Byggahus.se
7412kr / år är maxtaket i dagsläget . Blir strax över 110000kr på 15 år som man slipper undan.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
B
Charmen av ett 20/30-talshus i originalskick är i allla fall för mig värt vädigt mycket.

Personligen skulle jag aldrig betala mer för ett kataloghus än för ett äldre hus med charm som kan renoveras efter tycke och smak, men där håller ju inte alla med mig.

Jag tror ju dock att det är svårare att räkna på vad det kostar att renovera ett äldre hus, än det är att kalkylera bygget av ett kataloghus där du vet precis vad som behöver göras till skillnad från gamla hus där man ofta märker det efter han.

L Lars48 skrev:
Håller med dig. Om det var en fungerande marknad då skulle begagnad hus kosta mindre än nytt. Drar man av tomt priset då skulle huaet kosta mindre än nytt.
Men så är det inte utan det är tvärtom. Jag tror att det finns en stor rädsla för att bygga nytt. Det tar tid, kalkylen är osäker, byyglov kan dröja, ränta som man betalar under tiden och sist men inte minst resultatet som kan bli fel. Då blir det risk premium på nybygge. Vilket gör att det blir billigare än begagnat.
Det finns en risk med renoveringsobjekt oxå men den känns betydlig mindre eftersom huset står ändå på sin plats.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu tog du nog i så mycket att det blev brunt i småbyxorna! Ge mig ett exempel där varje bostad har 3mkr i lån utslaget på en BRF's totala belåning eller ens i närheten!
Stockholms närförorter...där man köper upp stora sommarstugetomter, maxar byggrätten per fastighet och bildar förening med 100% lånefinansiering. Med byggaren i styrelsen säljer sedan föreningen lägenheterna till samma totalkostnad som om man skulle köpt ett hus istället (insats, månadsavgift och driftskostnader) inräknat. Skulle aldrig ta i dessa lgh med tång...

• Gilla
OMathson
  • Laddar…
M MimmiB skrev:
Stockholms närförorter...där man köper upp stora sommarstugetomter, maxar byggrätten per fastighet och bildar förening med 100% lånefinansiering. Med byggaren i styrelsen säljer sedan föreningen lägenheterna till samma totalkostnad som om man skulle köpt ett hus istället (insats, månadsavgift och driftskostnader) inräknat. Skulle aldrig ta i dessa lgh med tång...
Ingen bank lånar ut till dessa små föreningar sedan minst 5 år tillbaka, tro mig, jag jobbar med sånt...

Ingen bank lånar ut till dessa små föreningar sedan minst 5 år tillbaka, tro mig, jag jobbar med sånt...
Bankerna opererar tillsammans med producent, så att en ny borätt kan belånas till 85 procent av det pris byggaren ensidigt bestämt ("fast pris"). Om köparen kan hosta fram exempelvis 750 Kkr kontant erbjuder banken villigt 4.500 Kkr i lån till insats. Därutöver kommer 2.000 Kkr i kollektiva lån.

Känns detta så främmande? ... för en bankman!

B billy_baver skrev:
Bankerna opererar tillsammans med producent, så att en ny borätt kan belånas till 85 procent av det pris byggaren ensidigt bestämt ("fast pris"). Om köparen kan hosta fram exempelvis 750 Kkr kontant erbjuder banken villigt 4.500 Kkr i lån till insats. Därutöver kommer 2.000 Kkr i kollektiva lån.

Känns detta så främmande? ... för en bankman!
Jag pratar om lån i Brf , inte medlemmars.

Jag pratar om lån i Brf , inte medlemmars.
Men inte lånar en bank ut till en BRF utan att se en ekonomisk plan?
En sådan inkluderar medlemmars individuella insatser - som banken mer än gärna belånar.

Eller hur?

B billy_baver skrev:
Men inte lånar en bank ut till en BRF utan att se en ekonomisk plan?
En sådan inkluderar medlemmars individuella insatser - som banken mer än gärna belånar.

Eller hur?
Jag hänger inte med nu? Precis det jag försöker säga , inte många eller någon lånar ut till små Brf:er idag pga för få Lgh! Alltså jag pratar inte om medlemmars lån , enbart lån som föreningen själva tar!

Jag hänger inte med nu? Precis det jag försöker säga , inte många eller någon lånar ut till små Brf:er idag pga för få Lgh!
Aha! Du berättar alltså att bankerna tackar nej till småskurkar och backar upp de större "aktörerna" endast?

Då hänger jag med!

B billy_baver skrev:
Aha! Du berättar alltså att bankerna tackar nej till småskurkar och backar upp de större "aktörerna" endast?

Då hänger jag med!
Ja vad trodde du? Att banken gillar risk? Bättre med en stor affär än tio små…

Jag föredrar att inte tro alls. Däremot gläder mig ditt erkännande att MimmiB:s exempel stämmer med hennes antagande - om vi skalar upp det med en eller ett par nollor.

Banken backar inte upp "Nisse Skrotlund" utan hellre "Grabbarna i Förslöv".

B billy_baver skrev:
Jag föredrar att inte tro alls. Däremot gläder mig ditt erkännande att MimmiB:s exempel stämmer med hennes antagande - om vi skalar upp det med en eller ett par nollor.

Banken backar inte upp "Nisse Skrotlund" utan hellre "Grabbarna i Förslöv".
Det händer ibland men inte ofta. Mimmi ljuger såklart inte, har jag aldrig sagt. Men det är lite lustigt att du inte tror mig då jag är i branchen…

Det händer ibland men inte ofta. Mimmi ljuger såklart inte, har jag aldrig sagt. Men det är lite lustigt att du inte tror mig då jag är i branchen…
Det händer alltså att banken också ger en hjälpande hand till stackars lille Nisse?
DET skulle jag verkligen kalla till lika delar lustigt som olustigt.

Och visst tror jag dig ...

B billy_baver skrev:
Det händer alltså att banken också ger en hjälpande hand till stackars lille Nisse?
DET skulle jag verkligen kalla till lika delar lustigt som olustigt.

Och visst tror jag dig ...
Bankerna har blivit mer och mer riskaverta de senaste 10 åren. Tyvärr driver dom ingen välgörenhet och låter alla få lån och lika villkor, men det visste du nog redan.

Bankerna har blivit mer och mer riskaverta de senaste 10 åren. Tyvärr driver dom ingen välgörenhet.
... vilket verkligen inte hindrar, att bankerna på inget sätt "motverkar omotiverad kostnadsökning, utan förefaller snarast underblåsa den och medverka - i symbios med marknadsledande producenter. Som jag formulerade saken i ett tidigare inlägg.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.