78 202 läst · 60 svar
78k läst
60 svar
Vill veta ALLT om Vårgårdahus!
Träffade du Vårgårdahus säljaren? Tycker att jag har läst att ni/du har bestämt er för Myresjöhus till sist iaf? Vi ska ju också bygga hus utanför uppsala (nån gång i framtiden iof) och all info/referenser/för & nackdelar känns bara som ett stort +kungkokos skrev:Hej! Vi kör Villa Växa med 98 kvm i botten och 45 graders taklutning. Helt vår egna planlösning. Braskamin för 50 000, råspont i tak, bättre parkett, 300 mm isolering i grund, takkupa, förstukvist, centraldammsugare, trappa, klinker i entré, spröjs, kök i fullhöjd, badrumsinredning med duschvägg mm. Nyckelfärdig nedervåning inkl. platta på mark med golvvärme. Kalaset landar på ca 1,7 MSEK för byggsats och entreprenad. Sen tillkommer lite för isolering av inneväggar.
Helt OK i mina ögon för att vara helt egen planlösning och totalentreprenad. FTX kostar ca 30 000 vilket erbjuds som tillval.
Hoppas det var intressant info!
Imorgon träffar jag Vårgårdahus säljare vilket skall bli mycket intressant.
Japp, han var trevlig och hyfsat kunnig. Jag blev faktiskt erbjuden jobb av honom ;-) Tyvärr är han inge vidare snabb på att återkomma och svara på frågor. Han verkar inte heller intresserad av att titta på våra egna ritningar och göra offerter på dessa. Valfriheten trodde jag var Vårgårdas hus grej men så är det inte i Uppsala. Jag vill ha bättre service än så för att det skall kännas riktigt bra.Anna_Robban skrev:
Deras hus är dock mycket fina och prisvärda om man bygger med inredd övervåning vilket vi tyvärr inte skall göra.
Den andra nackdelen är att deras hus är klent isolerade. Däremot har Vårgårdas styrelse precis beslutat uppgradera detta under året så även det kommer att bli bra!
Tredje nackdelen är att de inte trycktestar sina hus. Jag vill veta att jag verkligen köper ett tätt hus.
Min slutsats är ändå att Vårgårda är en mycket het kandidat som hamnar som god 2:a. Mestadels för att de har bra hus, god kvalitet och bra priser. Skulle absolut kunna tänka mig bo i ett av deras hus. Har många veckofärska priser om ni är intresserade.
/Alex
Min slutsats är ändå att Vårgårda är en mycket het kandidat som hamnar som god 2:a. Mestadels för att de har bra hus, god kvalitet och bra priser. Skulle absolut kunna tänka mig bo i ett av deras hus. Har många veckofärska priser om ni är intresserade.
/Alex[/QUOTE]
Ja tack! Det vore kanon!
/Anna
/Alex[/QUOTE]
Ja tack! Det vore kanon!
/Anna
Så, nu fick jag avlastning.
Kaprifol 1.984.000:- exkl markarbeten
Skogsbacken 2.129.000:- exkl markarbeten
Skogslyckan 1.971.000:- exkl. markarbeten
Lönnen 1.950.000:- exkl. markarbeten
Hittar inte priset på ekängen 3 just nu men har för mig att det låg på drygt 1,8. Säg till om ni vill ha ett mer exakt så kan jag leta upp det. Priserna är med inredd övervåning. Jag bad om ett förtydligande på "exkl. markarbeten" för att se vad som egentligen ingår. Har nämligen fått känslan att markarbeten vid "standard" inte ingår. Gissa om jag har fått svar på detta när 1,5 vecka har gått?
Lönnen är min favorit som har ett riktigt bra kvm-pris med sina dubbla takkupor och strolek på 185 kvadrat.
Kaprifol 1.984.000:- exkl markarbeten
Skogsbacken 2.129.000:- exkl markarbeten
Skogslyckan 1.971.000:- exkl. markarbeten
Lönnen 1.950.000:- exkl. markarbeten
Hittar inte priset på ekängen 3 just nu men har för mig att det låg på drygt 1,8. Säg till om ni vill ha ett mer exakt så kan jag leta upp det. Priserna är med inredd övervåning. Jag bad om ett förtydligande på "exkl. markarbeten" för att se vad som egentligen ingår. Har nämligen fått känslan att markarbeten vid "standard" inte ingår. Gissa om jag har fått svar på detta när 1,5 vecka har gått?
Lönnen är min favorit som har ett riktigt bra kvm-pris med sina dubbla takkupor och strolek på 185 kvadrat.
Har fått samma pris bekräftat för nybyggen i princip. Dock med tror det var 4-5% högre pris.Massa skrev:
Dock var säljaren i Gbg förvånad över att det huset innehöll så mycket för pengarna.
Hittade prislistan vi fick från vårgårdahus våren 2005 och tyckte det var kul att jmf mot kungkokos priser ovan....Stellemark skrev:
Där ser jag att Lönnen nyckelfärdigt gick på 1 740 500:- (exkl markarbete men inkl allt annat) Prislistan är för Landsort. Jag vet att prislistan de hade på Husknuten i Gbg var något högre.
Så men ser ju att det hänt en del på två år (men det har väl iofs gått upp ännu mer på begagnat marknaden).
För att komma till dagens prisbild så får man väl kanske lägga till 150 - 200 000 på vårt hus då...
Lönnen idag på Husknuten listan ligger på 2 005 200 exkl shackt...Massa skrev:
Så ja deyt har stigit.. Tydligen blir det 6% dyrare 1 April och ytterligare i juni då de byter konstruktion på väggarna....
Synd...
Men detta gäller väl husmarknaden överlag. För inte så många år sedan så var det köparnas marknad. När vi började tittat på hus och läsa i byggahusforum (vintern 2004/2005) så handlade många trådar om hur mycket man kunde pruta hos husäljarna.
De som då nyss hade byggt, och alltså startat sina husförsäljar kontakter ytterligare något år innan, berättade att de hade kunnat pruta flera hundratusen! Något som vi upplevde omöjligt när vi försökte...
Kommer ihåg en tråd som jag tror startades av IngerP men vars användar ID också verkar försvunnit (vilket mitt eget ursprungliga också gjorde när de bytte forum server)
http://www.byggahus.se/forum/refere...-att-bygga-hus-med-totalkostnad-1-5-milj.html
Inger P hade byggt hus några år innan och hade en bekant som ville ha ett likadant hus. Men nu kostade det 400 tusen mer...och detta bara några år senare.
De som då nyss hade byggt, och alltså startat sina husförsäljar kontakter ytterligare något år innan, berättade att de hade kunnat pruta flera hundratusen! Något som vi upplevde omöjligt när vi försökte...
Kommer ihåg en tråd som jag tror startades av IngerP men vars användar ID också verkar försvunnit (vilket mitt eget ursprungliga också gjorde när de bytte forum server)
http://www.byggahus.se/forum/refere...-att-bygga-hus-med-totalkostnad-1-5-milj.html
Inger P hade byggt hus några år innan och hade en bekant som ville ha ett likadant hus. Men nu kostade det 400 tusen mer...och detta bara några år senare.
Jo för sjutton ;.) det gäller hela marknaden..Massa skrev:
Jobbar själv som säljare och har bland annat slavat som industrisäljare.
Många av de som säljer hus idag är skitar som tyvärr har alldeles för mpnga kunder så de vårdar dem inte..
VIlket kanske inte är lika viktigt när kontraktet väl är påskrivet.. men de bemötanden som man sett hos ett antal leverantörer.... De gör en ledsen..... Dock kan jag bara säga att vårgårda hus ligger bra till där... De sköter sig så här långt...