1. 2017-02-03 08:25

Rikard Gjersvolds avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2014
    Stockholm
    907 inlägg
    Gillad 521 gånger
    121 bilder

Kan jag byta lås i huset.

Skulle kunna skriva en hel bok i detta ämne, men tar det kortfattat.

Jag begär skilsmässa, och jag säger följande i sammanband med det "Om du hittar en lägenhet, bor jag i huset och tar över husets kostnader tills det är sålt/överlämnat till ny ägare. Men då får du flytta ut inom rimlig tid, och du får inte fritt tillträde till huset då jag bor där, vill du hämta saker får du göra det efter överenskommelse med mig"

FD fru varken bekräftar eller dementerar.

22/12 ringer FD fru " Jag har fått erbjudande om en lägenhet, men jag måste visa upp ett säljkontakt på huset för att få den, och det är bråttom, måste visas upp innan nyår" För första gången på ett år säjs också några fina ord " Snälla, jag vill så gärna ha denna lägenhet"

Jag släpper verktygen på stående fot och åker till mäklaren, hon fick lägenheten 2/1 huset såldes i förrgår med tillträde 3/5.

Då jag träffat en ny kvinna har det uppstått ett svartsjukedrama, hon bor inte här, men varit här 2 ggr.
    Så nu är det fullt krig, med bla falskt hot om polisanmälan för misshandel.

FD fru anser sig nu kunna vara i huset när som helst, och ska även ta hit sin nya man.
    Hon har flyttat allt livsavgörande till lägenheten, och mestadels bott där, men det finns mycket saker kvar här då hon är en samlare av den högre skolan och har separationsångest för saker.

Men till själva frågan, finns det nått lagligt stöd för mig att byta lås i huset, hon äger halva, men bor som sagt inte här.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-02-03 08:40

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2012
    västerbotten
    130 inlägg
    Gillad 19 gånger
    6 bilder
    Jobbig situation, för både dig och din exfru.
    Här nedan kan du läsa om ett liknande fall, där tingsrätt och hovrätt inte delade samma åsikt men där de också bara varit sambos och inte gifta. Vad just det har för betydelse vet jag inte men oavsett vilket så rekommenderar jag att ni kontaktar en juristbyrå så att erat agerande blir rätt och riktigt istället för pajkastning vilket alltför ofta sker.

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/f-d-sambo-bytte-las-pa-gemensamt-agd-fastighet-falld-i-tingsratten-friad-i-hovratten
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget
    elpaco gillar detta.
    gillar

3. 2017-02-03 09:58

Anna_Hs avatar
    Gudfader Medlem: jul 2009
    48 år
    Värmland
    5 116 inlägg
    Gillad 1 343 gånger
    79 bilder
    Det bästa du kan göra är väl att flytta ut dina grejer så fort som möjligt så att du inte blir av med något. Ni äger huset tillsammans fram till den dagen det är sålt i verkligheten och hon har lagligt sett fullt tillträde även om du muntligt gjort ett annat avtal som hon inte har bekräftat.

4. 2017-02-03 11:48

Gudfader Medlem: okt 2010
    30 år
    Kalmar
    4 823 inlägg
    Gillad 627 gånger
    454 bilder
    Den artikeln är inte mycket hjälp då kvinnan fortfarande bodde på fastigheten. Har man lämnat fastigheten och flyttat är det inte ens bostad. Att man sedan äger fastigheten spelar ingen roll, man kan tex jämföra med att en hyresvärd får ej gå in i en lägenhet utan hyresgästens tillåtelse oavsett om denne äger fastigheten.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

5. 2017-02-03 13:02

Junior medlem Medlem: jun 2013
    Norrbotten
    51 inlägg
    Gillad 16 gånger
    9 bilder
    Utan att kunna eller veta någonting så skulle jag tro att du kan byta lås utan rättslig efterföljd. Om ex-fru är utflyttad (=skriven på en annan adress) och du är skriven i huset så TROR jag att det är som huggan säger, hon har inte tillträdesrätt, även om ni fortfarande äger huset tillsammans. Jag jämför med om man hyr ut i andrahand så har kontraktsägaren inte tillträde till lägenheten när det bor någon annan där.

6. 2017-02-03 13:10

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2015
    Stockholm
    248 inlägg
    Gillad 63 gånger
    4 bilder
    Se upp så inte hon byter lås.....

7. 2017-02-03 14:18

Senior medlem Medlem: jul 2016
    505 inlägg
    Gillad 169 gånger
    7 bilder
    Se upp så inte hon byter lås.....
    Håller med..
    Jag skulle bytt lås innan hon gör det

8. 2017-02-03 19:10

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    9 217 inlägg
    Gillad 937 gånger
    61 bilder
    Det är ert gemensamma hus, så tillvida ni inte gjort en bodelning om annat förhållande, fram till 3/5. Frun har rätt till tillträde, hon har ett legitimt intresse, bl. a. för att hämta saker och se till att huset iordningsställs mm inför flytten.
    Senast redigerad av Hemmakatten 2017-02-03 19:13
    yonna och Anna_H gillar detta.
    yonna, Anna_H gillar

9. 2017-02-03 19:27

Gudfader Medlem: okt 2010
    30 år
    Kalmar
    4 823 inlägg
    Gillad 627 gånger
    454 bilder
    Det är ert gemensamma hus, så tillvida ni inte gjort en bodelning om annat förhållande, fram till 3/5. Frun har rätt till tillträde, hon har ett legitimt intresse, bl. a. för att hämta saker och se till att huset iordningsställs mm inför flytten.
    Gemensamt hus inte bostad. Det är här det skiljer sig. Bodelning eller ej har inget med om an har flyttat. En bra ide är att kolla var TS fru står skriven.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

10. 2017-02-03 22:36

Gudfader Medlem: apr 2006
    Stockholm
    6 845 inlägg
    Gillad 1 701 gånger
    30 bilder
    Känns inte speciellt klockrent att det är ok att byta lås. Då hon äger halva huset. Samt att hon har en del saker kvar. Även om dessa inte egentligen är viktiga för henne så skulle hon kunna hävda det.
    Å andra sidan kanske man kan byta lås å hitta på att man gör det för att ena nyckeln har försvunnit. Och att man självklart ska lämna över den nya nyckeln "så fort som möjligt"
    Att man helt plötsligt har väldigt mycket att göra på jobbet är bara en "olycklig" sammanträffande
    leffe-e gillar detta.
    gillar

11. 2017-02-04 06:28

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2009
    Stockholm
    223 inlägg
    Gillad 67 gånger
    1 bilder
    Måste tyvärr påpeka att den här typen av överenskommelse är helt tokigt och bäddar verkligen för problem. Skiljer man sig så bör man sälja huset direkt. Pengarna för det gamla huset behövs oftast för att skaffa ett nytt. Då slipper msn problem med vem som ska betala vad för lån mm. Om den ena ska bo kvar bör man skriva ordentliga avtal om det. Nu har du bara en muntlig överenskommersen och utan vittnen. Då är det lätt att det blir missförstånd. Vore intressant att läsa hennes version av det här.

Din fd gick dessutom inte aktivt med på ditt förslag enlig det du sjäv skriver. Ni har alltså inte ens ett muntligt avtal.

Varför valde du själv inte att flytta ut först för att undvika problem? Har ni gjort bodelning?Varför bord du kvar i huset? Var är din fd skriven? Har skilsmässan vunnit laga kraft?

Du har inte juridiskt rätt att i samband med att du berättar att du vill skiljas kräva att det är din motpart som ska flytta ut. Istället för att byta lås tycker jag du själv ska flytta ut ur huset och driva på bodelning så ni reder ut vem som ska ha vilka saker.
    Senast redigerad av MissMuffet 2017-02-04 06:56
    Lars48, Anna_H och en till gillar detta.
    Lars48, Anna_H, EvertL gillar

12. 2017-02-04 07:28

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2009
    Stockholm
    223 inlägg
    Gillad 67 gånger
    1 bilder
    Tillägg. .. Du skriver att din df _mestadels_ har bott i sin nya lägenhet. _Mestadels_?! Det betyder alltså att hon inte har flyttat ut ur huset än. Eller?

Om det dessutom finns oklara anklagelser om misshandel vill jag avråda dig från att byta lås.
    Anna_H och leffe-e gillar detta.
    Anna_H, leffe-e gillar

13. 2017-02-04 07:44

Junior medlem Medlem: aug 2014
    Hemma
    58 inlägg
    Gillad 13 gånger
    1 bilder
    Ring och fråga polisen
    Senior och magda136 gillar detta.
    Senior, magda136 gillar

14. 2017-02-04 08:03

Nykomling Medlem: mar 2014
    Skåne
    11 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Funderar på ifall du kan skaffa en kråka av henne och kanske få till ett hyresavtal?
    Och du som hyr betalar allt för huset och isf skriva in att t ex den siste april får hon tillgång till huset för att ta sina saker annars får hon ringa och komma enligt överenskommelse.
    Finns ju färdiga på nätet avtal på nätet.

FÖR EGENTLIGEN är hon skyldig att betala halva husets kostnader tills det är sålt. Har hon råd med det annars nu när hon har lägenheten?

Ska hon springa där så får hon åtminstone betala eller skriva på ett avtal att du har huset tills ett visst datum.

Tramsigt att du ska behöva byta lås för atthon springer där MEN tror faktiskt inte att du ska göra det då du hindrar henne att komma åt sina "tillhörigheter"och sin fastighet.
    leffe-e gillar detta.
    gillar

15. 2017-02-04 08:41

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2008
    Uppsala
    201 inlägg
    Gillad 94 gånger
    Min personliga situation var liknande, med den stora skillnaden att vi var skilda och jag hade köpt loss henne ur huset. Trots nya lås fortsatte ex-frun att gå in på tomten och även in i huset, hon använde sonens NYA nycklar. I mitt fall var det klart och enkelt, eftersom jag var enskild ägare.

Ring omgående polisen eller jurist för att få råd och svar på dina frågor. Konsekvenserna av felbeslut från dig bli kostsamma.

ps
    Med de nya låsen ska det inte gå att få kopior på de nya nycklarna. Det är i alla fall vad reklamen säger...
    ds
    leffe-e gillar detta.
    gillar

Liknande ämnen

1. Byta elen i huset
    av calle336 i forum El
  2. Byta vedkamin i huset
    av mangew i forum Biobränsle
  3. Byta uppvärmning i huset.
    av Toby_P i forum Biobränsle
  4. Får man byta färg på huset?
    av Alkvettern i forum Fasad
  5. Byta all el i huset?