6.235 lest ·
30 svar
6k lest
30 svar
Heve gulvet med tregulv i et kommende vaskerom.
Trykkimpregnert bruker man jo aldri innendørs hva jeg har forstått: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/tryckimpregnerat-virke
Corpes skrev:Rommet er tørt og oppvarmet, ingen fuktproblemer som jeg ser det.
Min tanke var også å ha et "terrassegulv" med glipper og ventilasjon.
Hvordan er det egentlig med dagens trykkede terrassebord, avgir de mye lukt hvis terrassebordene i seg selv er tørre? Jeg vet at ferskt trykkimpregnert tre lukter, men i dette tilfellet?
Skal bare si at jeg tok en sjanse og gjorde motsatt av det som ble sagt i denne tråden. Jeg kjøpte brun rillet terrassebord, lot det ligge inne før jeg begynte for å se om det luktet mye. Ingen lukt i løpet av denne tiden de lå der, så jeg satte i gang. Nå er gulvet klart og det fikk godt skussmål av fruen da det også matchet badstuen fargemessig. Så nå finnes ingen synlige rør fra den kommende vaskemaskinen og vaskeservanten. Jeg og familien er fornøyde, noe som er det vesentlige i det hele.
Tør man legge ut bilde av noe som majoriteten har slaktet?
Alt gikk bra under gulvbyggingen. Det lille problemet jeg støtte på var golvlutningen til sluk, men det visste jeg om og løste det med distanser under bjelkene der det trengtes. Det som gjorde at jeg kjørte på, er at vi har en badstue i samme rom som (selvfølgelig....) også er bygget av tre og står på gulvet, og den ser fortsatt fin ut siden den ble bygget i 2006.
Jeg synes at min løsning ble bedre enn den med fliser som Danne_08 linka til, men takk uansett for tips og ideer!
Alt gikk bra under gulvbyggingen. Det lille problemet jeg støtte på var golvlutningen til sluk, men det visste jeg om og løste det med distanser under bjelkene der det trengtes. Det som gjorde at jeg kjørte på, er at vi har en badstue i samme rom som (selvfølgelig....) også er bygget av tre og står på gulvet, og den ser fortsatt fin ut siden den ble bygget i 2006.
Jeg synes at min løsning ble bedre enn den med fliser som Danne_08 linka til, men takk uansett for tips og ideer!
Sist redigert:
Ingen har noe imot bilder, ingen.
Alle er garantert også interessert i å vite hvordan det ble.
Det store spørsmålet er jo hvorvidt det vil holde seg over tid på ulike måter. Derfor er det interessant om du kommer tilbake om 10 år eller så.
Jeg er ekstra interessert siden jeg selv har vurdert samme løsninger angående et bad/dusjrom med uisolert betonggulv og hydrofor, samt planlagt ekstra grovvaskemaskin. Min hovedårsak er ikke å skjule rør, men det er jo ingen ulempe å slippe å se dem, samt å komme opp fra det kalde gulvet. Det er et reservebad ute i den økonomiske delen så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygginger aktuelle.
Hvordan løste du tilgjengelighet til sluk og mulighet for rengjøring under trallen?
Det store spørsmålet er jo hvorvidt det vil holde seg over tid på ulike måter. Derfor er det interessant om du kommer tilbake om 10 år eller så.
Jeg er ekstra interessert siden jeg selv har vurdert samme løsninger angående et bad/dusjrom med uisolert betonggulv og hydrofor, samt planlagt ekstra grovvaskemaskin. Min hovedårsak er ikke å skjule rør, men det er jo ingen ulempe å slippe å se dem, samt å komme opp fra det kalde gulvet. Det er et reservebad ute i den økonomiske delen så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygginger aktuelle.
Hvordan løste du tilgjengelighet til sluk og mulighet for rengjøring under trallen?
Jeg tar en liten pause nå som julen nærmer seg, men kommer til å legge ut bilde(r) etter nyttår når det sannsynligvis begynner å bli ferdig (eller så legger jeg ut et bilde av en halvferdig vaskerom).
Når det gjelder gulvsluk, vil den være skjult. Hvis jeg må rense den, må jeg skru av en terrassebord (jeg har ikke trengt å rense sluket en eneste gang i løpet av våre 10 år i huset i vårt nåværende vaskerom). Gulvet legges uten tradisjonell glipe mellom terrassebordene, så vi kommer ikke til å gjøre rent under.
Når det gjelder gulvsluk, vil den være skjult. Hvis jeg må rense den, må jeg skru av en terrassebord (jeg har ikke trengt å rense sluket en eneste gang i løpet av våre 10 år i huset i vårt nåværende vaskerom). Gulvet legges uten tradisjonell glipe mellom terrassebordene, så vi kommer ikke til å gjøre rent under.
Sist redigert:

Slik ble sluttresultatet. Jeg og min kone ble fornøyde og det er jo det viktigste. Tomrommet til høyre skal jeg prøve å finne noen uttrekkbare skinner og feste under benkeplaten som jeg deretter skal henge en slags stoffkurv/skittentøypose på så man kan trekke inn/ut skittentøyposen. Tips på slike skinner og skittentøypose mottas gjerne.
Sist redigert:
Det har iofs ikke gått 10 år men iallfall nesten 2 og rommet/gulvet ser fortsatt akkurat ut som på bildet jeg vedla ovenfor.Oldboy skrev:
Ingen har noe imot bilder, ingen.
Det store spørsmål er jo hvorvidt det kommer til å stå seg over tid i ulike henseender. Derfor er det interessant om du kommer tilbake om 10 år eller så.
Jeg er ekstra interessert fordi jeg selv har fundert i samme baner angående et bad/dusjrom med uisolert betonggulv og hydrofor, samt planlagt ekstra grovvaskemaskin. Min fremste årsak er ikke å skjule rør, men det er jo ingen ulempe å slippe å se dem, uten å komme opp fra det kalde gulvet. Det er et reservebaderom ute i økonomidelen så derfor er ingen dyre eller omfattende ombygginger aktuelle.
Hvordan løste du tilgjengelighet til sluk og mulighet til rengjøring under trallen?
Beste svar
Bilde var lysende for forståelsen.
F.eks. hadde jeg forestilt meg trallgulv i hele rommet, ikke bare en del. Så ifølge bilde ser det jo riktig luksuriøst ut. Klart man ikke vil rive opp en slik pen og velfungerende løsning.
Ingen problemer med resonans fra tregulvet under TM?
F.eks. hadde jeg forestilt meg trallgulv i hele rommet, ikke bare en del. Så ifølge bilde ser det jo riktig luksuriøst ut. Klart man ikke vil rive opp en slik pen og velfungerende løsning.
Ingen problemer med resonans fra tregulvet under TM?
Takk forresten for de varme ordene. Resultatet ble som jeg tenkte megOldboy skrev: