Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Hej,
Vi har en granne som söker bygglov för en sjöbod med servitut på en tredje grannes mark. Problemet är att en placering enligt ansökan gör att enda möjligheten för grannen att ta sig till sjöboden är att använda vår fastighet som transportled. Vår fastighet är utformad på så sätt att denna passage medför att man går inom 5-10 meter ifrån 2 hus, dvs att man inkräktar på våra hemfridszoner.
Är detta en sak som gör att han inte borde få bygglov?
Tacksam för era åsikter!
Vi har en granne som söker bygglov för en sjöbod med servitut på en tredje grannes mark. Problemet är att en placering enligt ansökan gör att enda möjligheten för grannen att ta sig till sjöboden är att använda vår fastighet som transportled. Vår fastighet är utformad på så sätt att denna passage medför att man går inom 5-10 meter ifrån 2 hus, dvs att man inkräktar på våra hemfridszoner.
Är detta en sak som gör att han inte borde få bygglov?
Tacksam för era åsikter!
Ja, troligen. Han måste ju kunna visa att tillfartsfrågan är löst för att få bygglov (om kommunen sköter frågan rätt). Det kan ju lösas genom att ni går med på ett avtalsservitut som ger honom rätt att gå/åka över er mark. Vägrar ni, kan han få svårt att få bygglov. Men ni får kanske en bitter granne istället för en glad och tacksam.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Det hade inte varit några problem om inte passagen går ett fåtal meter från våra hus och de alltså inkräktar på våra hemfridszoner... Vill inte vara tvugna att acceptera intrång för att bevara grannsämjan.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Menar du att man inte skulle ha rätt till hemfrid bara för att man bor vid eller på väg till hav/sjö? Så är det naturligtvis inte, utan alla hus har rätt till en hemfridszon samt att den inte kränks. Däremot är kommunerna och länsstyrelsen mycket restiriktiva till att tillåta nya hus dvs hemfridszoner inom strandskyddat område och som alltså inskränker allmänhetens rätt att ta sig till vattnet.
Självklart kan en hemfridszon sträcka sig ned till och ut i en sjö. Har dock inte tillräckliga kunskaper för att kunna svara på MR rättstvist's fråga.
Däremot vet jag att t.ex. ute i skärgården, bl.a. på Rödlöga i Sthlms skärgård så går gångvägarna (finns inga bilar) över grannarnas tomter, ibland bara en meter från husknuten.
Kan tänka mig att bygglovet kan bero på lokala sedvanor.
Däremot vet jag att t.ex. ute i skärgården, bl.a. på Rödlöga i Sthlms skärgård så går gångvägarna (finns inga bilar) över grannarnas tomter, ibland bara en meter från husknuten.
Kan tänka mig att bygglovet kan bero på lokala sedvanor.
Gissar att det var ett svar till mitt påstående i inlägget ovan?Mr rättstvist skrev:Menar du att man inte skulle ha rätt till hemfrid bara för att man bor vid eller på väg till hav/sjö? Så är det naturligtvis inte, utan alla hus har rätt till en hemfridszon samt att den inte kränks. Däremot är kommunerna och länsstyrelsen mycket restiriktiva till att tillåta nya hus dvs hemfridszoner inom strandskyddat område och som alltså inskränker allmänhetens rätt att ta sig till vattnet.
Självklart har man rätt till privatliv och hemfridszon oberoende av var man bor. Däremot vill jag protestera mot din sista mening åter igen. Att inskränka allmänhetens rätt att ta sig till vattnet är inte okej. Om enda passagen till stranden är 10 meter från ert hus så ska det normalt sett vara tillåtet att passera där som allmänhet för att kunna ta sig till stranden. Dock får man ju inte störa när man passerar.
Jag akn inte se att det står något om allömänhetens tillgång till stranden, bara en en grannes tillgång till en sjöbod på en annan grannes mark.
Min fråga: Måste även den granne som äger marken gå över er tomt för att komma till sin mark? Om inte är det väl "bara" för grannen ifråga att gå över den grannens tomt istälelt för över er tomt? Även om det råkar vara genare så.
Min fråga: Måste även den granne som äger marken gå över er tomt för att komma till sin mark? Om inte är det väl "bara" för grannen ifråga att gå över den grannens tomt istälelt för över er tomt? Även om det råkar vara genare så.
Allemansrätten kan mycket väl vara upphävd även längs stranden om där finns en etablerad hemfridszon/tomtplats. Det kan alltså VARA omöjligt för allmänheten att ta sig ner till stranden (på grund av gammal bebyggelse från innan strandskyddet såg ut som det gör nu). Däremot är det olagligt (och nästintill omöjligt att få dispens för) att GÖRA det omöjligt för allmänheten att ta sig till stranden.
För att besvara frågan som TS hade så är det bara att vägra passage inom etablerad tomtplats/hemfridszon oavsett om det omöjliggör för någon att ta sig ner till stranden. Den springande punkten kommer att bli huruvida den passage som din granne tänker sig verkligen går inom hemfridszonen, att det är din tomt betyder ju inte att det är inom hemfridszonen och vad jag vet finns inga bestämmelser för hur långt ifrån huset gränsen går, det beror på lokala sedvänjor och hur stor del av tomten som är "ianspråktagen".
För att besvara frågan som TS hade så är det bara att vägra passage inom etablerad tomtplats/hemfridszon oavsett om det omöjliggör för någon att ta sig ner till stranden. Den springande punkten kommer att bli huruvida den passage som din granne tänker sig verkligen går inom hemfridszonen, att det är din tomt betyder ju inte att det är inom hemfridszonen och vad jag vet finns inga bestämmelser för hur långt ifrån huset gränsen går, det beror på lokala sedvänjor och hur stor del av tomten som är "ianspråktagen".
Jag hade samma fundering när jag läste frågan; Hur tar man sig idag till "grannens mark"?Anna_H skrev:Jag akn inte se att det står något om allömänhetens tillgång till stranden, bara en en grannes tillgång till en sjöbod på en annan grannes mark.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Så måste man ju också titta på vad det är för transporter det handlar om. Allemansrätten ger ju inte rätt att köra bil på annans mark. Hur skall byggmaterial transporters till bygget av sjöboden?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Du säger emot dig själv. Först säger du att man självklart har rätt till privatliv och hemfridszon oberoende av var man bor, MEN om man som diskuterat tidigare alltså bor på väg till vatten eller vid vatten skall man alltså ändå inte ha rätt till privatliv och hemfridszon?cem77 skrev:Gissar att det var ett svar till mitt påstående i inlägget ovan?
Självklart har man rätt till privatliv och hemfridszon oberoende av var man bor. Däremot vill jag protestera mot din sista mening åter igen. Att inskränka allmänhetens rätt att ta sig till vattnet är inte okej. Om enda passagen till stranden är 10 meter från ert hus så ska det normalt sett vara tillåtet att passera där som allmänhet för att kunna ta sig till stranden. Dock får man ju inte störa när man passerar.
Och som du säger att man får kränka någons hemfridszon om man inte stör är ju en motsägelse i sig. Du kan störa utan att föra oväsen osv. I detta fallet handlar det om att gå rätt förbi våra hus på enbart ett par meters håll och bokstavligt rätt över våra trädgårdar och gräsmattor. Anser att det är extremt svårt att promenera 2 meter ifrån var vår familj sitter och äter middag eller frukost i vår trädgård utan att störa?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
haavard skrev:
Nu skall vi inte jämföra äpplen och päron. Vår fastighet ligger inte i något tätbebyggt område. Vi har en granne inom ett par kilometers avstånd. I dessa fiskesamhällen som du nämner står husen i det närmsta vägg i vägg, och fastigheterna är i stort sett inte många kvadrat större än bottenplattan på husen. Du kan naturligtvis inte hävda hemfridszon utanför din egna fastighet eller över en samfälld väg som går över din fastighet fex.
Det finns en person som heter Bertil Bengtsson, och som är expert på allemansrätten och hur man tolkar den. Jag skulle rekommendera att man läser hans avhandling, Allemasrätten - Vad säger lagen?
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Anna_H skrev:Jag akn inte se att det står något om allömänhetens tillgång till stranden, bara en en grannes tillgång till en sjöbod på en annan grannes mark.
Tyvärr måste personen använda vår fastighet som passageled för att ta sig till den platsen han vill uppföra sjöboden. Det får bli ganska avancerad bergsklättring för att ta sig dit på annat sätt.