Byggahus.se
Vad gäller når man har grenar från grannens träd över tomtgränsen? Är det fritt fram att plocka frukten som hänger på min sida?

Har du frågat grannen om deras syn på saken?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Villaägarna hade precis samma frågeställning i ett mailutskick i veckan, tyvärr så kommer jag inte ihåg mina inloggningsuppgifter så jag kan se svaret på deras hemsida. Men någon ordentlig person som är medlem kan säkert posta svaret :)

All frukt man når genom att sträcka sig över tomtgräns måste ju vara okej enligt §34 i pallar-lagen ;)
Om du inte får plocka, betyder det att grannen även känner ägandeskap för fallfrukten som du kanske inte vill ska täcka din mark på hösten?

Rent lagligt så får du plocka frukten.
Rent etiskt, eller moraliskt är det mer komplicerat.

Enligt min mening pratar du med grannen.

Frukten är väl grannens så länge den sitter på trädet. Fallfrukt tillfaller dig. Eller är ditt problem, beroende på hur man ser det.

Med tanke på att du har lagstöd för att beskära de delar av trädet som hänger över din mark borde du rimligtvis få ta frukten.

ghoti skrev:
Med tanke på att du har lagstöd för att beskära de delar av trädet som hänger över din mark borde du rimligtvis få ta frukten.
Ja det var lite min tanke. Jag får ju löven, gamla torra grenar och skuggan. Då borde ju frukten också tillhöra mig!

• Gilla
mg765
  • Laddar…
AG A skrev:
Rent etiskt, eller moraliskt är det mer komplicerat.

Enligt min mening pratar du med grannen.
Både etiskt och moraliskt är den ju min!

AG A skrev:
.
Det undrar jag.

Om jag köpt ett äpple och tappar det på din tomt så är det ju inte ditt äpple bara för det.

Så här svarar man på lawline:

Att plocka frukt från annans träd vars grenar hänger in på din tomt utgör sannolikt egenmäktigt förfarande (Brottsbalken 8:8) och är således brottsligt eftersom frukten tillhör trädets ägare. Om frukten fallit av och ligger på din tomt kan du, om grannen inte gör anspråk på att återfå den, tillägna dig frukten eftersom den troligen utgör sk res derelicta (övergiven egendom).

K
Trams eftersom man har rätt att beskära grenar och rötter som hänger över tomtgräns så måste man givetvis även få "beskära" till sig frukten!

Jag plockar två kassar plommon som hänger över taket på vårt förråd nästan årligen (missade iår) grannen har aldrig klagat.. skulle han klaga får han ta ner trädet då 80% hänger över på vår sida

Eftersom man inte, utan tillstånd, får kasta/elda/använda grenarna man hugger av ifrån grannens träd (som hänger in över tomtgränsen).. så lär du ju heller inte få äta frukten som faller ner.. utan att fråga.

Grannen har förtjing och det är hens egendom tills dess att hen gett dig tillåtelse "att göra vad du vill"..

Ja, det är viktigt att minnas att man inte får såga av grenar utan att ge grannen möjlighet att själv göra det först.

Sedan kan jag hålla med om att det frukten rent moraliskt borde tillhöra TS, på redan angivna grunder 😉

Claes Sörmland
Jordabalken 3 kap 2§ med nyckelordet markerat:

Skärmavbild 2016-08-27 kl. 09.20.18.png

Fruktskörd kan inte vara en olägenhet.

Claes Sörmland skrev:
Jordabalken 3 kap 2§ med nyckelordet markerat:

[bild]

Fruktskörd kan inte vara en olägenhet.
Kan den verkligen inte det? Eller åtminstone det den medför? Vi har både älgar och rådjur som kommer och äter av våra äpplen, både från träd och mark. Om dessa träd hade stått på grannens mark och hängt in till oss, och de vilda djuren hade trampat upp vår trädgård för att komma åt godsakerna borde väl det kunna räknas som en olägenhet?

Om man drar det till sin spets borde väl vi i såna fall få plocka grenarna rena från frukt (om inte grannen gör det) för att slippa påhälsning av äppelsugna djur?

Ytterst hypotetiskt alltihop, men ändock 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.