Hei,

Holder på å rive en vegg for å åpne opp mellom gangen og stuen. Hvordan vet jeg når jeg har kommet til den bærende stolpen/veggen? Har jeg allerede revet for mye?
Ifølge tegningen skulle en del av veggen vært 90 cm fra starten men den forrige eieren valgte å gjøre veggen hel, og det er det jeg holder på å rive så det blir likt tegningen.

• Byggplan med hall og stue; vegg markert i rødt der endring er planlagt; viser også peisposisjon.
  • Veggen er delvis revet, viser gips med hull og trestendere. Isolasjon er synlig nederst. Pågående arbeid med å åpne opp mellom hall og stue.
Du har således vegg der det står at det er en synlig bjelke? Da er det sannsynligvis en bærende vegg.
Ingen tegning over hele huset og seksjonstegning?

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du har således vegg der det står at det er en synlig bjelke? Da er det sannsynligvis en bærende vegg. Ingen tegning over hele huset og seksjonstegning?
vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt riktig men der det står synlig bjelke i tegningen er åpningen i dag mellom stuen og hallen. Der det står ”vegg H=0,9m” var før i dag en hel vegg, ikke 90 cm, men jeg vil at det skal bli 90 cm sånn som det står i tegningen, og derfor holder jeg på å rive den. Mitt spørsmål er hvor mange stolper kan jeg kappe til jeg treffer den bærende delen ifølge tegningen?

Dessverre har jeg ingen seksjonstegning.

Ifølge tegningen er det bare der veggen er stripete som den er bærende. Jeg vil altså vite hvor lang/bred akkurat den delen er så jeg ikke kapper den.

Arvida Arvida skrev:
I følge tegningen er det bare der veggen er stripete at den er bærende. Jeg vil altså vite hvor lang/bred akkurat den delen er så jeg ikke kapper den.
Da bør du ha bjelke over hele spennet og kan fjerne veggen. Har du sett bjelken i den revne delen ennå?

• Liker
Arvida
  • Laddar…
K Kane skrev:
Da må du ha bjelke over hele spennet og kan fjerne veggen. Har du sett bjelken i den revne delen ennå?
jeg vet ikke hvordan en bjelke burde se ut :crysmile:
Er dette bjelken?

• En delvis avdekket bjelke i taket med skadet gipsplate rundt; spør om det er en bjelke.
BirgitS
Det avhenger av om treet som synes går helt opp til taket eller ikke. Hvordan ser det ut øverst mot taket i åpningen mellom rommene?

• Liker
Arvida
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kommer an på om det treverket som synes går helt opp til taket eller ikke. Hvordan ser det ut helt opp mot taket i åpningen mellom rommene?
kan dessverre ikke se hva som står bak den hvite listen.

• Tak med synlig hvit list og skjult struktur bak, deler av taket er fjernet.
BirgitS
Det burde vel være bjelken som det står om på tegningen.

• Liker
Arvida og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

BirgitS
Arvida Arvida skrev:
Holder på rive en vegg for å åpne opp mellom gangen og stuen. Hvordan vet jeg når jeg har kommet til den bærende stolpen/veggen? Har jeg revet allerede for mye?
Har du målt på tegningen hvor lang den stiplede veggen i hjørnet er henholdsvis fra hjørnet og til den andre siden av åpningen?
De to målene gir jo hvor stor del av strekningen som var tenkt å være hel vegg fra starten. Så er det bare å måle strekningen i virkeligheten også.

• Liker
Arvida
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.