5.384 lest ·
8 svar
5k lest
8 svar
Feste rekkverk - slagmutter eller fransk treskrue?
Har et rekkverk hvor avslutningen av rekkverket sitter løst i dag. Det finnes et monteringshull ca 6-8mm hvor jeg funderer på om jeg skal bruke fransk treskrue/sekskantskrue eller en bolt med innslagsmutter. Veggen for innfesting er kun gipsplate og rupanel, noe som ikke er tilstrekkelig. Åpnet veggen på den andre siden og har til hensikt å sette inn en bjelke å gjøre innfestingen i. Skal jeg bruke fransk treskrue eller bolt med innslagsmutter? Fordeler/ulemper med hver av dem? Ønsker selvfølgelig ikke å åpne opp veggen igjen etter dette er montert.
Mvh Richard
Mvh Richard
Beste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Inslagsmutter i tre?, muligens en rampamuff.
Fransk skrue har jeg sluttet å like.
Vanlig men grov treskrue tror jeg fungerer.
Protte
Fransk skrue har jeg sluttet å like.
Vanlig men grov treskrue tror jeg fungerer.
Protte
Angående inslagsmutter. Tenkte da forbore hull i regelen som festes på innsiden og slå i nettopp en inslagsmutter for å deretter kjøre en m6-m8 bolt fra rekkverkssiden.prototypen skrev:
https://www.byggmax.se/inslagsmutter-3206-habo-p7240316
Utseendemessig vil jeg gjerne ha sekskantskalle på rekkverkssiden, men det finnes kanskje kraftige treskruer med slik skalle?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 innlegg
Høres ut som en bra løsning med slagmutteren. Akkurat der mutteren sitter, trengs større diameter på hullet. Unngå å ha den større diameteren hele veien, bra om bolten får støtte av hullet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Du mener en slik her:G Gue skrev:

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/specialskruvar/skruvstift-2000022750
Finnes det bare å skru i veggen, så er det nok en god løsning.
Hei
Ble til å bruke vanlig kraftig treskrue. Da jeg åpnet veggen på innsiden, satt det en gammel 50x50 regel der. Vurderte at det ikke var nok dybde for innslagsmutter. Det viste seg også at den tidligere skruen til rekkverket var skrudd helt skjevt, så den satt bare ytterst lite fast i 50x50 reglen. Lyktes å vinkle ny skrue i nytt spor så jeg traff midt i reglen. Passet også på å sette opp mothold/småregler om denne innfestningen ikke holder, og at jeg i fremtiden bruker bredere beslag ved innfestning av trapprekkverket.
Ble til å bruke vanlig kraftig treskrue. Da jeg åpnet veggen på innsiden, satt det en gammel 50x50 regel der. Vurderte at det ikke var nok dybde for innslagsmutter. Det viste seg også at den tidligere skruen til rekkverket var skrudd helt skjevt, så den satt bare ytterst lite fast i 50x50 reglen. Lyktes å vinkle ny skrue i nytt spor så jeg traff midt i reglen. Passet også på å sette opp mothold/småregler om denne innfestningen ikke holder, og at jeg i fremtiden bruker bredere beslag ved innfestning av trapprekkverket.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur tusan ska denna taklampa - utanpåliggande spots på skena fästas?
Belysning -
"Papptak" - livslängd, fästa i?
Tak & Vind -
Fästa fågelpiggar på äldre taknock av betongplattor - hur?
Tak & Vind -
Fjern rekkverk - dekkplate
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa trappa mot L-stöd
Altan & Uteplats