Byggahus.se
Hej!
Vi har flyttat till en liten ort, för ca 6 månader sedan. Vårt första hus så vi är nya på allt vad hus heter. Alla grannar är jätte trevliga. Och eftersom vi är nya på området bland massor av äldre, som bott där sen samhället byggdes (vi är "dom nya ungdomarna" på gatan) så vill vi inte gärna stöta sig med dom.

Och vi har ett litet bekymmer Vår grannes hund, en medelstor schäfer, rastas alltid utan koppel och är ute i deras trädgård, utan koppel. Det bryr jag mig inte så mycket om, förutom när han kommer springandes in i vår trädgård. Detta har hänt ett antal tillfällen. En dag när jag skulle till jobbet, skulle precis låsa ytterdörren, så kommer han springandes. Och jag är inte hundrädd men jag litar inte på djur jag inte känner. Och han hoppa på mig så jag backade tills jag hade dörren i ryggen. Kände mig illa till mods och intryckt. Grannens mormor/farmor, vet inte vilket, bor brevid oss (grannen med hunden bor snett mittemot oss) och hon ropa och ropa tills jag snällt sa " jag måste till jobbet så ni måste ta hunden, jag är lite hundrädd". Tillslut fick hon in honom på sin tomt. En dag när min sambo och jag stod ute på trappen kom han från mormorns/farmorns tomt skenande efter en katt. Och i en sådan fart att jag blev förbannad. Vi har inga barn, men hade en liten knatte stått där hade den inte haft en chans. Så fort sprang hunden.
Vad ska jag göra mina sambo vill inte gärna att vi bråkar om det. Men det stör mig, speciellt då hunden kom farande som han gjorde. Blir lite orolig för den dagen man får barn. Hjälp! Vet inte hur jag ska handskas med detta utan att stöta mig med dom. Vi avskyr att vara ovän med nån.

Hej

Naturligtvis ska du säga till om du tycker det är obehagligt. Grannens ska naturligtvis ha så pass bra uppsikt av sin hund att den inte ska jaga katter eller uppsöka grannar på egen hand. Man måste som hundägare ha respekt för att alla inte är lika förtjust i att våra fyrbenta vänner springer runt hur som helst och du ska inte skämmas för att säga ifrån.

• Gilla
hemskapat
  • Laddar…
Thomas59
Du ska självklart påpeka att det är obehagligt. Det finns ju i alla fall en känd incident så dom kan inte avfärda det som ogrundat.

Sedan hör det till allmän hyfs och hundvett att se till att den egna hunden inte går från tomten OAVSETT VAD SOM LOCKAR eller att andra (barn/andra djur) inte kan närma sig hunden då man inte har uppsikt! Även om man har duktig pli på sin hund bör man ha stängsel runt tomten om man har hunden lös.

Visst grannsämja är viktigt men era grannar verkar ju inte bry sig så varför ska ni. Säg till att dom måste lösa problemet. Var tydlig med att det inte är ett vagt önskemål utan ett krav.

Har själv hundar som ALDRIG går från tomten. Inte ens om det går löptikar på gatan. Har i alla fall satt ett par hundra meter stängsel runt tomten. Anledningen är att JAG är skyldig att antingen ha TILLSYN över mina hundar eller om jag inte kan ha det att ha hundarna inom stängsel så att andra inte kommer i kontakt med hundarna. Hundar är djur och man vet aldrig vad som kan hända.

Om inte era grannar fattar det så är dom totalt olämpliga som hundägare, och förmodligen lite korkade.

• Gilla
Selma 80 och 6 till
  • Laddar…
Jag har själv två medelstora jyckar som kan skrämma vettet av folk. Mitt ansvar naturligtvis att jyckarna inte kan ta sig utanför tomten. Tränar just nu min ettåring att inte skälla på alla som går förbi - trots att jag alltid haft hund accepterar jag inte hundskall när det inte är befogat.

Att lära gamlingar att ta hänsyn kan inte vara lätt. Funderar ni dessutom på att utöka familjen med barn kan det väl vara vettigt att staketera er tomt redan nu. Visserligen är det inte ert ansvar men vill ni simma lugnt och inte bråka är det nog den smidigaste lösningen.

Ni måste säga ifrån direkt att ni inte vill ha det på detta vis. Er tomt är ingen allmänning för frigående hundar. Lokala ordingsföreskrifter / lagar kan också användas som referens då det beroende på ortens typ finns mer eller mindre strikta regler för kopplingstvång. Generellt gäller dock att hundägare måste ha kontroll på sin fyrbenting.

Tyvärr tror många att om man inte säger ifrån så samtycker man.

-Problem, vaddå - nej det är ingen (annan) som har klagat.

Vad gäller hundars lösspringande, hög musik, eldande och mycket annat så anses frånvaron av klagomål som att det man gör är OK. I verkligheten sitter säkert flera grannar och svär inomhus, knyter näven i fickan, istället för att faktiskt säga ifrån.

Så "klaga", men gör det vänligt.

• Gilla
Selma 80
  • Laddar…
Vore jag dig med en granne som inte ser till att hunden stannar kvar på SIN tomt skulle jag inhandla en "hundskrämma", som sänder ut en hög ton. Ofarligt för människor men tex hundar och katter ogillar ljudet.
Sedan skulle jag parkera den i tomtgräns, riktning mot grannen med hunden, förhoppningsvis sätter inte hunden sin fot ute på tomten.
Sedan tror jag att problemet är löst, busenkelt!

Nu kommer någon att säga att man ska prata med grannen först för gransämja etc.
Men då undrar jag varför ska alltid den som drabbas ta upp problemet...
Det gör ju inget om man som i detta fall använder huvudet till mer än att hänga upp mössan på. Vilket i detta fall borde vara att, har jag hund får jag även se till att hunden stannar kvar på tomten om hunden ska vaa ute.
I min värld väldigt enkelt.

• Gilla
Selma 80
  • Laddar…
I princip är saken mycket enkel: Hundägare har dubbelt ansvar och strikt ansvar. Dubbelt ansvar på så vis att ägaren både ska garantera att hunden mår bra och att hunden inte vållar skada och obehag för sin omgivning. Strikt ansvar på så vis att ägaren tar ansvar för alla skador, även om ägaren inte själv är direkt vållande.

Perioden 1 mars till 20 augusti ska man enligt lag ha sin hund kopplad utomhus. Det räcker inte ens med att hunden "normalt" lyder kommando. Ägaren ska ha beredskap för också den händelsen att inte lös ska hamna utom hör- eller synhåll, så att ägarens kommandon inte gör nytta. I praktiken innebär detta att hundägaren gör klokt i att skaffa staket eller löplina om man tänker ha hunden löst lekande utomhus på sin tomt.

Men som alltid är det en aning otaktiskt att slå folk i huvvet med lagar och paragrafer. Ett tips till en missnöjd granne: Hundägare blir mer "snackbara" om man börjar resonera hundens egen säkerhet. En lös hund kan bli skadad eller rentav dödad i trafiken.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag som extremt hundrädd kan inflika med en liten sak som inträffade förra sommaren.
En hund av okänd ras, nån schäfer-mallis blandning, kom ofta in på gården och hoppade på alla som var där, jag påtalade flera gånger för ägaren att hålla hunden kopplad.
Vid en incident blev jag riven rätt rejält (mer än en rispa) och då framförde jag väldigt noggrant till ägaren att om hunden går på mig en gång till kommer jag freda mig.

Vilket också händer, hunden kommer igen och hoppar upp varpå jag ger den en dragsedel som heter duga.
Jag blir polisanmäld för djurplågeri, slag med tillhygge, men det läggs ner samma dag som förhöret.
Hunden f.ö. avlivades kort efteråt, ägaren skyllde på mig medan veterinären sa det var beslutat från ägaren.

Fick endel onda ögon från djurägare (lär få det här också) men när det gäller säkerhet och ägaren inte brydde sig så var det fanimej befogat.

Så till trådskaparen, tala med hundägaren och framför att du finner det obekvämt med att hunden kliver på. Funkar inte det så får du känna efter om en hundskrämma eller lite hårdare tag krävs.
Det är inte ditt jobb att hålla reda på, eller uppfostra grannens hund.

• Gilla
Selma 80 och 4 till
  • Laddar…
Till TS,
enklast är väl och tala om för grannen klart och tydligt att deras hund inte skall befinna sig på eran tomt.
Tyvärr så är det ju hundägare du har att göra med och många, inte alla, har väldigt svårt att se klart på saker och ting när det gäller deras hundar.

Talle/
Du gjorde helt rätt, situationen löstes ju eller hur. Hunden springer inte längre på eran tomt.
Och bekymra dig inte över de sura blickarna. Det är ju ett enkelt sätt för dig att kolla vem som har alla hönsen hemma.
Har själv fått en hel del sura blickar från hundägare när man måste tala om för dem att världen inte roterar runt deras hund. Behöver inte vara just hundar som springer in på tomten. Kommer ihåg när lillan var liten och satt i vagn. Vet inte hur många hundar som stack in huvudet och skulle slicka/nosa/titta. Säkert fler än jag som varit med om detta.
Sen så reagerar tyvärr inte alla och säger ifrån utan de svär inombords istället och ler lite falskt.
Faktum är att många hundägare fullkomligt saknar respekt för omgivningen när det gäller hur deras hund beter sig.

Jag är själv hundägare och har en hund som emellanåt går över på grannarnas tomter och kan eventuellt lite tänka mig in i alternativa perspektiv för hundägaren. Jag håller dock till 100% med er andra om att det här inte är acceptabelt och att du bör påtala det.

I mitt fall så är det några få stora sommarstugetomter med en liten grusväg emellan som leder till 3 av stugorna. I början höll jag väldigt bra koll på min hund och hon höll sig oftast på tomten men det visade sig att grannungarna tyckte det var roligt att hälsa på henne och lockar gärna in henne på sin tomt också. Skulle en ny flytta in så antar jag att jag skulle prata med de nya grannarna om det men jag kan tänka mig att det är lätt att ta gamla vanor för givet.

Jag hade sett till att börja prata med grannen, tala om att det är en stilig hund de har. Hundägare gillar alltid om man berömmer deras hundar. Gå sen över på att du har respekt för hundar och du helst njuter dem på avstånd och tycker det är obehagligt när de kommer för nära utan att någon förare är med. Eftersom det är en schäfer det handlar om kan du alltid nämna nåt om polishundar. Många hundägare kan ha lite svårt att acceptera att man inte tycker om deras lilla älskling men förstår ofta att ändå respektera folk som är hundrädda bara man ser till att framställa att det gäller generellt och inte specifikt deras hund.

Tar du efter detta även upp säkerhetsperspektivet av att ha en hund springandes över gatan så tror jag att du kan få grannen att tänka till utan att förstöra nån grannrelation. Detta förutsätter iofs att det är en någorlunda normal hundägare till granne du har. Parkakungen har tyvärr rätt att det finns en del hundägare som får oss andra att skämmas. Det är inte en majoritet men det är ju alltid undantagen som syns mest. Oftast handlar det om att man själv vänjer sig vid sin hunds beteenden och får skygglappar för att andra uppfattar det annorlunda, då räcker det med en liten påminnelse. Men det är lite som med barn, "dina barn och andras ungar".

Hej,
är ny här på forumet. Är egentligen bara här för lite husidéer. Men då jag har jobbat med hund i tjänsten i drygt 9 år blev jag nyfiken på denna tråd. Såg att du redan hade fått många svar. Ett tips är annars att om det inte löser sig genom att tala med grannen, använda vatten. En trädgårdsslang har ju alla villaägare. Vatten har en mkt bra effekt på de flesta hundar. I ditt läge hade jag helt enkelt sprutat ordentligt med vatten på hunden. Troligtvis löser du då problemet...

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Har raderat några inlägg. Läs reglerna och håll er till ämnet!

Högtryck? Har du hört talas om vattenkanon?
Om inte är polisen till för att hjälpa dig tillrätta ... ;)

klas80 skrev:
Hej,
är ny här på forumet. Är egentligen bara här för lite husidéer. Men då jag har jobbat med hund i tjänsten i drygt 9 år blev jag nyfiken på denna tråd. Såg att du redan hade fått många svar. Ett tips är annars att om det inte löser sig genom att tala med grannen, använda vatten. En trädgårdsslang har ju alla villaägare. Vatten har en mkt bra effekt på de flesta hundar. I ditt läge hade jag helt enkelt sprutat ordentligt med vatten på hunden. Troligtvis löser du då problemet...
På 90-talet var jag i Santiago de Chile och hälsade på goda vänner. De bodde inte i någon kåkstad, men förhållandena var ändå påvra. Min kompis hade byggt sitt hus själv och det motsvarade väl svensk enklare ej vinterbonad sommarstuga. Huset hade ett enkelt lås och det riktiga låset satt på staketet. Och staketet var ett gediget järnstaket.

I utrymmet mellan staket och hus rörde sig en stor hund. Och hunden var inget husdjur, utan fyllde snarare funktion som tjuvlarm. Den skällde på allt som rörde sig och det var ganska besvärligt att ta sig förbi den där stor hunden när den klättrade på mig och skällde och skällde. Nu är jag inte så hundrädd av mig, men det var besvärligt.

Tills jag kom på hur rädd för vatten den var. Det räckte att sträcka sig efter vattenslangen så var den på andra sidan huset inom två röda sekunder. Det behövde inte ens ligga en slang där, det räckte att luta sig mot marken och låtsas plocka upp något.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Är hundägare, och håller med om att spruta vatten på hunden så fort den passerar tomtgränsen löser nog problemet, eller kasta något på hunden (stå gärna gömd om det går) det behöver inte vara en speciellt stor sten så hunden blir skadad men så att den skräms.
Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.