Har et rekkverk hvor avslutningen av rekkverket sitter løst i dag. Det finnes et monteringshull ca 6-8mm hvor jeg funderer på om jeg skal bruke fransk treskrue/sekskantskrue eller en bolt med innslagsmutter. Veggen for innfesting er kun gipsplate og rupanel, noe som ikke er tilstrekkelig. Åpnet veggen på den andre siden og har til hensikt å sette inn en bjelke å gjøre innfestingen i. Skal jeg bruke fransk treskrue eller bolt med innslagsmutter? Fordeler/ulemper med hver av dem? Ønsker selvfølgelig ikke å åpne opp veggen igjen etter dette er montert.

Mvh Richard

Beste svar

Inslagsmutter i tre?, muligens en rampamuff.
Fransk skrue har jeg sluttet å like.
Vanlig men grov treskrue tror jeg fungerer.
Protte

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Inslagsmutter i tre?, muligens en rampamuff.
Fransk skrue har jeg sluttet å like.
Vanlig men grov treskrue tror jeg fungerer.
Protte
Angående inslagsmutter. Tenkte da forbore hull i regelen som festes på innsiden og slå i nettopp en inslagsmutter for å deretter kjøre en m6-m8 bolt fra rekkverkssiden.
https://www.byggmax.se/inslagsmutter-3206-habo-p7240316

Utseendemessig vil jeg gjerne ha sekskantskalle på rekkverkssiden, men det finnes kanskje kraftige treskruer med slik skalle?

Gjennomgående bolt med firkantsskive og mutter.

Høres ut som en bra løsning med slagmutteren. Akkurat der mutteren sitter, trengs større diameter på hullet. Unngå å ha den større diameteren hele veien, bra om bolten får støtte av hullet.

Det finnes spesialskruer med treskrue i den ene siden og gjenger på den andre jeg tror det var Habo som hadde slike perfekt for trapperekkverk

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Ja

Hei

Ble til å bruke vanlig kraftig treskrue. Da jeg åpnet veggen på innsiden, satt det en gammel 50x50 regel der. Vurderte at det ikke var nok dybde for innslagsmutter. Det viste seg også at den tidligere skruen til rekkverket var skrudd helt skjevt, så den satt bare ytterst lite fast i 50x50 reglen. Lyktes å vinkle ny skrue i nytt spor så jeg traff midt i reglen. Passet også på å sette opp mothold/småregler om denne innfestningen ikke holder, og at jeg i fremtiden bruker bredere beslag ved innfestning av trapprekkverket.

• Et trapperrekkverk med skruer festet til veggen. En ny kraftig treskrue ligger langs et svart metallstykke, klar for montering i trekonstruksjonen.
  • To vertikale trebjelker festet med metallbeslag på innvendig vegg.
  • Treramme med vinkelbeslag og trestender i trevegg, omgitt av isolasjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.