Byggahus.se
Hej!

Vi har kikat på ett hus till som vi är intresserade av, men det dök upp några frågetecken när vi till slut fick besiktningsprotokollet (tog lite tid innan vi fick något!). Det är ett 60-tals hus med källare. Dränering ska vara gjord 92.

https://www.dropbox.com/s/ub09bjxov7lcyzk/Besiktning.pdf?dl=0

Det som oroar mig lite är såklart den avvikande lukten vid golvet i kontor och sovrum som tidigare varit garage. Vad tror ni om detta? Något man bör göra en noggrannare undersökning på och skriva in som klausul i kontraktet på något vis?

Övriga punkter?

Vore väldigt tacksam om någon med lite mer kunskaper och erfarenhet kan kika på det.

/Andreas

Ändring: Ojsan hoppsan, blev fel dokument. Nu ska det vara rätt.

Redigerat:
Jag har inte läst protokollet (vill inte köra dropbox på den här datorn).

Men ang. klausuler. Du bör ju anlita en bes. man själv, som dels får se över hela huset, dels titta lite djupare på just det du är orolig över.

Det normala är att man då skriver kontrakt med en s.k "öppen" bes. klasusul. Den skall alltså ge dig rätt att häva köpet inom ex. 2 veckor, oavsett skäl. Annars uppstår tolkningstvister.

Läste igenom lite snabbt.

Du bör nog göra en egen djupare undersökning.

Dräneringen var ju 20 år och ansågs behövas göras ny, möjligt att det som skapar lite fukt i garaget som gör att det luktar vid golvet, kanske även dålig ventilation.

Sen var ju ett eluttag i köket felkopplat så det bör nog undersökas noggrannare hur all el är i huset. Kan ju bli dyrt om allt är fel.

Även taket fick anmärkning.

Men det kan nog vara värt att ta in en egen besiktningsman och göra en djupare kontroll av huset.

Tack för tipsen. Börjar bli mer tveksam till huset.. Det står ju även att konstruktionen i källaren består till viss del av lättbetong. Någon att bry sig om? Radonmätning 2013 visade 120 Bq.

Tycker besiktningsprotokollet ser bra ut!
Varför fuktmätte han inte väggen där ll-pumpen står? Jag tror att om något så är det där fukten är, se till att få undan vattnet den avger.

Bara att köra, man får räkna med att det behövs lite underhåll / reparationer på ett äldre hus,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.