1. 2017-01-11 18:31
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2017
    Örebro
    2 inlägg

Älvsbyhus - pris vs kvalitet

Hej!

Vi tänker om att bygga ett nytt hus(i Örebro). Vi har skrivit och pratat med många hustillverkare. Vi har frågat mest om dem med lägsta priser (för att vi tycker de är kanske också billigaste). Mest av dem(a-hus, eksjöhus, fiskarhedenvillan) har priset runt 2 - 2.2 mil. Då vi började titta om ustillverkare som Älvsbyhus ... men vi är lite oroligt .. vi undrar hur kan de vara så mycket skillnad med älvsbyhus och alla andra .. Jag skulle förstår om det blir typ 100 000 eller 2 00000 skillnad men det är halv mil eller mer ... Vi vill inte köpa ett hus som kommer gå sönder ... också, för att jag har läst många negativa grejer om dem(Älvsbyhus) ...Har ni någon åsikt eller råd om Älvsbyhus och andra, vad tycker ni? Har någon köpt Älvsbyhus och var nöjd med det?

Tack så mycket
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2017-01-11 21:36
    Svara | #2

Junior medlem Inloggad Medlem: dec 2016
    Västra Götaland
    61 inlägg
    Gillad 17 gånger
    4 bilder
    Jag har byggt Älvsbyhus och det finns både bra och sämre grejer när det gäller deras hus.
    Bra:
    * priset, du får ett fullt fungerande hus betydligt billigare än vad det kostar hos andra leverantörer
    * går snabbt att bygga
    * huset byggs i ett tort klimat

Sämre:
    * krypgrund, ej tillgång till golvvärme
    * kan göra väldigt få ändringar och tillval
    * sämre standard på det mesta: badrum, golv, kök , ingen gips på innerväggarna
    * ej inredd övervåning
    * ingen isolering i mellanväggar
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2017-01-11 22:28
    Svara | #3

Nykomling Medlem: maj 2016
    Uppsala
    8 inlägg
    Gillad 4 gånger
    Jag har ingen egen erfarenhet av Älvsbyhus mer än att vi träffade deras säljare och gjorde en kalkyl. Vi valde dock bort Älvsbyhus ganska snabbt, dels det allmänna intrycket av lite sämre hus. Sen blev det även en hel del tillval i våran kalkyl, vem vill ha fönster som öppnas inåt exempelvis!? Mycket sådana småsaker som Älvsbyhus kan spara pengar på, förr lät de även hantverkarna på i huset under bygget.
    Vi valde istället Smålandsvillan Villa Kalmar som kändes snäppet bättre, för väldigt liten prisskillnad, drygt 100 000 om jag minns rätt. Lite kort om Smålandsvillan, även om det inte var exakt det du ville ha.

+ Bättre grund än Älvsbyhus, också krypgrund men den hålls varm hela tiden.
    + Bra kontakt med säljare, byggledare osv genom hela processen.
    +Mycket hus för pengarna, så länge man inte förväntar sig lyx

- Svårmöblerad hall
    - Ingen golvvärme
    - Oisolerade innerväggar gör huset väldigt lyhört

Tycker även att ni kan titta på Hjältevadshus, grannen byggde med dem precis innan vi byggde. Väldigt lika hus med vissa små skillnader. De har exempelvis golvvärme. De är nöjda i det stora hela. Enda negativa är att Hjältevadshus tydligen anser att ett färdigmålat hus bara har ett lager färg, utöver grundfärgen.

Så mitt råd är att träffa Smålandsvillan och Hjältevadshus. Jag har också hört sämre om Älvsbyhus ifrån bland annat besiktningsman och grundentreprenör.

4. 2017-01-11 22:45
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2009
    Stockholm
    275 inlägg
    Gillad 63 gånger
    2 bilder
    Vi funderade först på att bygga ett Älvsbyhus, just för att vi tänkte på priset och "det duger åt oss".

Men efter att ha jämfört vad man får för pengarna och fått ett totalpris från Älvsbyhus inkl de tillval som vi inte ville vara utan (och då kom huset ändå inte upp i vad som är normal standard för i princip alla andra tillverkare) valde vi bort Älvsbyhus. Det blev ett för högt pris i förhållande till vad man får, tyckte vi. Men jag känner flera som bor i Älvsbyhus som är nöjda så det beror nog mycket på ens egna önskemål och förväntningar på ett nytt hus.

Vi valde att istället bygga ett Fiskarhedenvillan eftersom vi tyckte det gav mest för pengarna. Annars tycker jag att även Hjältevadshus verkar ha fina och bra hus för en rimlig summa.

5. 2017-01-12 05:55
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2011
    Västra Götaland
    471 inlägg
    Gillad 93 gånger
    16 bilder
    Älvsbyhus är ett tapetserat renstängsel säger norröver... kanske säger något om deras rykte (för 20 år sedan i alla fall...)

6. 2017-01-12 17:31
    Svara | #6

Örebro
    2 inlägg

Tack så mycket för alla svar. Vi tänker nu mest att prata med Fiskarhedenvillan eller Smållandsvilla. Vi fårse då

7. 2017-01-12 17:57
    Svara | #7

Forumgud Medlem: jun 2013
    Stockholm
    1 595 inlägg
    Gillad 563 gånger
    31 bilder
    Inget fel byggmässigt på Älvsbyhus.
    Men man får vad man betalar för standarden på deras hus är riktigt låg.

8. 2017-01-15 17:07
    Svara | #8

Östergötland
    1 inlägg

Vi byggde ett Älvsbyhus -08 och är nöjda.
    Vi valde till en del som tex bättre vitvaror och ek-kök och valde bort annat som jag gjort själv tex:
    Badrummet/toa helkaklade med golvvärme.
    Golven la jag in riktig ekparkett (gick att välja till men dyrt + sämre kvalitet)
    Monterat 2st kaminer (uppe och nere)
    Inrett hela övervåningen.
    Sammantaget har det blivit mkt "dyrare" känsla på hela huset, var inne i ett likadant hus som enbart bestod av det billigaste billiga och då andades det verkligen billigt!
    Se hade vi lite otur för redan året efter blev det en hel del småförändringar som inte fanns när vi beställde tex takspottar, silverfärgade dörrhandtag mm men sånt har jag fixat själv.
    Ok det kanske inte är top-notch kvalite på allt men jag har inget att klaga på, får ofta beröm av besökande att vi alltid har det så varmt och skönt.
    Det enda klagomålet är väl bygglaget som var här, dom var ena riktiga grisiga, gnälliga jäklar och sen var det lite svårigheter att få hit nån som fixade småfelen som skulle rättat till

9. 2017-01-19 13:15
    Svara | #9

GIXs avatar
    GIX
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    Stockholm
    269 inlägg
    Gillad 55 gånger
    177 bilder
    Hej!

Vi tänker om att bygga ett nytt hus(i Örebro). Vi har skrivit och pratat med många hustillverkare. Vi har frågat mest om dem med lägsta priser (för att vi tycker de är kanske också billigaste). Mest av dem(a-hus, eksjöhus, fiskarhedenvillan) har priset runt 2 - 2.2 mil. Då vi började titta om ustillverkare som Älvsbyhus ... men vi är lite oroligt .. vi undrar hur kan de vara så mycket skillnad med älvsbyhus och alla andra .. Jag skulle förstår om det blir typ 100 000 eller 2 00000 skillnad men det är halv mil eller mer ... Vi vill inte köpa ett hus som kommer gå sönder ... också, för att jag har läst många negativa grejer om dem(Älvsbyhus) ...Har ni någon åsikt eller råd om Älvsbyhus och andra, vad tycker ni? Har någon köpt Älvsbyhus och var nöjd med det?

Tack så mycket

Jag har byggt med dem 2016, under min byggtråd kan du bilda dig en uppfattning.

https://www.byggahus.se/forum/social...hus-regin.html

Liknande ämnen

1. Jord - pris & kvalitet?
    av krilbe i forum Häckar, buskar & träd
  2. Laminatgolv - pris mot kvalitet
    av mazz i forum Golv
  3. Kvalitet värmepump i älvsbyhus?
    av Hyttmyra i forum Värmepumpar
  4. [m]: Kvalitet värmepump i älvsbyhus?
    av MathiasS i forum Värme allmänt
  5. Pris o kvalitet
    av Ellinor i forum Hustillverkare