Byggahus.se
Hej köpte tre dörrar som nytillverkades i massivt trä av en av de kändare aktörerna i Sthlm. Dörrarna är innerdörrar, och levererades med karm.

Och det tog tid för mig att inse att dörrbladet på en av dörrarna var bågnat, efter timmars strul med att försöka få till karmen att passa (som även de tillverkat). Jag ställde upp dörren på 90 grader, körde lasermåttet från ena sidan och då är dörren helt exakt i linje. Men går jag runt och sätter upp lasermåttet från andra sidan så bågnar dörrbladet av 4 millimeter upptill.

Hade idag ett samtal med tillverkaren, och han hävdar att det är sådant man får leva med, att det är ett levande material och att de är gjorda för att röra på sig. Jag är ju ingen snickare men om jag köper en massiv dörr på bauhause till en bråkdel av priset så är ju bladet rakt. Han motiverade det med att buahause behandlar sitt trä på ett sätt så att det dörr, och de använder sig av gamla tekniker. Han ifrågasatte även min mätteknik, men jag kunde inte komma på något bättre, och jag har en leica lino L2 som diffar +/- 1 millimeter på 5 meter... Något bättre förslag på hur jag kan mäta hur bågnat dörrbladet är?

Efter jag stod på mig kom fram till att ses i nästa vecka, och jag skulle behöva eran hjälp, ja ni som jobbar med trä. Är det något man får räkna med? Om inte hur skall jag bemöta denna herre?

All hjälp uppskattas enormt!

Massivt trä kan betyda olika saker. Är det hela hyvlade bitar i ramstyckena. Då får du räkna med svårberäknade rörelser. För att få rörelserna förutsägbara bör man laminera. Till exempel limma 6-8mm ytträ på båda sidor av en furukärna. Eller åtminstone blocklimma. Då har man möjlighet att vända virket så att eventuella rörelser tar ut varandra.