Holder på med prosjektering av ev carport med åpningen på langsiden (6,5x10m)

Konstruktøren av takstolene har tegnet inn en bjasse til limtrebjelke som 6,8 m lang og 115x630

Mitt spørsmål er nå hva jeg kan erstatte denne med for stålbjelke? Jeg har opplagsreaksjoner (til høyre på bildet)

Illustrasjon av limtrebjelke, 6,8 m lang, 115x630 mm i dimensjoner, med lastberegninger og oppleggsreaksjoner for carportkonstruksjonens prosjektering.

Beste svar

Du kan bruke en limtrebjelke med målene 215x495 i stedet. Motsvarigheten blant stål er enten HEA 260 eller IPE 300.

J justusandersson skrev:
Du kan bruke en limtrebjelke med målene 215x495 i stedet. Motsvarigheten blant stål er enten HEA 260 eller IPE 300.
Stort takk! Vet du hvor jeg kan finne den infoen?

Det var noe jeg regnet ut. Man må kunne litt grunnleggende fasthetslære for å gjøre det. Det går ikke å lese seg til det på en enkel måte.

• Liker
SvanteC og 1 annen
  • Laddar…
Bare for egen interesse, hvilken kolonne bruker du for å gjøre beregningen på? dvs er det LK P, LK M eller LK K som er den dimensjonerte? Leste fasthetslære på begynnelsen av 90-tallet men husker ikke alt..
Jeg trenger å dimensjonere en søyle for høyre opplaget med.

Jeg gjorde bare en omregning med utgangspunkt fra den dimensjon på limtre som du har fått oppgitt, dvs 115x630. For å finne andre limtredimensjoner sammenligner jeg treghetsmomentet, beregnet i henhold til formelen I = (b*h*h*h)/12. For å sammenligne med ståldimensjoner sammenligner jeg bøyestivheten, dvs produktet av elastisitetsmodul og treghetsmoment. Deretter ser jeg i en ståltabell for å se hvilke dimensjoner som har riktig treghetsmoment.

• Liker
anaitis og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.