1. 2017-02-09 15:50
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2016
    Skåne
    7 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

SmV, huset levererat med besiktningsanmärkning

Jag är helt kluven just nu.. 21:e nov fick vi vårt hus levererat från SmV och besiktningsanmärkning fanns! Åtgärdsplanen var att det skulle vara klart inom 2 månader vilket inte blev gjort... På 9:e veckan så tapetserade de om samtliga rum/väggar där det var anmärkning och en ny besiktning gjordes men denna gången var det fler anmärkning än sist.

Besiktningsmannen säger nu de har 1månad på sig att åtgärda samtliga problem.

Frågan är nu:
    - Vad för rättigheter har jag?
    - Efter första tapetsering och annat så lämnade de vårt hus ostädat och vi fick städa efter målarna, vi bodde i huset då med med en liten som sprang runt där. Har vi ingen talan här när det gäller städning och annat?
    - Nu kommer de "snart" och ska åtgärda besiktningsanmärkningar igen och de säger att målarna kommer inte städa efter sig utan vi ska, har vi inte heller någon talan här?
    - Ersättning eller annat säger de att jag inte heller kommer få även om de hade 8 veckor att åtgärda sakerna men är nu inne på den 10:e veckan. Hur ser det ut här med?

Tacksam för all hjälp vi får! Är duktig trött på SmV och deras bemötande men får tillsvar att det är jag som ska ändra ton...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-02-09 18:40
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: jul 2009
    Stockholms
    56 inlägg
    Gillad 11 gånger
    3 bilder
    Vad är det för anmärkningar då?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-02-09 18:53
    Svara | #3

Skåne
    7 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder
    Här är bild på anmärkningarna

BE.JPG (390 klick)

4. 2017-02-09 19:00
    Svara | #4

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    31 093 inlägg
    Gillad 4 342 gånger
    12 bilder
    Osäker men jag tror att de måste städa efter sig, gör de inte det så kan du ta dit ngn städfirma som städar, och så drar du av den kostnaden från slutbetalningen. Jag förutsätter att du inte har slutbetalat? Men du behöver en verifierad kostnad, och ev. måste du anmärka på städningen och ge dem en chans att komma tillbaka och städa (typ 2h frist).

5. 2017-02-10 07:07
    Svara | #5

Junior medlem Medlem: jan 2017
    Blekinge
    55 inlägg
    Gillad 13 gånger
    1 bilder
    Vad är det för klantskallar SMV anlitar nu för tiden. Vi köpte förra året en SMV som var byggd 2004 och fick en rejäl genomgång av gubben som bodde där innan. Han berättade bl.a. att när huset kom 2004 var det i princip "perfekt", tapetsering, lister, smygar osv allt var gjort med extrem precision. Han och sin numera avlidna fru behövde inte ens städa, det var kliniskt rent överallt. De hade två anmärkningar, ringklockan fungerade inte och en eldosa satt lite lös i köket. Åtgärdades på 10 minuter. Dessutom var tydligen huset målat 3 gånger i fabrik, han fick måla om första gången 2015 på ena gaveln som ligger ganska utsatt, det verkade vara rejält målat på den tiden, och med bra färg.

/Fru HLH

6. 2017-02-10 15:51
    Svara | #6

Skåne
    7 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder
    Enligt SmV representant, byggkontrollanten, så fick jag följande:
    städa.JPG (65 klick)

Så städa verkar det inte som de kommer göra, visst städar de efter sig men sist var det typ VITT överallt av all puts och annat.

Exempel på "fel": Visst släpljus men solen lyser in där under heöa eftermiddagen och går inte att kringå.
    IMG_3903.jpg (1474 klick)

Vi har tyvärr redan slutbetalat och det var inget vi visste då så vi var lite dumma där...

Ett par rum efter dem hade varit här:
    IMG_3911.jpg (64 klick)
    IMG_3912.jpg (43 klick)

De försökte typ lägga det på mig att det är mitt fel för att jag inte har "städat" undan så de har rummet fritt när de ska tapetsera om. Visst kan jag hålla med till viss del men målarna bara "körde" sitt eget race utan att berätta vad de hade tänkt göra och täckte för med plastduk och så vidare.

Om någon vet vad jag kan göra så hade det varit bra så jag kan försöka driva detta vidare...

7. 2017-02-10 16:21
    Svara | #7

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    31 093 inlägg
    Gillad 4 342 gånger
    12 bilder
    Tror inte att du har ngn skyldighet att städa undan innan de arbetar. Vill de slippa röja undan får de se till att åtgärda felen innan inflyttning.

8. 2017-02-11 06:07
    Svara | #8

Forumgud Medlem: jun 2013
    Stockholm
    1 794 inlägg
    Gillad 643 gånger
    33 bilder
    Hoppas det inte är samma målare som kommer och fixar felen.
    Dom som varit där innan verkar inte vara så duktiga.

9. 2017-02-11 06:54
    Svara | #9

Forumgud Medlem: apr 2009
    Stockholm,Skåne
    3 810 inlägg
    Gillad 1 743 gånger
    39 bilder
    Spacklingen ser ju verkligen tråkig ut och där förstår jag att du inte vill godkänna det.

Men om du hänger upp dig på det lilla slipdamm som man ser på dina bilder så tycker jag att det är lite väl överdrivet. Att våttorka det golvet går ju nästan fortare än att skriva ett inlägg här på BH
    dicliff och exerg gillar detta.
    dicliff, exerg gillar

10. 2017-02-11 06:55

Senior medlem Medlem: mar 2010
    Jämtlands
    938 inlägg
    Gillad 143 gånger
    8 bilder
    Normalt förfarande vid entreprenad: Vid slutbesiktning skall det vara färdigt och urstädat. Efter att besiktningsanmärkningar åtgärdats skall det också rengöras/städas om ej annat överenskommits med beställaren. En sak till, besiktningsmannen får inte lägga till anmärkningspunkter vid efterbesiktningen som han "missat" vid ordinarie slutbesiktningen. Det var många anmärkningar på grund av felaktigt utfört arbete, inte bara "slipdamm"!
    Sänd faktura på städning!
    Senast redigerad av seniorkonsult 2017-02-11 06:58
    seniorkonsult

11. 2017-02-11 09:43

Nykomling Medlem: jun 2014
    Dalarnas
    41 inlägg
    Gillad 9 gånger

Målare?

Jag hade nog inte släppt in samma "hantverkare" igen de spackelspår man ser genom tapeten måste göras om helt det går inte att fusklaga!
    Ser tapeterna ut så generellt så skulle man ju bli trött på riktigt...
    Nytt hus vill man ju ha för att det ska vara nytt och inte förstöras av klåpare till hantverkare...
    Självklart ska dom också städa efter sig det hör ju till vanligt hyfs till och med, men dom kanske utför sitt dagliga verk i nån ladugård annars där inte ytskiktet har största prioritet...

12. 2017-02-11 11:01

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    34 år
    Västerbotten
    168 inlägg
    Gillad 49 gånger
    18 bilder
    Smålandsvillan verkar vara riktiga skurkar. Här i Umeå så är det ett par nybyggare som drabbas hårt av deras ovilja att åtgärda fel.
    VarVillaHuskvarna på Instagram har skrivit flertalet inlägg om hur deras nya tak läcker in vatten och att de fått vattenskada på övervåning. Smålandsvillan tar ej ansvar och det har tagit flera månader innan åtgärder skett. Tid där familjen inte kan bo i huset.
    En annan har en ospikad gavelspets som är lös. Smålandsvillan kommer ej och åtgärdar trots felanmälningar.

13. 2017-02-11 11:29

Nykomling Medlem: okt 2016
    Skåne
    3 inlägg
    Gillad 2 gånger
    Tar mig för pannan! Ser för j.....t ut, dom så kallade hantverkarna som utfört arbetet på bilden av köksön, har säkert vunnit upphandlingen, där enda urvalskriteriet varit priset! Jag är sååå trött på alla TVprogramm typ "fuskbyggarna " där alla förfasas över oseriösa "hantverkare" UTAN att titta på hur gjorde ni när ni bestämde er för vem som skulle utföra arbetet. Jag ger mig fasen på att det enda kriteriet varit kostnad, kostnad och kostnad. Att utföra ett kvalificerat hantverksarbete kostar tid, och tid kostar mera pengar. Vet inte varför man förväntar sig ett kvalitetshantverk men inte är villig att betala för mer än plankstrykning! Du räknar väl inte med att få en Bentley för kostnaden av en Skoda?? Skillnaden i båda fallen är stolt hantverkskunnande och den tidsåtgång och känsla som krävs för att åstadkomma detta.
    RoBo gillar detta.
    gillar

14. 2017-02-11 11:32

Nykomling Medlem: jun 2014
    Dalarnas
    41 inlägg
    Gillad 9 gånger
    Yrkesskola hantverkare behöver knappt mer tid men utförandet blir något helt annat....I de flesta fall nära Volvo iaf hehe

15. 2017-02-11 11:43

Nykomling Medlem: okt 2016
    Skåne
    3 inlägg
    Gillad 2 gånger
    .....inte personligt. Bakakiba. Jag förstår det som om att du köpt ett nyckelfärdigt hus utan möjlighet till att välja hantverkare. Men husleverantören borde vara noggrannare med vem som bygger åt honom. Avseende städning, är det en hederssak och respekt både för sig själv och för mottagande, betalande, kund att arbetsområdet är väl avstädat efter utfört arbete. Vi utför sällan arbete där slipning ingår utan kraftiga dammätare och slipmaskiner med rejäla dammsugare påkopplade, (kostar också lite mera....), men uppskattas av våra kunder och vår egen hälsa. Ledsen att du råkat ut för detta men kan kanske hjälpa andra att inte hamna i denna situation.
    banjoragge gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Dålig kvalité på levererat virke!?
    av fungsgard i forum Altan & uteplats
  2. Besiktningsanmärkning tak
    av sulos i forum Köpa & sälja hus
  3. FTX levererat med Myresjöhus?
    av Pucko96 i forum Ventilation
  4. Hjälp - huset levererat men snickarna kommer inte!
    av janita i forum Hustillverkare