25.934 lest ·
99 svar
26k lest
99 svar
Forslag om å innbruddsforsterke en eksisterende murt Lecavegg?
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Vil ikke skremme deg. Men om dere har all den synlige beskyttelsesutstyr i form av grinder osv. så kan man kanskje tenke seg at den som prøver å bryte seg inn bruker en støysender. Da risikerer mobilen å bli et svakt ledd i sikkerhetstenkingen siden den ikke vil ha kontakt med mobilnettet.
Absolutt du har helt rett @S_O_B. Det finnes masse mangler om man analyserer alle tenkbare scenarier (som jeg gjerne gjør) men jeg mener at jeg har en større sjanse til å klare meg enn den som aldri har tenkt tanken.
Jeg vil unngå å løpe rundt og lete etter telefonen i den situasjonen. Bare så raskt som mulig inn i rommet.
Det er også vanlig at heimalarm i utlandet har røykmaskiner for å vanskeliggjøre for en inntrenger. Det finnes masse kule ting å fundere på
Jeg vil unngå å løpe rundt og lete etter telefonen i den situasjonen. Bare så raskt som mulig inn i rommet.
Det er også vanlig at heimalarm i utlandet har røykmaskiner for å vanskeliggjøre for en inntrenger. Det finnes masse kule ting å fundere på
Sikkerhetsrommet tenker du vel ha inne i huset, ikke mot en yttervegg? Enkleste veien inn er jo vindu eller dør med glass for en skurk. Hvorfor skulle dere forresten trenge et saferoom hvis det handler om å ta beskyttelse mot innbruddstyver? Det skal nok til en høy eller virkelig full tyv for å forsøke å gjøre innbrudd når eieren er hjemme. Nyt livet i stedet.
Jeg hadde satt platen på utsiden, eller det som er/blir "angrepssiden". Da fungerer den mer som en seig membran og er utrolig/umulig vanskelig å slå seg gjennom. Plasserer du den på innsiden, så blir det betydelig enklere å bare slå inn platen når man først har smuldret opp litt av lecablokkene.
Så forstår jeg meg ikke på tanken engang med å bygge et saferoom, men det er jo opp til hver og en heldigvis
Personlig hadde jeg nok heller satset på et playroom 
Så forstår jeg meg ikke på tanken engang med å bygge et saferoom, men det er jo opp til hver og en heldigvis
Det er ikke et usannsynlig scenario. Nedenfor er et par hendelser fra min kommune. Jeg kommer på 2-3 lignende som jeg har hørt om, men vil ikke søke etter artikler hele kvelden.Jonatan79 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brutalt-ran-mot-barnfamilj-i-upplands-bro
https://www.expressen.se/nyheter/man-ranad-pa-sin-bil-blev-knivskadad-i-handen-/
Beste svar
Monter en tynn plate på utsiden av veggen. Gjennomgående bolt, gjerne sveiset mot innsiden av platen så det ikke finnes noen synlige angrepspunkter. Lim opp 6 mm gips og tapetser. Da kreves det en velutstyrt tyv med vinkelsliper, slegge og en masse tålmodighet. For å sikre deg mot forstyrrelsessendere kan du trekke en kabel fra rommet opp på taket der du monterer utendørssirene.
Røykvarslere finnes det godt med i Norge allerede, dog vanligere med mottiltak som høye lyder og strobelight.
Døren fester du med ekstra lang innfesting og som du allerede har tenkt på, en foringsdannende stålramme. Skummer du også fugen, er det vanskelig å komme til med tigerbladet. Ikke glem at døren skal være brann OG røyktett, gjerne også gastett.
Så om noe av dette virkelig trengs kan man stille spørsmål ved, men når zombieapokalypsen inntreffer, står du klar
Røykvarslere finnes det godt med i Norge allerede, dog vanligere med mottiltak som høye lyder og strobelight.
Døren fester du med ekstra lang innfesting og som du allerede har tenkt på, en foringsdannende stålramme. Skummer du også fugen, er det vanskelig å komme til med tigerbladet. Ikke glem at døren skal være brann OG røyktett, gjerne også gastett.
Så om noe av dette virkelig trengs kan man stille spørsmål ved, men når zombieapokalypsen inntreffer, står du klar
Japp, det murede rommet ligger midt i huset uten vinduer. Det er ikke primært innbruddstyver (selv om det kan eskalere), det er ran jeg vil beskytte familien fra.Jonatan79 skrev:
Sikkerhetsrommet tenker du vel å ha inne i huset, ikke mot en yttervegg? Enkleste veien inn er jo vindu eller dør med glass for en skurk. Hvorfor skulle dere forresten trenge et saferoom hvis det handler om å beskytte seg mot innbruddstyver? Det skal nok til en høy eller skikkelig full tyv for å prøve seg på å gjøre innbrudd når eieren er hjemme. Nyt livet istedenfor.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/ranaren-knackar-pa-med-pistol-hos-barnfamiljen/
Takk, veldig gode forslag. Det blir både pent og innbruddssikkert, avsluttet med gipsen.E EI30-SaC skrev:Monter en tynn plate på utsiden av veggen. Gjennomgående bolt, gjerne sveiset mot innsiden av platen så det ikke er noen synlige angrepspunkter. Lim opp 6mm. gips og tapetser. Da kreves en velutstyrt tyv med vinkelsliper, slegge og et forferdelig tålmodighet. For å sikre deg mot forstyrrelsessendere kan du trekke en kabel fra rommet opp på taket der du monterer utendørssirene.
Røykvarslere finnes det godt om i Norge allerede, men det er vanligere med forstyrrelsestiltak som høye lyder og strobelys.
Døren fester du med ekstra lang innfestning og som du allerede har tenkt på, en fodebærende stålkarm. Skummer du også fugen er det vanskelig å komme til med tigerbladet. Ikke glem at døren skal være både brann- OG røyktett, gjerne også gastett.
Så kan man stille spørsmålstegn ved om noe av dette virkelig trengs, men når zombiene kommer, står du klar![]()
Jeg har faktisk en mulighet til å dra en separat sirene på taket styrt fra rommet.
Det jeg også vil gjøre er å skjule døren med et stort speil eller lignende. Jeg har derimot ikke funnet ut hvordan den skal festes for å kunne lukkes sammen med døren. Jeg gjetter at man trenger å bygge en slags kraftig glideskinne slik som innebygde kjøleskap og frysere i kjøkken med utenpåliggende dør.
Ja jeg har lest dem, men jeg gjør ikke dette for å få en godkjenning av et forsikringsselskap. Det er naturligvis bra veiledning men de utgår fra nykonstruksjon, vanskeligere når man allerede har en eksisterende vegg.C cpalm skrev:
El sluttstykke med elektrisk passering i form av tag som du oppbevarer i en liten tavle ved siden av. Tag-sensoren kan du tapetsere over. Da trengs ikke noe dørhåndtak, og du kan montere et stort speil over hele dørbladet. Bare sørg for å velge en tilstrekkelig stor ramme som dere kan få grep om for å åpne. Fra innsiden har du dørhåndtak som vanlig. Dog fallerer foderbildande karm da. Du får rett og slett injisere passende masse i hele fugen som deretter skjules av speilet.T Trulli skrev:Takk, veldig bra forslag. Det blir både pent og innbruddssikkert og avslutte med gipsen.
Jeg har faktisk en mulighet til å trekke en separat sirene på taket styrt fra rommet.
Det jeg også gjerne vil gjøre er å skjule døren med et stort speil eller lignende. Jeg har imidlertid ikke funnet ut hvordan den skal festes for å kunne lukkes sammen med døren. Jeg gjetter at man må bygge en slags kraftig glideskinne slik som innebygde kjøleskap og frysere i kjøkken med utenpåliggende dør.
Her kan jeg faktisk sykt nok bistå med ovennevnte dør hvis du vil gå videre fra fantasi til handling
Tenker det blir vanskelig å få mobildekning inne i et plåsskyddet rom? Og så vil du vel ha en løsning som beskytter mot at man røyker ut dere med type tåregass eller lignende. Dvs. hvordan skal dere håndtere friskluft? Hver rørgjennomføring for kabler etc blir vel et svakt punkt, men kanskje lav sannsynlighet.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 innlegg
Jeg kan forstå et ønske om å beskytte seg mot "random ranere". Men hvis du har noe som motiverer et planlagt ran, hvor noen faktisk bestemmer seg for å bryte seg gjennom en vegg, vil de lykkes uansett hva du gjør.
Men i så fall handler det om noen hundre kilo gull som du har hjemme, eller din store samling av Picasso i original. Den typen ranere som angriper en vanlig familie, vil ikke være der mange sekunder uten å ha full kontroll på hva du gjør. De kan ikke vite om politiet er der innen ett eller 20 minutter akkurat i dag.
Jeg tror at du klarer deg ganske langt med en alarm koblet til alarmsentralen. En raner stopper ikke hvis overfallsalarmen går. Rent innbruddsalarm mot tyver fungerer ikke alltid. De kan finne på å fortsette å lete noen minutter selv etter at alarmen har gått.
Har du i tillegg kamera til overfallsalarmen, slik at alarmsentralen ser hva som skjer, så kommer politiet, ikke vektere direkte.
Har en slektning som ble reddet av en slik alarm. Det gjaldt ikke ran, men en annen slektning med problemer. Huset så ut som krigen etterpå, politiet gikk inn gjennom samtlige låste dører i huset samtidig. Samme "problemslektning" var ute etter oss litt senere, var ganske skummelt. Nå 10 år senere har situasjonen blitt litt roligere.
Men i så fall handler det om noen hundre kilo gull som du har hjemme, eller din store samling av Picasso i original. Den typen ranere som angriper en vanlig familie, vil ikke være der mange sekunder uten å ha full kontroll på hva du gjør. De kan ikke vite om politiet er der innen ett eller 20 minutter akkurat i dag.
Jeg tror at du klarer deg ganske langt med en alarm koblet til alarmsentralen. En raner stopper ikke hvis overfallsalarmen går. Rent innbruddsalarm mot tyver fungerer ikke alltid. De kan finne på å fortsette å lete noen minutter selv etter at alarmen har gått.
Har du i tillegg kamera til overfallsalarmen, slik at alarmsentralen ser hva som skjer, så kommer politiet, ikke vektere direkte.
Har en slektning som ble reddet av en slik alarm. Det gjaldt ikke ran, men en annen slektning med problemer. Huset så ut som krigen etterpå, politiet gikk inn gjennom samtlige låste dører i huset samtidig. Samme "problemslektning" var ute etter oss litt senere, var ganske skummelt. Nå 10 år senere har situasjonen blitt litt roligere.