Hei alle kunnskapsrike!

Jeg hadde et lekk takvindu på badet i andre etasje. En blikkenslager har fikset dette nå (montert et nytt underbeslag, tilknyttede plater osv). Nå gjenstår det at jeg fikser himlingen selv.

Her ser dere bilder av hvordan det så ut før rivingen. (isopor, 12 mm OSB og 12 mm gips).
Innertak med takvindu i bad, viser åpen konstruksjon med lag av frigolit, tre, og gipsplater rundt vinduet før renovering.
Innertak med treplanker og hvitt vindu til høyre, synlige bjelker og lag av isolasjon materialer rundt åpningen, del av takvinduet.

Slik ser det ut nå:
Takvindu med ny kassett og isolasjon. Grønn linje viser 20 mm tykkelse, rød linje viser 40 mm. Synlig treverk og isolasjon rundt karmen. Takvindu med ny innramming og synlig isolasjon. Treplanker langs karmen og uferdig flislagt innertak. Skyet himmel gjennom vinduet.

Ser litt annerledes ut, den nye kassetten (heter det så?) med svart isolasjon forstyrrer geometrien litt (jeg har 40 mm + 20 mm tykkelse å leke med bortsett fra nær vinduet der det kun er 20 mm).

Hvordan ville dere gjort det for å fikse himlingen?
Jeg tenker lekter og 40 mm isolasjon (bedre ull eller isopor?) mellom lektene og deretter 10 mm OSB + 10 mm gips. Tenker jeg feil?

Ingen som har noen mening?

Beste svar

S
Før du bygger igjen, må du sette dampsperre og finne en måte å koble til den gamle dampsperren. Antagelig er vel tape den enkleste måten.

S sinuslinus skrev:
Før du bygger igjen, må du sette opp en dampsperre og finne en måte å koble til den gamle dampsperren. Antagelig er vel tape den enkleste måten.
Ok, la det være en luftspalte også? For resten av innertaket i badet ser jeg har dampsperre, lufyspalter og deretter direkte gips uten OSB.

Man teiper dampsperren mot den gamle der nede, men hvordan gjør man oppe mot vinduet?

Tidligere fantes det ikke dampsperre, og jeg mistenker at det ble bygget feil.

S
Uten luftspalte blir det hull fra hver skrue.

Du kan teipe mot den grønne teipen ved det svarte.

Nede mot veggen blir det nok ikke så optimalt.

Hvor gammelt er badet? Kanskje er det ikke tettesjikt på veggen heller.

S sinuslinus skrev:
Uten luftspalte blir det hull fra hver skrue.

Du kan teipe mot den grønne teipen ved det svarte.

Nede mot veggen blir det nok ikke så optimalt.

Hvor gammelt er badet? Kanskje det ikke er tettsjikt på veggen heller.
Ok, takk.

Jeg vet ikke eksakt hvordan veggene ser ut for der har jeg ikke trengt å rive noe. Huset ble bygget i 2010 så der et sted var badet kanskje ferdig.

S sinuslinus skrev:
Før du bygger igjen må du sette opp en dampsperre og finne en måte å koble den til den gamle dampsperren. Antagelig er vel tape den enkleste måten.
Dumt spørsmål kanskje, men skal dampsperren være mellom osb-platen og isolasjonen eller mellom takbjelkene og isolasjonen? Spontant tenker jeg at man ikke vil ha fuktig luft som trenger seg inn i isolasjonen innenfra, men jeg føler meg litt usikker på hvordan man egentlig resonnerer med dampsperren.

S
Dampsperren skal være på den varme siden av isolasjonen.

• Liker
ilcretzzo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.