15 207 läst · 32 svar
15k läst
32 svar
Vad händer om hustillverkaren går i konkurs?
Medlem
· Västra Götaland
· 120 inlägg
fortfarande samma definitionsproblem även om det är väggelement eller pre-cut. Räknar de avrop i fabrik som husförsäljning? Jag tror/vet att husföretagen redovisar olika i försäljningstatistik ut till kunder. Kan vara mer rättvist/intressant att kolla SCB's statistik än husföretagens egna. blir lite out of topic.. Vi som konsumenter tror att sålda hus är när vi får nyckeln i handen vad gäller redovisningstatistik. Det blir lite lurigt att följa statistik mellan åren
Den där bilden gäller ju inte försäljningen under hela 2012, utan ackumulerat under året fram till något datum, som inte framgår av bilden. Datument som syns är 5/12, men statistik sammanställs alltid med fördröjning (ibland ganska stor), så vi vet inte hur stor del av året statistiken gäller för.soal skrev:
Är det så att om man kommer halvvägs med bygget och har spenderat (låt oss säga) 2 miljon av kontraktsumman på 4 miljon, man ändå får 10% av hela kontraktsumman för extra kostnader ? Det låter inte som de försäkringsbolag som jag träffat...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Under förutsättning att det finns ökade kostnader i den storleksordningen så är det väl inget konstigt med det?
Det innebär visserligen att andra halvan av bygget får bli 20% dyrare än planerat. Men det kan nog stämma rätt bra med hur verkligheten ser ut.
Om tillverkaren går i konkurs innan något bygge överhuvudtaget påbörjats, så blir det ju en annan tillverkare som får bygga hela huset på det vis som passar. Då finns det en rimlig chans att 10% räcker.
Kraschar det när stor del är klart, så får någon annan gå in och göra lösningar som för dem är "special", vilket givetvis blir relativt dyrare än om de får göra allt.
Det innebär visserligen att andra halvan av bygget får bli 20% dyrare än planerat. Men det kan nog stämma rätt bra med hur verkligheten ser ut.
Om tillverkaren går i konkurs innan något bygge överhuvudtaget påbörjats, så blir det ju en annan tillverkare som får bygga hela huset på det vis som passar. Då finns det en rimlig chans att 10% räcker.
Kraschar det när stor del är klart, så får någon annan gå in och göra lösningar som för dem är "special", vilket givetvis blir relativt dyrare än om de får göra allt.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ja konkursförvaltaren kan kräva att få bygga klart. men du har samma rättigheter att pga. försening avbryta och låta en annan bygga klart. Du har alltså ingen skyldighet att ta hänsyn till att entreprenören gått i kk. Så om du skriver till bolaget (inte ditt problem om förvaltare inte ens tillsatts ännu), och ger dem ex. 3v på att göra klart, eller vilken tid som är realistisk. Så kan du sedan häva avtalet pga förseningen osv. Men OM du ger dig på ngt. sådant så måste/bör du rådfråga en jurist.
Tack ! Jag kollar upp det i avtalet först och sedan med en advokat.
Ett nytt kapitel i dramat: en anställd ringde att han har pärmen med egenkotrollerna och vill ha betald för dem. Jag måste ha hamnat i en dålig film.
Ett nytt kapitel i dramat: en anställd ringde att han har pärmen med egenkotrollerna och vill ha betald för dem. Jag måste ha hamnat i en dålig film.
Jag verkligen beklaga den trista situation du hamnat i.
Naturligtvis skall du inte betala något till den anställde.
Du bör nog också vara försiktig med att försöka att få en annan entreprenör att göra klart entreprenaden innan konkursförvaltare har utsetts. Att ställa krav mot det bolaget som gått i KK leder troligtvis ingenstans. Den juridiska personen har upphört att existera. Tillgångar och skulder i bolaget har tagits över av en ny juridisk person, konkursboet. Den ende person som är behörig att representera konkursboet är konkursförvaltaren. Fram till att TR utser en konkursförvaltare kommer du tyvärr befinna dig i limbo.
Naturligtvis skall du inte betala något till den anställde.
Du bör nog också vara försiktig med att försöka att få en annan entreprenör att göra klart entreprenaden innan konkursförvaltare har utsetts. Att ställa krav mot det bolaget som gått i KK leder troligtvis ingenstans. Den juridiska personen har upphört att existera. Tillgångar och skulder i bolaget har tagits över av en ny juridisk person, konkursboet. Den ende person som är behörig att representera konkursboet är konkursförvaltaren. Fram till att TR utser en konkursförvaltare kommer du tyvärr befinna dig i limbo.
Tack Phälle...
Tingsrätten har nu tillsatt en konkursförvaltare. Det gick snabbare än väntat. Jag läste någonstans
att en förvaltare tillsätts inom 2 veckor från konkursansökan men det visar sig att om företaget
begär sig själv i konkurs så tillsätts den direkt.
Får se om jag klarar mig utan egenkontroller. Ska kontakta kommunen :-\
Tingsrätten har nu tillsatt en konkursförvaltare. Det gick snabbare än väntat. Jag läste någonstans
att en förvaltare tillsätts inom 2 veckor från konkursansökan men det visar sig att om företaget
begär sig själv i konkurs så tillsätts den direkt.
Får se om jag klarar mig utan egenkontroller. Ska kontakta kommunen :-\
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Finns det en konkursförvaltare utsedd? Den anställde gör sig skyldig till brott här. Jag skulle nog försöka spela in samtal med den personen.
Fick email från tingsrätten för en timme sedan...
Så hade jag också förstått lagen. Han undanhåller/knycker saker från konkursboet. Ska ta
en diskussion med förvaltaren. Om han bryr sig, så spelar jag in samtalet. Sen får vi se vad
som händer. Det blir snart en detektivserie det här
Känns som om jag hijackat topicen bara... Moderatorn får väl säga till om jag ska skapa en ny tråd.
Så hade jag också förstått lagen. Han undanhåller/knycker saker från konkursboet. Ska ta
en diskussion med förvaltaren. Om han bryr sig, så spelar jag in samtalet. Sen får vi se vad
som händer. Det blir snart en detektivserie det här
Känns som om jag hijackat topicen bara... Moderatorn får väl säga till om jag ska skapa en ny tråd.
Det behöver nödvändigtvis inte vara något olagligt med den "anställdes" beteende.. Om den anställde verkligen är anställd så finns det fog för kritik. Om den anställde är underentreprenör, driver eget bolag, blir läget annorlunda. I sådant fall har underentreprenören utfört uppdrag åt det konkursdrabbade bolaget som han troligtvis aldrig fått, eller kommer att få, betalt för. Han kan då ha rätt att hålla pärmarna med egenkontrollerna som säkerhet för sin fordran. Pärmarna behöver inte nödvändigtvis tillhöra konkursboet, inte ens om konkursförvaltaren påstår det.
En konkursförvaltare är nu utsedd. Jag undrar i vilken ordning skulderna betalas. Det finns en ganska stor skatteskuld vad jag förstår. Jag är ganska säker på att lönerna in te betalts. Finns det någon mening med att ställa krav på konkursboet för att jag betalt några saker eller ligger det längst ner i högen ?
Baserat på det du berättar ser det inte så lovande ut.
Vad jag förstår har du betalat det konkursdrabbade bolaget för tjänster/dokument som de aldrig levererat. Du kan kontakta KKF och be denna slutföra tjänsten. Det är dock inte säkert att KKF är villig att bistå dig. Du måste då framföra ett krav mot konkursboet. Du bör ta fram kostnaden för att låta någon annan utförs detta arbete. Detta belopp skall sedan ställas som krav mot konkursboet. Du måste vara på din vakt på att det finns ett sista datum för att få registrera fordringar mot konkursboet. Om du inte är en registrerad fordringsägare har du inte någon möjlighet att få ersättning från konkursboet. När du väl blivit registrerad som fordringsägare kommer KKF kalla till ett initialt möte med samtliga fordringsägare och förhoppningsvis ge en antydan om möjlig utdelning.
Du kommer inte att vara en prioriterad fordringsägare. Tillgångarna i konkursboet går i första hand till att betala skatter, löner och advokatkostnader (KKF är en advokat). Staten garanterar betalning av löner och KKFs kostnader, även om det inte finns några tillgångar i konkursboet. Sedan finns det prioriterade fordringsägare, banker och kreditinstitut. Först därefter kommer du. Jag tror att du har dåliga chanser att få kompensering, möjligtvis någon futtig procent av din fordran.
Vad jag förstår har du betalat det konkursdrabbade bolaget för tjänster/dokument som de aldrig levererat. Du kan kontakta KKF och be denna slutföra tjänsten. Det är dock inte säkert att KKF är villig att bistå dig. Du måste då framföra ett krav mot konkursboet. Du bör ta fram kostnaden för att låta någon annan utförs detta arbete. Detta belopp skall sedan ställas som krav mot konkursboet. Du måste vara på din vakt på att det finns ett sista datum för att få registrera fordringar mot konkursboet. Om du inte är en registrerad fordringsägare har du inte någon möjlighet att få ersättning från konkursboet. När du väl blivit registrerad som fordringsägare kommer KKF kalla till ett initialt möte med samtliga fordringsägare och förhoppningsvis ge en antydan om möjlig utdelning.
Du kommer inte att vara en prioriterad fordringsägare. Tillgångarna i konkursboet går i första hand till att betala skatter, löner och advokatkostnader (KKF är en advokat). Staten garanterar betalning av löner och KKFs kostnader, även om det inte finns några tillgångar i konkursboet. Sedan finns det prioriterade fordringsägare, banker och kreditinstitut. Först därefter kommer du. Jag tror att du har dåliga chanser att få kompensering, möjligtvis någon futtig procent av din fordran.