Byggahus.se
Ska börja göra våran gräsmatta om två veckor. Har tänkt att så den själv. Problemet är nu att idag växer det massor med tisstlar på hela tometen, hur får jag bort dessa?

Sen undrar jag om nån vet vad för förarbete som behövs? Joden har hög lerhalt men ska vara av bra kvalite men att köra dit lite anläggningsjord är nog ett måste eller?

Tistlar har vanligen rotutlöpare flera dm nere i jorden och dessa lyckas man i stort sett aldrig dra upp helt. P g a det kan de vara väldigt efterhängsna i rabatter och liknande - de kommer igen hur många gånger som helst. I gräsmatta brukar de däremot inte ställa till några större problem eftersom regelbunden klippning blir för mycket för de flesta tistelsorter.

Om jag var du skulle jag ta på mig ett par rejäla handskar (mot taggarna) och helt enkelt rycka bort dem rätt snabbt och summariskt, utan att bry mig om hur mycket av rötterna jag får upp. Det blir många små tistelskott som kommer upp i början men så fort gräset har växt till så pass att ni kan börja klippa det tror jag att de kommer att ge sig rätt snart.

Kanske en omgång Round-Up över ogräset kan ge effekt? Tror dock att det måste gå en 3-4 veckor innan du sår nytt gräs efter att ogräsdödaren använts.

Vår tomt stog orörd från augusti till maj efter att vi grävt upp grunden. När vi skulle börja med gräsmatta växte det ogräs av alla möjliga slag inkl tistlar på alla 250 m2 där vi skulle rulla ut gräsmatta. Jag började gräva upp det men efter ca 1/4 så räckte inte tiden till för gräsmattan var beställd :eek: så jag slog av resten med röjsåg försedd med såna där "plastvingar" drog upp det som gick av resten med kratta och fyllde på med jord och grus så det vart plant. :p
Första sommaren kom det rätt mycket tistlar upp genom gräsmattan tillsammans med hyfsat mycke :D maskrosor som jag tog bort för hand med så mycke rot som möjligt. Den behandlingen tillsammans med gödning var annat år har slagit ut merparten av tistlarna och maskrosorna, nu räcker det med att gå över gräsmattan vår och höst för att ta bort det som är.

På vissa delar av vår tomt har jag med framgång använt Roundup.
Jag använde mig av munstycket till Mossa Gti som man kopplar till
vattenslangen, och borrade upp munstycket till 1mm.
Fungerar perfekt, besprutar ca 100 m2 på 50 sek.

Blandningen blir något svagare än rekommenderat men det fungerar bra ändå
det tar cirka 3veckor innan ogräset dör.

• N8494.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.