Har nylig kjøpt en gammel landbrukseiendom og skal gjøre om det gamle potetlageret til en oppvarmet dobbelgarasje. Det er murede yttervegger med puss på utsiden, og jeg tenkte å isolere på veggene innenfra, men hvordan gjør man det riktig for å unngå fuktproblemer osv... Takk for svar! 😊

A
Finns sikkert noen som kan dette bedre men min forståelse er at denne veggen isolerer du utenfra ikke innenfra for å unngå problemer med fukt. Typ slå opp pir og pusse på det. Billig.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Finnes sikkert noen som kan dette bedre men min forståelse er at denne veggen isolerer du utenfra ikke innenfra for å unngå problemer med fukt. Typ smelle opp pir og pusse på det. Obillig.
Akkurat! Vanligvis gjør man det utenfra men tenker at det må på en måte bli bra også innenfra, cellplast ?

Tenk deg en vanlig yttervegg der din teglvegg er fasadematerialet. Så du stender opp en ny vegg med luftspalte og helst vindsperre på utsiden.

• Liker
Curre99 og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tenk deg en vanlig yttervegg der din teglvegg er fasadematerialet.
Så du lekter opp en ny vegg med luftspalte og helst vindsperre på utsiden.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tenk deg en vanlig yttervegg der din teglvegg er fasadematerialet.
Så du lekter opp en ny vegg med luftspalte og helst vindsperre på utsiden.
Å lekte opp utvendig skaper andre problemer, takutspringene er ikke spesielt generøse og det ville ikke se bra ut estetisk da det er en hel lengde som sitter sammen med potetlageret og smelter sammen.

Nei, du justerer på innsiden. Murveggen er ditt fasademateriale

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nei du reglerer på innsiden. Teglmuren er ditt fasademateriale
Yes men mer spesifikt... stålstendere tett mot veggen? cellplast ?

Innerveggen

• Innvendig vegg laget av grå mursteiner, med tak og betonggulv synlig, i en halvferdig rom.

Beste svar

K
Tegl
Luft
Vindtett/asfaboard
Reglar
Isolasjon
Dampsperre/brems
Osb
Gips
Maling

K kniv skrev:
Tegl
Luft
Vindtett duk/asfaboard
Reglar
Isolering
Dampsperre/brems
Osb
Gips
Maling
Takk så mye 🤠👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.