Byggahus.se
Hej köpte tre dörrar som nytillverkades i massivt trä av en av de kändare aktörerna i Sthlm. Dörrarna är innerdörrar, och levererades med karm.

Och det tog tid för mig att inse att dörrbladet på en av dörrarna var bågnat, efter timmars strul med att försöka få till karmen att passa (som även de tillverkat). Jag ställde upp dörren på 90 grader, körde lasermåttet från ena sidan och då är dörren helt exakt i linje. Men går jag runt och sätter upp lasermåttet från andra sidan så bågnar dörrbladet av 4 millimeter upptill.

Hade idag ett samtal med tillverkaren, och han hävdar att det är sådant man får leva med, att det är ett levande material och att de är gjorda för att röra på sig. Jag är ju ingen snickare men om jag köper en massiv dörr på bauhause till en bråkdel av priset så är ju bladet rakt. Han motiverade det med att buahause behandlar sitt trä på ett sätt så att det dörr, och de använder sig av gamla tekniker. Han ifrågasatte även min mätteknik, men jag kunde inte komma på något bättre, och jag har en leica lino L2 som diffar +/- 1 millimeter på 5 meter... Något bättre förslag på hur jag kan mäta hur bågnat dörrbladet är?

Efter jag stod på mig kom fram till att ses i nästa vecka, och jag skulle behöva eran hjälp, ja ni som jobbar med trä. Är det något man får räkna med? Om inte hur skall jag bemöta denna herre?

All hjälp uppskattas enormt!

Massivt trä kan betyda olika saker. Är det hela hyvlade bitar i ramstyckena. Då får du räkna med svårberäknade rörelser. För att få rörelserna förutsägbara bör man laminera. Till exempel limma 6-8mm ytträ på båda sidor av en furukärna. Eller åtminstone blocklimma. Då har man möjlighet att vända virket så att eventuella rörelser tar ut varandra.

Att en tillverkare är stor och känd betyder inte nödvändigtvis att de har rätt personal på alla positioner. Det är brist på yrkesskicklig personal med lång erfarenhet. Stå på dig. Förhoppningsvis kan ledningen för företaget inse att det inte duger åt dig som enskild konsument.

På din text låter det som om dörren är skev. Sådant kan hända med massivdörrar. Erfarna montörer fäster gångjärnssidan först. Sedan hänger man på dörren och monterar låssidan efter dörren istället för perfekt i lod. Är det typ 3mm skevt så sväljs det av skålade foder.

Mvh Findus

Tog du in dörrarna och monterade deem direkt?
Våra massivdörrar slog sig mycket när köpt dem och tog in+monterade direkt. Fick byta dem och blev rekommenderad att ta in dem, lägga plant i press ett par veckor och sen montera. Fungerade fint och fortfarande inte slått sig 2 år senare..
Sen om det beror på pressen och väntan eller lr tur med virket i dörren vet jag inte.

Tack, vi fick ingen rekommendation om att lägga plant i press. Det var bara att installera på direkten enligt snickaren. Två av dörrarna är helt perfekta. Men som sagt en är det inte. Går det att göra senare? skulle det bli bättre? finns det några risker?

Och ja dörren är skev. Men jag kunde inte förstå det då jag alltid antar att jag gjort något fel. Men gjorde precis som du sa när jag monterade om karmen. Och monterade gångjärnssidan först med karmen och i lod, och insåg att bladet var så pass skevt när jag inte kunde få till andra sidan. Och jag som bara antagit att det var jag som slarvat vid första installationen. I min naiva amatörvärld så trodde jag inte en dörr kunde vara så skev, när den är nytillverkad, är ju som sagt inte snickare. Skall göra om och mäta ikväll.

Och jag håller med om att känd firma inte betyder bra, utan bara att jag inte vill nämna dem vid namn innan det är utrett. Dvs vill veta om det är jag som är känslig, om det är dom som gjort fel, om det ämnar att ågräda eventuella brister. Alla kan vi göra fel, frågan är bara om man är rakryggig nog att åtgärda.

Angående specen är det formulerat:
"Alla våra dörrar och fönster är tillverkade i Sverige. De är hopsatta med träplugg och vi använder enbart tidstypiska beslag. De är tillverkade av norrländsk kärnfura som är ett mycket kådrikt senvuxet virke med ytterst lite kvist."

Ok nu har jag mätt tusen gånger om, och det är exakt 1,1 cm skev.

1 så är den ju inte linjärt skev vilket gör det svårt att få snyggt genom att bara luta ena sidan av karmen.
2. så tycker jag att man ser att karmen är sne när det rör sig om så mycket...

Vet inte om jag är för känslig?

Återigen tack! =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.