Byggahus.se
Är i fasen då jag lär och lyssnar.
Vi ska bygga lösvirkes hus, men jag hörde någonstans att man nästan kom undan billigare med prefab-takstolar?!
Någon som byggt allt själv utom just dessa?

och har ni någon att rekomendera?

mvh

Jag reste mitt hus i sommar och det var lösvirke. Det man tjänar på tidsmässigt är att beställa takstolar och råspontluckor. Stor tidsbesparing enl. mig. En vanlig fackverkstakstol kostar ca 1000-1500:- lev och klart. Att slå ihop en själv kostar kanske hälften men det tar lång tid. Var ute i god tid bara. Jag hade problem att få någon att leverera.

//Jonten

jonten skrev:
Jag reste mitt hus i sommar och det var lösvirke. Det man tjänar på tidsmässigt är att beställa takstolar och råspontluckor. Stor tidsbesparing enl. mig. En vanlig fackverkstakstol kostar ca 1000-1500:- lev och klart. Att slå ihop en själv kostar kanske hälften men det tar lång tid. Var ute i god tid bara. Jag hade problem att få någon att leverera.

//Jonten
Hälften??? Är du medveten om du måste använda
klassat o stämplat virke??! Ditt jobb grabben får du göra grattis!

Ajjemän. Konstruktionsvirke K18 resp K24 till underramen. Skiljde inte speciellt mycket i pris när jag frågade på de dimensioner jag räknade fram. Sedan var det spikplåtar och ca 100 ankarspik per takstol. Vid överslagsberäkningen hamnade jag på 700:- på t-stol.

//Jonte

K 64 ca 60kr/m (45x220) vilket är det normala.
Plus att om du tillverkar dom själva måste du göra egna
hållfasthetsberäkningar vilket annars följer med.

Jag gjorde mina egna beräkningar vilket tog ca 1 tim vilket motsvarar ca 650:- om man skulle ta min vanlliga debitering. Jobbar som konstruktör och gör en del hållf.beräkningar. Takstolshandboken är ett snabbt hjälpmedel om man vill få fram dim. 8,5m spännvidd gjorde att jag fick 45x145 i underramen och 45x170 i överramen. Virket skall vara K18. Använder du dig av 220 så klarar du K12 och spännvidder upp mot 12,5m. 45x170 K18 kostade ca 22:-/m senast jag snackade med Beijer.

jonten skrev:
Jag gjorde mina egna beräkningar vilket tog ca 1 tim vilket motsvarar ca 650:- om man skulle ta min vanlliga debitering. Jobbar som konstruktör och gör en del hållf.beräkningar. Takstolshandboken är ett snabbt hjälpmedel om man vill få fram dim. 8,5m spännvidd gjorde att jag fick 45x145 i underramen och 45x170 i överramen. Virket skall vara K18. Använder du dig av 220 så klarar du K12 och spännvidder upp mot 12,5m. 45x170 K18 kostade ca 22:-/m senast jag snackade med Beijer.
Du får nog ta o läsa den där boken igen,såvida det inte är en halmhydda du tänkt dig ;)

Lätt som en plätt kan man säja ta bok och gör. ::)

Håller med jonten. Bästa lösning tycker jag som gäller pris-tidsmässigt,(kvalitet???). ;)

Lätt räkna,men funderade du praktisk hur ska du tillverka de på plats,vända, resa upp 8,5m, hur tunga det blir . :surprised:

Tveksam att du klarar dig själv. Skillnad i priset på färdiga och hjälpens kostnad. :-/

Blir kvalitet lika bra ?
Om det värd ?
8,5 m det lång…..

Ekke_original skrev:
Hälften???  Är du medveten om du måste använda
klassat o stämplat virke??! Ditt jobb grabben får du göra grattis!
Stämplat virke är inget krav för att göra en takstol. Det kan däremot göra att du kan gå ner i dimension på virket...

OK. Jag gjorde så här. Räknade själv först. Fick fram vad det skulle kosta mig att göra dem själv. Ringde sedan runt för att få in lite offerter men det var inte så många som kunde leverera i tid. Till slut kom Borgstena med sin offert och den blev det pga att de kunde leverera avlyft. Dim blev lika när jag räknade och när de räknade. Tro det om ni vill. Flytta dem gör man på 2 gubbar och resa dem gjorde vi med 3 man. Inte för att det var tungt utan för att det var snabbast. Min slutsats är att det blir bättre/billigare att köpa in dem från en firma. Kvaliten på mina stolar var lite sviktande men ganske ok ändå. Som mr Z skrev så finns inga krav på klassat virke i t-stolar men det gör ju att man kan komma ner i halmhydde storlekar.

//Jonten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.