2 015 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Fukt i krypgrund.
Jag har köpt ett älvsbyhus från 1983 med krypgrund. Enligt besiktningen från Anticimex var det "lätt förhöjda värden" fukt under grunden, men under gränsvärdet. Det ser fint ut under, plast på backen och inget gammalt skräp liggandes. Alla ventiler är öppna och allt ser bra ut.
Är det överdrivet att kosta på 50 000kr för en komplett avfuktningsanläggning med ventilationsrör kors å tvärs? Eller kanske man kan sätta dit en vanlig PAX-fläkt för att få lite mera cirkulation där under?
Någon med erfarenhet?
Är det överdrivet att kosta på 50 000kr för en komplett avfuktningsanläggning med ventilationsrör kors å tvärs? Eller kanske man kan sätta dit en vanlig PAX-fläkt för att få lite mera cirkulation där under?
Någon med erfarenhet?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Vad var den relativa fuktigheten och när är mätningen gjord? Behöver du verkligen göra någonting alls. Tänk på att Anticimex jobbar med att skriva helgarderande protokoll.
50 papp lät fruktansvärt dyrt. Ett ok gör det självpaket får du för under 20. Acetec eller något liknande finns för 13-15 sorptionsavfuktare.
50 papp lät fruktansvärt dyrt. Ett ok gör det självpaket får du för under 20. Acetec eller något liknande finns för 13-15 sorptionsavfuktare.
50k inkluderar ett "komplett grundjobb" från en byggfirma, med avfuktare, spirorör runt i grunden samt att dom lägger grus överallt och sedan plast ovanför.. Och jag tycker de ser rätt bra ut med plast så de kanske man inte behöver göra nåt åt. Läste i en annan tråd jag hittade här om fukt i krypgrund.. om olika avfuktare osv, så jag har lite mera kött på benen nu.
"Lätt förhöjda värden under gränsvärdet" låter inte särskilt problematiskt. Tydligen finns ingen mikrobiell påväxt och ingen lukt. Alla krypgrunder (100%) har "lätt förhöjda värden" vid denna tiden på året. Jag tycker man kan vänta med att göra ngt för tillfället. Skaffa en trådlös hygrometer och håll koll på läget under en sommarsäsong så får du koll på hur klimatet ser ut.
Grunden är redan plastad så varför göra om det en gång till?
Om man vill göra ngt kan man stänga alla gluggar och sätta in en kondensavfuktare för 2-3000 kronor. Sätt inte dit en fläkt. Den bara ökar fukttillskottet som kommer från den fuktiga varma uteluften.
Vi har diskuterat detta jättemycket så det kan löna sig att göra en sökning på forumet om avfuktare och krypgrund.
Grunden är redan plastad så varför göra om det en gång till?
Om man vill göra ngt kan man stänga alla gluggar och sätta in en kondensavfuktare för 2-3000 kronor. Sätt inte dit en fläkt. Den bara ökar fukttillskottet som kommer från den fuktiga varma uteluften.
Vi har diskuterat detta jättemycket så det kan löna sig att göra en sökning på forumet om avfuktare och krypgrund.
Liknande trådar
-
inställning avfuktare krypgrund
Grund & Markarbeten -
Avfuktare i krypgrund går mer på vintern än på sommaren
Grund & Markarbeten -
Söker trådbunden sensor för mätning av temperatur och luftfuktighet i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Krypgrunds avfuktning
Fritidshus -
Hur högt ligger fuktnivån i era krypgrunder efter den blöta sommaren och hösten?
Grund & Markarbeten