1 269 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Behöver lite hjälp med nätverkstankar
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Får fiber om nån vecka, har slangen fördragen till ett 19" stativ i källaren. CPE'n kommer sitta i stativet. Sen blir det någon slags router man får från leverantören, den vill jag också ha nere i källaren. Problemet då blir Wifitäckningen till entréplan.
Jag hade tänkt bygga CPE->rackmonterad switch med routerfunktion -> 2accesspunkter, en per våning.
Pengarna finns inte längre tyvärr så nu lär jag köra snålvarianter, därför blir det leverantörens router för att få wifi, sen en kabel till en 12portars gigabit switch för att täcka trådförbundna apparater, hur får jag billigast wifi till övervåningen och går det att få det i ett enda nätverk?
Jag hade tänkt bygga CPE->rackmonterad switch med routerfunktion -> 2accesspunkter, en per våning.
Pengarna finns inte längre tyvärr så nu lär jag köra snålvarianter, därför blir det leverantörens router för att få wifi, sen en kabel till en 12portars gigabit switch för att täcka trådförbundna apparater, hur får jag billigast wifi till övervåningen och går det att få det i ett enda nätverk?
Det blir oftast problem med två routrar, så en rackmonterad switch med router pluss en router från leverantören låter inte bra. Billigast blir väl att köpa en enklare accesspunkt per våning som du tänkt, och ge dem samma ssid. Tyvärr brukar detta inte innebära sömlös roaming mellan dem, men det är det man får leva med om man inte kör tex ubiquiti etc, och då blir det genast dyrare. Sömlöst behöver man egentligen mest om man måste kunna röra sig fritt mellan våningarna utan avbrott tex mitt i en överföring eller samtal etc. Själv köpte jag en enkel från classe och stängde av wifi i leverantörens, eftersom den hade mycket bättre täckning, så prova eventuellt med endast en på en våning, längst upp förslagsvis till en början. Kanske blir det mer bang per buck om du köper en som är lite bättre än två billigare. Bara en tanke.SueCia skrev:Får fiber om nån vecka, har slangen fördragen till ett 19" stativ i källaren. CPE'n kommer sitta i stativet. Sen blir det någon slags router man får från leverantören, den vill jag också ha nere i källaren. Problemet då blir Wifitäckningen till entréplan.
Redigerat:
Om du har en befintlig router så kan du på den inaktivera DHCP-servern, ställa in LAN-ipnummret på den till någon serie utanför vad leverantörens router kör med, samt koppla in matande nätverkskabel i en LAN-port istället för WAN-porten.
Då har du en quick & dirty accesspunkt, för 0kr.
Då har du en quick & dirty accesspunkt, för 0kr.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Det är lite oklart vad du nu kommer ha för utrustning tillgänglig, hade du en egen router?
Annars hade jag satt en Unifi UAP på centralt på bottenvåningen och kollat läget, dem täcker grymt bra.
Annars hade jag satt en Unifi UAP på centralt på bottenvåningen och kollat läget, dem täcker grymt bra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Jag har idag en 6 år gammal linksys router wrt-x14 tror jag den heter. Så jag kanske kan använda den som acesspunkt.
Vad skulle det kosta att köpa en ubiquti acesspunkt? Isåfall blir det cpe, router, switch, acesspunkt ifrån switchen.
Såg att det fanns för runt 800 kr, är det något att ha? Är det svårt att hantera en ubiquti ap?
Vad skulle det kosta att köpa en ubiquti acesspunkt? Isåfall blir det cpe, router, switch, acesspunkt ifrån switchen.
Såg att det fanns för runt 800 kr, är det något att ha? Är det svårt att hantera en ubiquti ap?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Ubiquti ligger som du säger på runt 800:-
Jag tycker att den är enkel att hantera och det finns gott om guider på Internet. Man behöver dock deras mjukvara för konfiguration.
Initialt kan du ju ta och använda din Linksys som AP, stäng av routerfunktioner som DHCP-server och koppla in nätet i LAN-porten så lirar det sen.
Jag tycker att den är enkel att hantera och det finns gott om guider på Internet. Man behöver dock deras mjukvara för konfiguration.
Initialt kan du ju ta och använda din Linksys som AP, stäng av routerfunktioner som DHCP-server och koppla in nätet i LAN-porten så lirar det sen.
Liknande trådar
-
Behöver hjälp med smakråd på höjd väggskiva ovan bänk,, Beslutsångest😩
Kök -
Behöver hjälp med en elomin 3
Värme allmänt -
Behöver lite hjälp med Excel (web) och pivot-tabeller...
Teknik -
HJÄLP! Jag behöver bli med spröjs
Fönster & Dörrar -
Behöver hjälp med planlösning
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design