Byggahus.se
Hej på er!

Inom kort kommer vi ha fiber in i huset, och jag försöker nu få huvudet runt hur husets infrastruktur ska se ut. Det handlar om ett gammalt hus med betongbjälklag mellan källare och markplan, där källarväggar är tjock betonghålsten och trästomme i markplanets väggar. Det finns alltså inga naturliga (dolda) vägar att dra en massa nya kablar.

Fibern kommer in i källaren under trappan och vi kommer i första hand köra trådlöst bredband men jag funderar på att ändå dra upp nätverkskabel till markplanet. Vi har två TV, en i källarens gillestuga och en i ett sovrum på markplan.

Idag kommer TV-signalen in via en gammal coax-kabel på markplan. Den splittas direkt till sovrummet och ned till gillestugan. Jag tänker mig därför använda samma kabelväg, fast åt andra hållet så att säga, genom att dra ut antennkablarna och dra in nya.

Jag har förstått att med fiber-TV så använder man normala nätverkskablar, men det är inte samma signaler som för bredbandet. Detta betyder alltså att jag måste dra två kablar från fiberboxen vidare ut i huset. TV-signalen har jag förstått kan splittas på samma sätt som bredbandssignalen med hjälp av en switch.

Nu läste jag på Kjell&co att det finns något som kallas "kabeldelare" som gör att man kan använda en kabel för dubbla signaler. Skulle det funka att köra bredband och TV tillsammans med hjälp av en sådan?

Mvh
Fred

J
Absolut kan du använda en kabeldelare, men den begränsar bandbredden i respektive kabel till 100 Mbit/s, men det är ju sällan något problem så länge man inte kräver gigabit hemma. Dock så levererar vissa tjänsteleverantörer en router när du beställer både bredband och tv. Jag vet att Telia gör det tex. Vissa låter dig själv köpa router och då blir det värre eftersom du oftast inte har möjlighet att routa ut tv utan expertkunskap. Det fina med en router från tjänsteleverantören är att du kan använda porten för bredband och därifrån dra endast en kabel till routern. Från routern får man ut både bredband och tv samlat i varje port. Detta betyder ju då att du från routern kan dra en kabel till var rum. Sedan sätter du en enkel switch i de rum där du vill ha ut både tv och fast bredband. I något rum kan du sätta en accesspunkt. Jag antar att även andra tjänsteleverantörer har samma lösning.

Har du däremot inget annat val än att köpa en privat router så får du dra separata kablar eller använda kabeldelare.

Redigerat:
Tack för bra svar Jocke! (y)

Det lutar nu åt att vi väljer TV med ComHem och bredband/telefoni med Universal. Dock läste jag på ComHems hemsida något om att ifall man vill ha IPTV från dem så måste man även ha bredbandet från dem...men det var lite luddigt skrivet, och det skulle ju i praktiken innebära att hela säljargumentet med valfriheten med öppet stadsnät försvinner.

Jag håller på att ta tvätta ritningarna på kåken i Photoshop, så jag visa hur jag tänker mig kabeldragningen. Men jag kan redan nu säga att jag skulle vilja ha routern i direkt anslutning till fiberboxen. (Här ska även en TimeCapsule kopplas in för det trådlösa.) Därifrån skulle jag vilja dra minst antal kablar vidare i huset.

Med kabeldelare tänker jag mig en kabel som går från under trappan in i gillestugan. Där ska TV-signalen splittas medelst en switch så en kabel går till gillestugans TV och en kabel dras upp till markplanet via befintligt antenn-PEMrör. Väl uppe i markplanet (vardagsrummet) går kabeln vidare till ett arbetsrum, där eventuellt ett uttag kan sitta, och sedan in i sovrummet. Får jag verkligen feeling kanske jag drar vidare signalen in i ytterligare ett anslutande arbetsrum.

Allt detta kommer bli mycket mer överskådligt när jag får till ritningarna.

Just det, gigabit är inte prioritet allt. Vi sitter i skrivande stund med ADSL och vi klarar oss faktiskt riktigt bra med det med de behov vi har idag. Dock skadar det aldrig att framtidssäkra...om inte för annat så vid en framtida försäljning av huset.

placera routern där du vill ha den, den har minst en Lanport oftast flera switchportar, koppla in en nätverkskabel dra sedan den till markplan till en switch som du sätter på valfritt ställe, dra sedan en kabel till varje rum som kopplat in i switchen.
Troligtvis får du en router med inbyggt trådlöst, då är det effektivast att placera den på planet där man är mest.

Tanken med kabeldelare är ju att slippa dra flera kablar från samma kopplingspunkt. Nu har mitt framtida LAN inte speciellt många kopplingspunkter, men klarar jag mig med att dra en kabel som splittas vid varje kopplingspunkt så både underlättar det, och ger ett snyggare resultat eftersom allt måste dras utanpåliggande (utom passagen mellan våningsplanen).

Nu har jag gjort en snabb principskiss över hur jag tänker mig systemet, jag hoppas att det går att se ritningarna. Detta är de två våningsplanen med källarvåningen först:

Originalritning källarplan tvättad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orange är alltså ducten som kommer in i huset. Gröna linjer är datasignal och blå är TV-signal. Detta är, i det här läget, endast för att visa vart de olika signalerna ska gå, jag hoppas alltså att det kan fungera att dessa signaler går i samma kabel.

Ducten går till fiberboxen placerad under trappan mellan våningsplanen. Från fiberboxen går en nätverkskabel till routern som fördelar en signal till TimeCapsule (som alltså ska agera wifi-basstation). Sedan vill jag alltså ha TV och datasignal fram till gillestugan där en kabel ska mata TV. Signalerna ska här gå upp till vardagsrummet ovanför gillestugan (där de färgade linjerna blir sträckade). När jag pratade med ComHems kundtjänst fick jag uppmaningen att sätta en switch i gillestugan för att kunna splitta TV-signalen, därför är en sådan inritad där.

Originalritning markplan tvättad.jpg
Skapa konto

Här kommer signalen upp (sträckade linjer igen) i vardagsrummet. Därifrån ska de dras till "Rum 1", där det gärna får vara ett uttag med både data och TV. Vidare från Rum 1 till Rum 2 (som är sovrummet). Här är inte datauttag viktigt alls, men det är klart att Apple TV:n gärna skulle ha nätverkskabel istället för WiFi. Från rum 2 kan det alltså eventuellt bli aktuellt att dra vidare signalerna till rum 3, men det är lågprioriterat.

Är det möjligt att utföra detta med endast en kabel längs "transportsträckorna"?

Jag tänker mig att jag lika gärna kan sätta uttag i varje rum som kabeln/kablarna går igenom. Alltså ett uttag i gillestugan (där switchen är inritad), ett i vardagsrummet, ett i Rum 1, ett i Rum 2 och ev. ett i Rum 3. Bästa skulle ju vara att ha uttag som har både TV- och datauttag.

Redigerat:
Ett alternativ till kabeldelaren är att använda två (eller fler) mindre switchar som klarar VLAN, och på så sätt kunna trunka trafiken från fiberboxen via en kabel till de platser du behöver.
Denna lösning är dock inte riktigt lika plug-and-play som en passiv kabeldelare ;)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
J
Det kommer fungera finfint med kabeldelare vad jag kan se. Jag har själv använt dem med bra resultat på liknande sätt när jag körde ADSL och var tvungen att dra en enskild kabel genom väggen där murstocken var. Eftersom det som sagt är ren plug and play så fungerar det alltid, då din utrustning inte kan veta att det sitter annat än en fyrtrådig kabel. Det är allt som behövs för 100 megabit fasterthernet. Tänk bara på att det blir mycket stumpar i ändarna så att du köper på dig korta patchar på en decimeter och dubbla honor. Beroende på hur det ser ut med delaren. Svårt att förklara men du märker det när du ska ha ihop det. Man får lätt hane mot hane. Köp alltså helst artikel 78184. Den varianten med en liten låda är lite omvänd och gjorde att jag fick köpa alla stumpar. Risken att det blir flera turer till bästa kompis kjelle. De är bra med att man får lämna tillbaka grejor också...
Håller med om att det inte låter så speciellt öppet om du ändå behöver comhems bredband tex. Jag har inte provat Time capsule men som sagt är kablarna inte problemet här iallafall. Det var bra skisser förresten!

Redigerat:
Det låter lovande! :)

Skulle det vara möjligt att använda nätverksuttag med två utgångar som "dold" kabeldelare?

Jag tänker att jag vid fiberboxen (Inteno XG6846) under trappan sätter en "normal" kabeldelare för att samla ihop de två signalerna till en kabel. Signalerna kommer ut på två separata utgångar från fiberboxen om jag förstått saken rätt. När denna kabel kommer fram till switchen i gillestugan så delar jag ut signalen upp i röret till vardagsrummet, till ett uttag framför röret och bort till TV:n. Jag kom på att vi har en AppleTV även vid gillestugans TV så jag skulle gärna ha ett uttag med både TV- och datasignal där. Så, kan jag själv splitta signalerna genom att separera kabelparen till respektive utgångar i uttaget?

TimeCapsule är i princip en wifirouter med backupfunktion, så det är inga konstigheter.

Jag har skisserna i Photoshop, så jag kan göra ändringar ju mer jag förstår! Kul att du tyckte de var bra! (y)

Det börjar luta åt att jag ska skaffa en testare för nätverkskabel...jag har klämt kablar tidigare med varierande framgång, så det skulle nog vara skönt att ha något som kan indikera om jag gjort rätt eller inte. Ser framför mig att det kommer vara mååååånga potentiella felkällor i detta system! :p

J
Ja, det är ju ingen dum ide att använda. Bara du vet hur du krimpar på kontakterna. Så ser det ju faktiskt ut i nybyggda lägenheter ibland. Där har man ofta ett mediaskåp med en patchpanel, och mediaomvandlaren/bredbandsswitchen, plus en extra switch eller en router i skåpet. Där patchar man ofta ut tex telefoni i en port och surf i den andra i dubbeluttagen. Du får ta lite bilder när du är klar :)

På Inteno XG6846 som är en switch så har du 4 Lanportar, rätt smidigt när man vill ha lan på flera ställen.
Hur kommer det sig att du väljer kabeldelare? istället för tex en.
http://www.webhallen.com/se-sv/dato...it_ethernet_switch-unmanaged&atcl=search:live

Eller
Väljer du produkten ovan så har du inte bara en switch utan även 4 lediga portar och full hastighet som stödjer prioriering.

Såg att du skrev ovan.
Tanken med kabeldelare är ju att slippa dra flera kablar från samma kopplingspunkt.

Du behöver bara en till switchen.

Redigerat:
J
Andy78 skrev:
På Inteno XG6846 som är en switch så har du 4 Lanportar, rätt smidigt när man vill ha lan på flera ställen.
Hur kommer det sig att du väljer kabeldelare? istället för tex en.
[länk]

Eller
Väljer du produkten ovan så har du inte bara en switch utan även 4 lediga portar och full hastighet som stödjer prioriering.

Såg att du skrev ovan.
Tanken med kabeldelare är ju att slippa dra flera kablar från samma kopplingspunkt.

Du behöver bara en till switchen.
Tydligen är tjänsterna separerade mellan portarna. Han har alltså inte tv och surf gemensamt. Annars funkar ju en switch likt den du länkar till fint. Eller har ts missuppfattat?

Här är installationsguiden till XG6846
http://www.intenogroup.com/Portals/.../673/Quickguide_XG6846.pdf_20140616135121.pdf
Enligt den så är det en VLAN-switch där man får ut en sak per port.

Telia öppen fiber kör med VLAN och man får där ut en sak per port, om man kör tv & bredband från Telia så kan VLAN-switchen bytas ut mot deras router som VLAN-switch i sig och som paketerar ihop teven och bredbandet i det egna LANet. Om man är duktig och har rätt prylar så ska man kunna göra det själv också.

Alternativt är att sätta en liten switch bredvid intenon, koppla in data och tv i den switchen, sen dra vidare en kabel dit man vill ha allt och koppla in i en lika dan switch som ger en lediga portar.

Andy78 skrev:
Alternativt är att sätta en liten switch bredvid intenon, koppla in data och tv i den switchen, sen dra vidare en kabel dit man vill ha allt och koppla in i en lika dan switch som ger en lediga portar.
Det går inte att använda vilken liten switch som helst utan det måste vara en som är konfigurerbar och som klarar VLAN samt att man kan konfigurera bägge switcharna rätt gällande VLAN, det behöver inte vara samma VLAN-nummer som nätägaren använder.
VikHe har i inlägg 6 redan föreslagit switchvsrianten.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Problemet är inte antalet portar, utan att två olika signaler ska ut till sex olika platser i huset fördelat på två våningar. Vi använder i princip bara trådlöst bredband till våra datorer, så vi har egentligen inte behov av en massa dataportar. Det nya är dock att TV ska ha nätverkskabel, så det är det jag projekterar för.

Uppdaterade principskisser:

LAN källare.jpg
Skapa konto

Här har jag ritat in uttag samt punkter (lila färg) där singelkabel behöver splittas till två. Jag har också uppdaterat färgerna på kablarna där grön är singelkabel, gul är data och blå TV.

LAN markplan.jpg
Skapa konto

Måste det sitta en switch vid varje uttag, eller kan de vara seriekopplade?

Hur tycker ni det ser ut i övrigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.