Jeg hadde et lekk takvindu på badet i andre etasje. En blikkenslager har fikset dette nå (montert et nytt underbeslag, tilknyttede plater osv). Nå gjenstår det at jeg fikser himlingen selv.
Her ser dere bilder av hvordan det så ut før rivingen. (isopor, 12 mm OSB og 12 mm gips).
Slik ser det ut nå:
Ser litt annerledes ut, den nye kassetten (heter det så?) med svart isolasjon forstyrrer geometrien litt (jeg har 40 mm + 20 mm tykkelse å leke med bortsett fra nær vinduet der det kun er 20 mm).
Hvordan ville dere gjort det for å fikse himlingen?
Jeg tenker lekter og 40 mm isolasjon (bedre ull eller isopor?) mellom lektene og deretter 10 mm OSB + 10 mm gips. Tenker jeg feil?
Før du bygger igjen må du sette opp en dampsperre og finne en måte å koble den til den gamle dampsperren. Antagelig er vel tape den enkleste måten.
Dumt spørsmål kanskje, men skal dampsperren være mellom osb-platen og isolasjonen eller mellom takbjelkene og isolasjonen? Spontant tenker jeg at man ikke vil ha fuktig luft som trenger seg inn i isolasjonen innenfra, men jeg føler meg litt usikker på hvordan man egentlig resonnerer med dampsperren.