Byggahus.se
Hej !
Vet inte om detta blir rätt ämne men moderator får väl flytta ..

Till saken grannen hävdar att det kommer avföring från en gammal tvåkammar tank på vår tomt
Som ej varit använd på 20 + år ...
Har tagit prov på vattnet i brunnen och det är rent och klart ..
Och ingen avföring finns i brunnen vilket jag försökt förklara ...
Har även försökt förklara att det runt om i naturen finns dessa avlagringar i diken lite varstans .
Nu tror jag mig veta vad som orsakar detta vilket jag inte visste tidigare : Järnutfällning verkar
Vara boven ..
Dock vet jag inte hur jag ska förklara detta på ett sätt dom förstår. Det har varit upprörda känslor
Från deras sida på ett sånt sätt att jag inte tror att dom tar till sig det jag säger ....
Har varit i kontakt med kommunens miljö och hälsoskydd för att få hjälp men dom måste få in
En anmälan för att göra något , fick inte anmäla mig själv heller .... Ridå ner moment 22 och
Murphys lag kombinerat ...... Vad ska jag göra ??

Om de inte kan ta till sig resultatet av ett vattenprov så faller ju det mesta av rationell hantering, men kan du inte tömma tanken?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nästa gång de klagar, får du be dem anmäla till miljö o hälsa och gör dem det, så får de veta att det du sagt är rätt.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Det är en betongbrunn som är öppen på undersidan dvs grundvatten kommer in ... Jag ska fylla igen den men jag tror att problemet kommer kvarstå .... Och vill inte vänta till nästa vår när dom upptäcker det ....
Saken är ju oxå att detta är relativt nytt problem och brunnen har varit där i 30 år ......

Bifogar en bild på eländet ... Bilden är tagen i ett dike efter både vår och deras tomt ...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Kan ingen släkting eller polare anmäla dig då?
Men bäst vore väl som thomas33 skriver, uppmana med vänlig ton grannen att anmäla dig.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Om det är Järnutfällningar då löser det sig i Citronsyra, till skillnad från skit. Du får göra ett experiment och vissa grannen att det faktisk handlar om Järnutfällningar.

• Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
Om skit som legat i en brunn i 20 år helt plötsligt skulle fällas ut i form av skit, hur skulle det gå till? Jag tror hållbarheten för skit är betydligt kortare än så, det borde inte vara skit längre utan jord?

• Gilla
Anders Holmstrom och 8 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Om det är Järnutfällningar då löser det sig i Citronsyra, till skillnad från skit. Du får göra ett experiment och vissa grannen att det faktisk handlar om Järnutfällningar.
På vilket sätt ska det lösa sig ?
Blir provet klart till färgen eller ...

J
Kan man inte smaka på det? Det borde övertyga grannen om du tar en tugga järn. Synd iofs om du råkar ha fel :)

• Gilla
toolman77 och 11 till
  • Laddar…
Om grannen tycker att det på bilden är problemet, varför inte gemensamt ta ett vattenprov som du betalar och dom skickar in till sitt favoritställe?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Löven4ever skrev:
På vilket sätt ska det lösa sig ?
Blir provet klart till färgen eller ...
Ja, en fjärdel te sked rost i en kopp Citronsyra då blir det en klarlösning efter ett tag. Du kan värma upp det för att skynda på processen.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vad vill grannen att du skall göra? Om han inte låter lugna sig av provtagningar, har han då någon åsikt om vad som bör göras?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
M
Det är väl rätt lätt att bara lukta sig till om det är skit?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.