men de hadde så fryktelig dårlige anmeldelser på Clas Ohlson).
Spørsmålet er bare - hvordan bruker jeg dem trinn for trinn? Det er jo et idiotspørsmål, men har man aldri brukt dem før, hvordan skal man vite det? De eneste instruksjonene jeg ser er litt for vage for min smak - "For lette monteringer i gips-, spon- og trefiberplater (tykkelse min. 13 mm). Forbor med 8 mm bor. Skru i skruen til festedetaljen ligger mot overflaten og deretter en runde til, ikke mer."
Er det
1. Bor hull (størrelse står på pakken)
2. Bank dem inn (siden "armene" bare er to i antall, skal man presse dem inn slik at armene ekspanderer i høyden for maksimal bærekraft? Det står ikke noe om det, men min intuisjon sier at det burde spille en rolle)
3. Nå da - skal man...
A) FØRST skru inn en skrue for å få den til å ekspandere/fiksere og deretter skru den ut, og SÅ skru inn igjen med denne gangen med det man skal feste
B) eller er det bare å DIREKTE skru opp det man ville skru opp? (bare sørg for å ha lang nok skrue)
Hei! Her kommer et skikkelig nybegynnerspørsmål fra en ny huseier (og forummedlem).
Vi har enkelt gips i veggene. Jeg har kjøpt litt forskjellige festegreier, blant annet disse platepluggene fra Clas Ohlson (tenkte først å kjøpe metalldekspandere, men de hadde så fryktelig dårlige anmeldelser på Clas Ohlson).
Spørsmålet er bare - hvordan bruker jeg dem trinn for trinn? Det er jo et idiotspørsmål men har man aldri brukt dem så hvordan skal man vite? De eneste instruksjonene jeg ser er litt for vage for min smak - "For lette montasje i gips-, spon- og trefiberplater (tykkelse min. 13 mm). Forbor med 8 mm bor. Skru i skruen inntil festedelen ligger mot overflaten og deretter en omdreining til, ikke mer."
Er det
1. Bor hull (størrelse står på pakken)
2. Bank dem inn (siden "armene" bare er to i antall, skal man trykke den inn slik at armene ekspanderer i høyderetning for maksimal bærekraft? Står ingenting om det men min intuisjon sier at det burde spille en rolle)
3. Nå da - skal man...
A) FØRST skru inn en skrue for å få den til å ekspandere/fiksere og deretter skru ut den, og SÅ skru inn igjen med denne gangen med det man nå skal feste
B) eller er det bare å DIREKTE skru opp det man nå ville skru opp? (sørg bare for å ha lang nok skrue)
Takk! 😀
Orientering av pluggen bør ikke spille noen rolle, og det er neppe mulig å kontrollere uansett.
Jeg tolker det som at du skal trykke i pluggen og så skru opp det som skal festes. Vet ikke hvor godt de holder for gjenbruk, risikoen er vel at du drar sundt motholdet (ekspansjonsdelen), siden de advarer mot å bare dra en omdreining etter du har fått feste.
For enklere oppsett i gips synes jeg "thorsmanspluggen" er bra. Vanskelig å gjøre feil, vinger som låser den i platen, en krage som gjør at pluggen ikke faller inn i hullet og laget av godt plastmateriale. (en gang laget i Sverige).
For enklere oppsett i gips synes jeg "thorsmanspluggen" er bra.
Vanskelig å gjøre feil, vinger som låser den i platen, en krage som sørger for at pluggen ikke faller inn i hullet og laget av bra plastmateriale. (en gang laget i Sverige).
[bilde]
Verdens beste for sikker innfesting i betong, tegl og andre harde mineralske materialer som er tykkere enn pluggens lengde. Ulempen med dem i gips er at de holder ved å ekspandere radiellt i hullet. Veldig liten feilmargin der.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.