Hej !
Vet inte om detta blir rätt ämne men moderator får väl flytta ..
Till saken grannen hävdar att det kommer avföring från en gammal tvåkammar tank på vår tomt
Som ej varit använd på 20 + år ...
Har tagit prov på vattnet i brunnen och det är rent och klart ..
Och ingen avföring finns i brunnen vilket jag försökt förklara ...
Har även försökt förklara att det runt om i naturen finns dessa avlagringar i diken lite varstans .
Nu tror jag mig veta vad som orsakar detta vilket jag inte visste tidigare : Järnutfällning verkar
Vara boven ..
Dock vet jag inte hur jag ska förklara detta på ett sätt dom förstår. Det har varit upprörda känslor
Från deras sida på ett sånt sätt att jag inte tror att dom tar till sig det jag säger ....
Har varit i kontakt med kommunens miljö och hälsoskydd för att få hjälp men dom måste få in
En anmälan för att göra något , fick inte anmäla mig själv heller .... Ridå ner moment 22 och
Murphys lag kombinerat ...... Vad ska jag göra ??
Det är en betongbrunn som är öppen på undersidan dvs grundvatten kommer in ... Jag ska fylla igen den men jag tror att problemet kommer kvarstå .... Och vill inte vänta till nästa vår när dom upptäcker det ....
Saken är ju oxå att detta är relativt nytt problem och brunnen har varit där i 30 år ......
Om det är Järnutfällningar då löser det sig i Citronsyra, till skillnad från skit. Du får göra ett experiment och vissa grannen att det faktisk handlar om Järnutfällningar.
Om skit som legat i en brunn i 20 år helt plötsligt skulle fällas ut i form av skit, hur skulle det gå till? Jag tror hållbarheten för skit är betydligt kortare än så, det borde inte vara skit längre utan jord?
Om det är Järnutfällningar då löser det sig i Citronsyra, till skillnad från skit. Du får göra ett experiment och vissa grannen att det faktisk handlar om Järnutfällningar.
På vilket sätt ska det lösa sig ?
Blir provet klart till färgen eller ...