Byggahus.se
undine
Hej!

Vet inte om detta passar in här, flytta inlägget i sådana fall.

Förra veckan hittade jag en trött krabat på köksbordet. Den lunkade fram långsamt med vingarna slött ut med kroppen. Jag fick panik och hade ihjäl dem direkt och försökte glömma bort händelsen.

Nu på morgonen öppnade jag luckan till ett köksskåp och där satt en likadan, fast mindre storlek, på insidan av luckan. Den verkade väldigt slö. Jag lyckades ta ett foto och hade ihjäl den efter.

Jag har ingen aning om vad det här är. Kollat Anticimexs guide för att identifiera insekt, får inga klockrena träffar. Nån form av fjäril absolut men vilken då? Farlig? Tillfälligt besök?

IMG_3179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att kunna vara en mottfjäril?

BirgitS
Gå igenom alla mjölpåsar och liknande för att se om där finns fler eller puppor, granska särskilt noga skåpet där den du hittade i morse fanns för där kan det finnas en puppsamling.

undine
Tack alla! Visst är det en indisk mottfjäril. Usch.
Jag har gått igenom alla mina skåp nu noga men hittar inga larver eller ägg av vad jag kunnat se. Verkligen kollat riktigt noga. Ingen aning om var dessa två kommit från.
Har i alla fall kastat gammal mat och lagt verkligen allt i separata tätslutande lådor.
Får se om jag får besök av fler krabater...
Var kommer de annars från?
Kryper de in resväskor? Jag har varit på Teneriffa ett par gånger på sistone, de kanske hängt med? Jag har dock ruskat av allt innan jag tagit in det samt tvättat igenom.

Hoppas dom inte trivs för bra i sitt nya hemland!
Om dom inte har några naturliga fiender här kommer dom snart att slå ut hela ekosystemet i sverige! ;-)

undine
bryggstun skrev:
Hoppas dom inte trivs för bra i sitt nya hemland!
Om dom inte har några naturliga fiender här kommer dom snart att slå ut hela ekosystemet i sverige! ;-)
Haha nej jag hoppas inte. Stod på nån webbsida att optimal temp för dem är 28 grader. Hoppas de packar sina resväskor och åker nån annan stans :p

BirgitS
Eftersom de kan leva på torkad frukt och nötter mm. så kan de ju ha kommit med när du har köpt något sånt. Äggen och larverna är väl inte så stora.

undine
BirgitS skrev:
Eftersom de kan leva på torkad frukt och nötter mm. så kan de ju ha kommit med när du har köpt något sånt. Äggen och larverna är väl inte så stora.
Förmodligen ja :/ Jag köper väldigt mycket nötter och lät påsarna stå öppnade. Nu har jag lagt allting i mina skåp i tättslutande burkar.

Äggen är nog svåra att se. Men jag tror jag kunnat hitta larverna. Jag hade besök av mjölbaggar och mjölmaskar för många år sedan när jag bodde i en sunkig lägenhet. Larverna var trådsmala. Mallarverna ska vara något större, så jag har lite koll på vad jag ska leta efter.

Men det var obehagligt att gå igenom allting i skåpen, jag var livrädd jag skulle öppna någon påse och det bara kravlar i den, som när jag hittade mjölmasklarverna. Hade svårt att äta på ett par timmar efter det.

Men hur fungerar det egentligen, då äter man alltså larverna och äggen, rent krasst? Jag köper nötter ofta för att göra raw food-mat av. T.ex. efterrätter. Som inte tillagas/upphettas. Så jag har alltså kanske ätit larver och ägg? :screwy:

BirgitS
Jag förstår ditt obehag för vi fick in mjölbaggar eller något sånt en gång för många år sen.

Det finns nog en viss risk för att du har ätit ägg, men det är knappast farligt.

Staffans2000
"Men hur fungerar det egentligen, då äter man alltså larverna och äggen, rent krasst? Jag köper nötter ofta för att göra raw food-mat av. T.ex. efterrätter. Som inte tillagas/upphettas. Så jag har alltså kanske ätit larver och ägg?"

Se det som ett extra proteintillskott. är du noga med vad du äter, -kolla E-nummer, transfetter, sockerarter etc. Där har du tillsatser som skadar dig.

Staffan

Redigerat:
Om du var vegeterian innan så får du sluta kalla dej det efter det här!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.