Byggahus.se
Vi bor i ett hus från 1929 som delvis tilläggsisolerats invändigt på ett felaktigt sätt nån gång på 70-talet. Nu håller vi på att renovera hela ovanvåningen och har då rivit bort all isolering, kvar är originalväggen (tegel-luftspalt-tegel). Bör man behålla denna originalkonstruktion eller kan man tilläggsisolera invändigt igen på något sätt som inte ger stora risker för fuktskador?

På vilket sätt var det felaktigt isolerat ? Fanns det fuktproblem som berode på isoleringen ? Jag ser ingen svårighet i att isolera denna konstruktion. Regla och isolera med diffspärr.

Tack för snabbt svar!
Tilläggsisoleringen var trä och isolering direkt mot tegelväggen, sedan en halvdålig plast som diffspärr innan innerväggens gipsskiva. Det handlar om två gavelväggar, de andra väggarna är taket som vi nu kommer låta göra "öppet i nock" med träpanel, diffspärr, isolering, skiva, luftspalt och mögelstopp innan råsponten.
Det som oroar mig:
- att man nu gör ytterväggarna kallare vilket enligt vad jag läst mig till kan orsaka att de frysskador.
- att kondenspunkten hamnar fel av nån anledning så det blir fukt inna i väggen nånstans.

Har jag läst på rätt om det ska se ut enligt följande utifrån och in?:
tegel, luft, tegel, reglar (ej direkt mot teglet) och isolering, diffspärr, innerväggsgips

Berliner
Hej,
är konstruktionen ventilerad mellan tegel och tegel?
Om inte, är den en riskkonstruktion om du använder plast på insidan inkl. isoleringen !!!!!!
Kolla hellre med en konstruktör.
Berliner

Exakt vad jag tänkte på Berliner; att man är lite farligt ute om man blandar in diffspärr och isolering på en gammal konstruktion av denna sort, huset var ju inte byggt för att isoleras extra, men samtidigt har det ju även dykt upp en hel del nya fungerande lösningar sen 1920.
Jag vet ej om det är ventilerat mellan tegel och tegel, det är i alla fall inte fyllt med nån form av isolering som kulor eller annat.
Min egen tanke var att ta fram originalkonstruktionen och sedan hålla det så utan extra isolering, även om det medför sämre isoleringsvärde, för min största skräck i husvärlden är just fukt och potentiellt mögel.

Jag står själv inför precis samma situation. Men jag har spånskiva, cellplast 40mm med reglar, plastfolie, spånskiva. På putsen utifrån och in.

Hur gjorde du till slut och hur blev det?

Hittade även en mycket intressant artikel om att tilläggsisolering inte alltid lönar sig då en förlorar värmemagasinering.

http://www.welt.de/finanzen/immobil...aemmung-kann-Heizkosten-in-Hoehe-treiben.html

(kan översättas i google chrome)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.