36 807 läst · 61 svar
37k läst
61 svar
Hur nära min tomtgräns får bonden sätta el stängsel?
Sida 1 av 5
Hej! har precis flyttat till ett hus på landet, har åker runt huset där bonden brukar ha kor på sommaren (bara några meter från huset). min fråga är får han sätta upp stängslet på tomtgränsen eller är det några meter ifrån den? Har nämligen ett barn på 1 år så tycker inte det verkar så smart att ha ett el stängsel så nära gården.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Vad jag får han sätta det i gränsen. Det är inte farligt, bara lite obehagligt.
Tyvärr finns det inte så många bra alternativ, taggtråd är ett otyg och kan verkligen skada ditt barn.
Kanske du kan övertala bonden att sätta fårstängsel med en eltråd längst upp dit ditt barn inte når. (Kombinationen fårstängsel/taggtråd är förbjuden.)
Jag skulle inte bekymra mej för saken, i staden har man trafik och annat som är många gånger farligare än en stöt från ett elstängsel.
Tyvärr finns det inte så många bra alternativ, taggtråd är ett otyg och kan verkligen skada ditt barn.
Kanske du kan övertala bonden att sätta fårstängsel med en eltråd längst upp dit ditt barn inte når. (Kombinationen fårstängsel/taggtråd är förbjuden.)
Jag skulle inte bekymra mej för saken, i staden har man trafik och annat som är många gånger farligare än en stöt från ett elstängsel.
Funderade ni inte på det innan ni köpte huset? Vad ni än gör resonera förnuftigt med bonden. Och som andra skrev här så hjälper det troligen föga om stängselt sätts någon meter ut i åkern. Små barn kan också lära sig betydligt mer än man tror, dessutom är inte elstängslet farligt. Bara obehagligt.
Du bör nog istället fundera på hur du ser till att din 1-åring inte kan ta sig in till djuren, genom att sätta upp ett staket eller stängsel, för detta är inte helt riskfritt.
Elstängsel kan sättas vid tomtgräns, men ta och prata med bonden också.
Elstängsel kan sättas vid tomtgräns, men ta och prata med bonden också.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
När vår pojke var liten brukade han plocka kart i jordgubbslandet så vi satte elstängsel runt om och det blev bara ETT försök sedan visste han.
Protte
Protte
Man dör ju inte av elstängel. Det finns ingen strömstyrka att prata om. Däremot massa spänning så det är bara obehagligt. Men jag lovar att en buzz från stängslet är att föredra före en spark av ett större djur i hagen.
Jag tycker ni ser allt för lättvindigt på detta och försöker skoja bort problemet.
Jag har för mig (är inte helt säker dock) att man inom detaljplanerat område inte får ha elstängsel i tomtgränsen. Huruvida detta är detaljplanerat område vet vi ju inte men rimligtvis borde bonden vara tvungen att sätta stängslet väl inne på sin mark. Och fred_1988 får se till att sätta staket (på sin mark) runt tomten så att barnen inte kommer ut.
Jag har för mig (är inte helt säker dock) att man inom detaljplanerat område inte får ha elstängsel i tomtgränsen. Huruvida detta är detaljplanerat område vet vi ju inte men rimligtvis borde bonden vara tvungen att sätta stängslet väl inne på sin mark. Och fred_1988 får se till att sätta staket (på sin mark) runt tomten så att barnen inte kommer ut.
Att det inte detaljplanerat är nog ganska sannolikt.
Lantbrukare har inte bara rätt utan skyldighet att stängsla sina ägor om det finns betande djur.
Stängsel skall enligt lag stå i ägogränsen (Lag (1933:269) om ägofred http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19330269.htm) Står stängslet i gemensam gräns betalar dessutom den andra parten en fjärdedel av stängelkostnaden.
Som tidigare skrivits, bråka inte med bonden, det blir inte bra.
Lantbrukare har inte bara rätt utan skyldighet att stängsla sina ägor om det finns betande djur.
Stängsel skall enligt lag stå i ägogränsen (Lag (1933:269) om ägofred http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19330269.htm) Står stängslet i gemensam gräns betalar dessutom den andra parten en fjärdedel av stängelkostnaden.
Som tidigare skrivits, bråka inte med bonden, det blir inte bra.