jonmo
13 683
Poäng
3 082
Medlem i
130
Startade trådar
23 okt 2008
Senast aktiv
Gillar verktyg.
Intressen: Hyvlar och stämjärn.
Intressen: Hyvlar och stämjärn.
Se mer
Aktivitet
-
Senast online:
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Varför blir de ogenomförbara? Knepigt. Jag har aldrig hört talas om att att detaljplan har blivit en valfråga (vilket ju är det enda...
-
jonmo svarade i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Det här tycker jag är intressant. På vilket sätt är villaområden "servicelösa". Det finns en stor mängd service där i form av plats och...
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Svenska socialdemokrater sneglar ofta på amerikanska socialdemokrater. Dessa båda sorters politiker har en del gemensamt men det finns...
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Den gängse tolkningen av innovation torde innefatta att resultatet blev lyckat. Precis så. USA låg flera decennier före Sverige. I vårt...
-
jonmo gillade Claes Sörmlands inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Visst kan du omdefiniera orden om du vill men normalt ser vi innovation som en positiv förnyelse och brukar inte inkludera försämringar...
-
jonmo gillade Claes Sörmlands inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Så är det kanske. Vi kanske har nått någon sorts estetiskt slutpunkt inom arkitekturen, det finns bara så många rimliga lösningar man...
-
jonmo gillade Claes Sörmlands inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Jag tror det här är nyckeln om vi vill ha flera kreativa och unika byggnader i samhället, detaljregleringen och kontrollen måste bort...
-
jonmo gillade Claes Sörmlands inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Tänker att dessa småhus byggs med PBL som lagstiftning och utan knussel från byggnadsnämnderna. Tvärt om, köper man ett kataloghus så...
-
jonmo gillade Oldfarts inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Snarare var det så att gamla bygghandlingar är rätt enkla eftersom de tilläts vara det. Det fanns helt enkelt inte den långtgående och...
-
jonmo svarade i tråden Dagens verktygsinköp!.Typiskt, den fick jag hem för någon månad sen och använder för första gången härom dagen. Tyckte den var sjukt smidig jämfört med min...
-
jonmo skrattade åt makhno_s inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Som sagt är det en etablerad tanke bland antikvarier. Glöm inte heller att dumstrutarna till politiker sålde in attefallare som en...
-
jonmo gillade Oldfarts inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Ett enkelt sätt att komma till rätta med det problemet är att avskaffa stora delar av den reglering som finns idag, och på det sättet...
-
jonmo gillade mnilss inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Smak och förnuft är ju verkligen något som vissa arkitekter är kända för, jag säger bara Gert Wingårdh!
-
jonmo gillade Oldfarts inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Är det inte rätt uppenbart vad skillnaden är? En arkitekt på ett privat arkitektkontor tillhandahåller en frivillig tjänst till de som...
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Till fromma för vem? För en villaägare är det ofta mer praktiskt att göra en tillbyggnad än att uppföra en separat byggnad.
-
jonmo svarade i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Jag förstår att det är så i det enskilda fallet, men det finns en detaljplan som byggherrarna förhåller sig till. Det finns politiska...
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Jag håller med. Jag undrar varför man begränsade attefallstillbyggnad till halva ytan för en attefallsbyggnad. Finns det något rimligt skäl?
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Du ser på det med proffsestetens ögon. Det bästa för samhället är om folk får bygga så fritt som möjligt och då kommer det att bli en...
-
jonmo skrattade åt Jaggataggas inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.I grund och botten är ju konceptet med attefallshus absurt. Att det finns en byråkratisk gräddfil för ytterligare ett boningshus på...
-
jonmo svarade i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Det sämsta som byggs är alla dessa putsade bostadsrättskomplex som ser likadana ut och får en att vilja skjuta sig. Precis den typen av...
-
jonmo gillade pmds inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder."[…] detta beslut riskerar att orsaka fler grannfejder […]" Ett mycket märkligt påstående. Hur motiverar arkitekterna denna farhåga?'
-
jonmo svarade i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Gå ur. Sluta vara en del av problemet. Du ska ha cred för att du ens funderar i den riktningen! Samma gäller vissa andra förbund också...
-
jonmo gillade VLJs inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Som någon som allt mer ifrågasätter sitt medlemskap i det aktuella förbundet slutar jag aldrig förvånas av hur ointresserade SA verkar...
-
jonmo skrattade åt Claes Sörmlands inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Bara så vi får lite referensramar kring vad Sveriges Arkitekter menar med remissvarets: "Vi anser att det inte är möjligt, eller ens...
-
jonmo skrattade åt pacman42s inlägg i tråden Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder.Och som jag just skrev, kommunerna är rätt duktiga på att driva AI. Olika bra i olika kommuner, men de som är dåliga kommer att följa de...
Bilder
Visa mer

jonmo har laddat upp 977 bilder.
Allmän info
- Från
- Innerstan och landet
- Kön
- Man
- Sysselsättning
- Egen
- Signatur
-