Jeg lurer på hvordan man kan se om det er asbest i mørtel eller teglsteiner?
Vi har en haug med gamle teglsteiner på tomten som skulle trenge å ryddes bort. Men jeg tør ikke røre dem før jeg har en viss anelse om det er noen asbestrisiko. Jeg har ingen forkunnskaper angående dette, så jeg setter stor pris på all kunnskap dere kan bidra med. Jeg laster opp bilder av teglhaugen og håper at noen kyndige kan avgjøre ut fra disse om det synes noe asbestholdig. Jeg har ingen kunnskap om hva teglene har blitt brukt til før de ble revet.
En haug av gamle, røde teglstein stablet i en uordnet form med synlig mørtelrester, omgitt av vegetasjon i bakgrunnen. En haug med gamle teglsteiner med rester av murpuss og muligens asbest, liggende ujevnt stablet på tomten. Gammel teglstabel med delvis erodert mørtel, mistenkt for å inneholde asbest, i en uordnet haug på bakken. Gamle røde mursteiner stablet i en haug med tynne kvister foran. Noen steiner har malings- eller mørtelrester på seg.

Claes Sörmland
Det finnes ingen tradisjon (eller funksjon) i å blande asbest i vanlig murpuss. Asbest har for eksempel blitt brukt i nisjeprodukter som flislim.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finnes ingen tradisjon (eller funksjon) i å blande asbest i vanlig murpuss. Asbest har f.eks blitt brukt i nisjeprodukter som flislim.
Ok, slurvete å advare om det tilsvarende som de øvrige asbestfaren på Arbeidstilsynets nettside kan jeg synes da. Som en forsiktig person tar jeg så klart advarsler på alvor ;) Forstår dog så klart at de trenger å nevne det om det Noensinne har eksistert.

• Liker
Krabbeluring
  • Laddar…

Beste svar

Claes Sörmland
N Nautical skrev:
Ok, slurvete å advare om det tilsvarende som de øvrige asbesttruslene på Arbeidstilsynets hjemmeside kan jeg synes da. Som en forsiktig menneske tar jeg så klart advarsler på alvor ;) Forstår dog så klart at de trenger nevne det om det Noensinne har eksistert.
Man kan vel aldri utelukke at noen murer syntes det var ypperlig å kaste i litt asbestfiber i murpussen. Man blandet jo mørtelen lokalt før. Men det er ikke standard på noe vis.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.