53 489 läst · 21 svar
53k läst
21 svar
Inbyggandsugn: Välja Pyrolys eller Katalys; udragsskenor eller inte
Sida 1 av 2
Skall köpa inbyggnadsugn och det verkar finnas följande funktioner som jag är intresserad av.:
1. Pyrolys (rengöring m 500 garder temp)
2. Lätt-Att-Rengöra-Yta
3. Katalys; verkar vara att väggarna i ugnen är belagda med någon slags små keramiska korn som bryter ner fett och os.
4. Luftventilen till ugnen har ett filter som tar bort os, samt går att stänga till så att man kan hålla hög ånghalt i ugnen vid tex bakning.
Milele har tex följande funktioner.
PerfectClean-yta
Pyrolys - självrengöring
AirClean-katalysator
En ugn som har Pyrolys verkar inte kunna ha katalys.
Vissa ugnar har dessutom någon slags filter för att filtrera bort os från utströmmande luft (via en ventil).
Sen verkar det vara som så att till vissa ugnar funkar det inte att ha utdragsskenor pga av att de har katalys-yta eller pyrolys.
Det är en jäkla röra; kan nån reda ut detta för mig?
Vad skall man prioritera och välja? Jag vill helst ha både Pyrolys, katalys, samt utdragskena med plats för åtminstone 2 plåtar.
1. Pyrolys (rengöring m 500 garder temp)
2. Lätt-Att-Rengöra-Yta
3. Katalys; verkar vara att väggarna i ugnen är belagda med någon slags små keramiska korn som bryter ner fett och os.
4. Luftventilen till ugnen har ett filter som tar bort os, samt går att stänga till så att man kan hålla hög ånghalt i ugnen vid tex bakning.
Milele har tex följande funktioner.
PerfectClean-yta
Pyrolys - självrengöring
AirClean-katalysator
En ugn som har Pyrolys verkar inte kunna ha katalys.
Vissa ugnar har dessutom någon slags filter för att filtrera bort os från utströmmande luft (via en ventil).
Sen verkar det vara som så att till vissa ugnar funkar det inte att ha utdragsskenor pga av att de har katalys-yta eller pyrolys.
Det är en jäkla röra; kan nån reda ut detta för mig?
Om du har pyrolys behöver du inte katalys, det är lite som att ha räknesticka då man har miniräknare. Om du vill ha ett billigare alternativ än Miele så har även Siemens ugnar som uppfyller 1 och 4. Punkt 2 troligast också, men jag ser det eg. som samma som punkt 3.
Jag vet att Siemens har teleskoputdrag för plåtar osv som tillval, men man måste ta bort det innan man gör pyrolys eftersom utdragskenorna inte tål 500 grader.
Jag vet att Siemens har teleskoputdrag för plåtar osv som tillval, men man måste ta bort det innan man gör pyrolys eftersom utdragskenorna inte tål 500 grader.
OK.
Fast som jag förstått det så har Pyrolys samt Katalys helt olika syften.
Pyrolys tar bort fett mm när man hettar upp ugnen t 500 grader.
Katalys däremot minskar oset från ugnen under tiden man använder den, dvs det luktar mindre mm. och det sätter sig inte så mycket fett på ugnsväggrna (dvs man misnkar behovet av rengöring).
Sen verkar det ju finnas ett alternativ med ngn slags beläggning som gör att ugnen blir lättare att rengöra (i det fall man inte har pyrolys).
Fast som jag förstått det så har Pyrolys samt Katalys helt olika syften.
Pyrolys tar bort fett mm när man hettar upp ugnen t 500 grader.
Katalys däremot minskar oset från ugnen under tiden man använder den, dvs det luktar mindre mm. och det sätter sig inte så mycket fett på ugnsväggrna (dvs man misnkar behovet av rengöring).
Sen verkar det ju finnas ett alternativ med ngn slags beläggning som gör att ugnen blir lättare att rengöra (i det fall man inte har pyrolys).
Pyrolysfunktion ger några andra positiva egenskaper: ugnen har effektivare värmeisolering och värmer omgivningen mindre
.
Jag har en Bosch med pyrolys och använder den funktionen 2-3 gånger om året om det inte hänt en olycka vid matlagningen där emellan. Pyrolys = man bränner av all fet och spill i 500 grader och sen damsuger man askan - fixat!
gaia
Jag har en Bosch med pyrolys och använder den funktionen 2-3 gånger om året om det inte hänt en olycka vid matlagningen där emellan. Pyrolys = man bränner av all fet och spill i 500 grader och sen damsuger man askan - fixat!
gaia
Det hade visst jag med, jag har 760560, tror bara det är en annan färg. Ärligt talat, det luktar ändå fett om man hettar upp ugnen efter en grillning av revbensspjäll eller liknande, och då man kör pyrolys gör det hela köket dimmigt. Men sen försvinner ju doften.Lingi skrev:
Och jag vill vidhålla att katalys är bara för ugnar som inte har pyrolys. T ex:
"Uppnå enklare ugnsrengöring med ecoClean. Sidor och tak i ugnen kan kompletteras med beläggning av mycket små keramikkulor som absorberar föroreningar samt reducerar matos med upp till 80 %."
Om man har en självrengörande ugn behöver man väl inte en beläggning som gör det enklare att städa? Visst, den där 80 % reduceringen av os får man inte...
JA, det verkar nästan så. Dock finns det Miele ugnar med både Pyrolys - självrengöring och AirClean-katalysator (luftfilter, vilket inte är samma som katalysator-belagda väggar)FredrikR skrev:
Nedan saxat från Miele:
PerfectClean-utrustning
------------------------------------
Ugnsutrymme, bakplåt, långpanna, ugnsstegar och ugnsgaller har en smutsavvisande yta.
Maten biter sig inte fast
Extremt enkel att rengöra
Pyrolys Sensorcontrol
-------------------------------------
Självrengöring av ugnen genom förbränning av fett och matrester till aska. Reducering av lukt och matos genom AirClean-katalysator. Återstående tid visas i displayen.
Enklare rengöring
Automatisk styrning av rengöringstidens längd
Renare kök
Information i displayen när rengöringen är avslutad
AirClean-katalysator
-------------------------------------------
Avlägsnar fett och lukt ur den utströmmande ångan.
Hindrar fettrester att hamna på möbler, tapeter och gardiner
Tydlig reducering av matlagningslukt (kan stängas av om så önskas)
Katalytiskt emalj på ugnens bakre vägg
-------------------------------------------------
Fettrester avlägsnas löpande under ugnsstekningen.
Enklare rengöring av den bakre ugnsväggen
På Siemens har de följande definitioner/funktioner:
activeClean®
---------------------
Ett knapptryck och du får två timmar över. Den automatiska pyrolytiska självrengöringen, activeClean®, förvandlar substanser i ugnen till aska och CO2, samtidigt som den steriliserar från virus och bakterier. Uppvärmningen till 500°C rengör även ugnens tillbehör*, så att du slipper att skura och gnugga.
*Tillbehören kan enbart rengöras på ugnar med falsade ugnssidor.
ecoClean
---------------------
Uppnå enklare ugnsrengöring med ecoClean. Sidor och tak i ugnen kan kompletteras med beläggning av mycket små keramikkulor som absorberar föroreningar samt reducerar matos med upp till 80 %.
Hej
IKEA har en ny ugn med pyrolytisk funktion som lär vara ett nytt samarbete med E-lux.
Priset är ju häpnadsväckande!?!?
Är den så bra som specen säger eller är det som vanligt att man får vad man betalar för??
Någon som har erfarenhet??
IKEA har en ny ugn med pyrolytisk funktion som lär vara ett nytt samarbete med E-lux.
Priset är ju häpnadsväckande!?!?
Är den så bra som specen säger eller är det som vanligt att man får vad man betalar för??
Någon som har erfarenhet??
Tar upp denna tråd.
Jag använder ugnen rätt mycket och ofta med feta råvaror;
Revbenspjäll, skinka med svål, gås, anka, kyckling + att frugan bakar mycket.
Nu rengör jag ugnen efter varje användning. men tyvärr är det nog slut snart. Jag har märkt att oset inte kommer från insidan av ugnen. Oset kommer från röret där varmluften passer på sin väg ut. Lyste med en ficklampa in där och det såg inte roligt ut. Det är dessutom inte möjligt att komma åt och rengöra där utan att demontera hela ugnen.
Kommer samma problem att uppstå oavsett ugnstyp (katalys eller pyrolys) efter några år?
Finns det nåt sätt att rengöra oset från röret där oset passerar ut från ugnen?
Jag använder ugnen rätt mycket och ofta med feta råvaror;
Revbenspjäll, skinka med svål, gås, anka, kyckling + att frugan bakar mycket.
Nu rengör jag ugnen efter varje användning. men tyvärr är det nog slut snart. Jag har märkt att oset inte kommer från insidan av ugnen. Oset kommer från röret där varmluften passer på sin väg ut. Lyste med en ficklampa in där och det såg inte roligt ut. Det är dessutom inte möjligt att komma åt och rengöra där utan att demontera hela ugnen.
Kommer samma problem att uppstå oavsett ugnstyp (katalys eller pyrolys) efter några år?
Finns det nåt sätt att rengöra oset från röret där oset passerar ut från ugnen?
En ny ugn med katalytistk filter inne i ugnen vid utloppsröret grejar att röret inte geggar igen. Har den dessutom pyrolys behöver du inte rengöra själv.
För din befintliga ugn blir det nog lite värre, men jag använde tidigare ett medel som hette ungsrent eller något åt det hållet. Det var som ett slags foam som man sprejade på, sedan hettede man upp ugnen till max och torkade rent. Det kanske funkar, om det finns kvar i handeln.
För din befintliga ugn blir det nog lite värre, men jag använde tidigare ett medel som hette ungsrent eller något åt det hållet. Det var som ett slags foam som man sprejade på, sedan hettede man upp ugnen till max och torkade rent. Det kanske funkar, om det finns kvar i handeln.
Jag hörde från en försäljare att katalysplattorna efter ett tag geggar igen och behöver bytas ut. Är det ngn som har har katalys och har bytt plattorna? Vad kostade det? Efter hur lång tid behövdes det göras?
För att klargöra lite.
Ett katalytisk filter som jag talade om är 5 cm i diameter och skruvas fast i en speciell hållare vid ugnens utlopp. Filtret är av metall (ugefär som i en bil) kan bytas och är inte särskilt dyrt. Detta filter kan kombineras med pyrolys.
Katalytiska plattor däremot täcker ugnens sidor och består av små keramiska kulor. Det vanliga är att bara ugnens baksida är täckt av en sådan och övriga sidor av "easy clean" ytor, men de går som sagt att ha på samtlida sidor. Dessa plattor är dyra och går inte att kombinera med pyrolys. Eftersom de består av ett poröst keramiskt material, så är det ju klart att de har inte evig hållbarhet.
Hur mycket de kostar att byta har jag inte koll på men går ju lätt att kolla med en leverantör.
Edit: Det finns också ugnar som har katalytisk emalj på sidorna, har dock ingen erfarenhet av dessa.
Ett katalytisk filter som jag talade om är 5 cm i diameter och skruvas fast i en speciell hållare vid ugnens utlopp. Filtret är av metall (ugefär som i en bil) kan bytas och är inte särskilt dyrt. Detta filter kan kombineras med pyrolys.
Katalytiska plattor däremot täcker ugnens sidor och består av små keramiska kulor. Det vanliga är att bara ugnens baksida är täckt av en sådan och övriga sidor av "easy clean" ytor, men de går som sagt att ha på samtlida sidor. Dessa plattor är dyra och går inte att kombinera med pyrolys. Eftersom de består av ett poröst keramiskt material, så är det ju klart att de har inte evig hållbarhet.
Hur mycket de kostar att byta har jag inte koll på men går ju lätt att kolla med en leverantör.
Edit: Det finns också ugnar som har katalytisk emalj på sidorna, har dock ingen erfarenhet av dessa.
Redigerat:
Kollade i dag på några ugnar med katalytiska plattor. Det verkade inte alls gå att ta loss dessa. De katalystiska plattor jag har på sidan och bak skruvas lätt loss. Nån som vet om moderna ugnar har katalystiska plattor/emalj som inte kan tas loss (och därmed förkortar ugnens praktiskt användbara livslängd)?