Försök 1. Gräva runt och dra rätt, det var bara att glömma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök 2. Grävde mer. Satte eget fäste samt balk och två 20ton domkrafter. Då lyfte jag den raka pelaren. Problem: Den lutande pelaren intill, till vänster, följde inte med. Så jag måste låsa den bättre på något vis.
Steg 3. Strunta i att försöka dra upp plinten. Istället gjuter jag om den. Bygga ut den ner i gräsmattan och nya vinklar som träpelaren kan ställas på.
Fråga: Vilket material ska jag använda för gjuta på extra, så att det håller. Och vad bör man känna till? Är det bara att göra en pappram runt, blanda pulver med vatten och hinka ner samt låta härda?
Och så ska jag ha syllpapp emellan sen innan jag sänker virket mot plinten?
Det kan ju vara svårt att föra över de vertikala krafterna till något stabilt. Är det kanske enklast att ta bort den gamla plinten och gjuta en ny? Därefter återfylla med 0-32 runtom.
Nja. Den verkar enormt stor och besvärlig. Syns inte så mycket på den tidiga bilden.
Jag har lekt med tanken att borrat på iaf två sidor och satt skruvar eller något, samt kallat in en rejäl traktorgrävare/försökt med min vanliga lastare för att få plinten att ändra vinkel.
Men jag tror enklast är att bara få gjutit om vinklarna lite och flyttat pelarna. Pelarna ska nog gå bra då jag lyfter nästan högst upp på den vertikala.
Fast jag har bara gjutit en gång tidigare vilket blev kasst. Så nu behöver jag veta vilket sätt som är rätt till detta.
Enklast för en så liten gjutning är att använda färdig grovbetong på säck. Annars cement och gjutgrus. Blir samma sak men man får blanda själv. Form gör du av någon plywood eller annan träskiva eller av plankor. Det blir ganska tungt även vid små gjutningar...
Innan du gjuter så borrar du några hål i den befintliga plinten, häller i lite ren cement upplöst i vatten till halvseg konsistens och kör in armeringsjärn i hålen. Pensla sedan hela sidan på den gamla plinten med cement löst i vatten. På så vis blir plinten till en enhet. Givetvis ska den gamla plinten vara helt ren från jord och annat bös innan gjutning.
Riktig primer kommer att bita bättre men det spelar ingen större roll. Se till att sätta rejäla järn och köp nån typ av ankarmassa och limma dit dom med så dom sitter och gör rent hålen från damm före limningen.
Ankarmassa blir bra det blir det inte med cement vill man fuska brukar man använda expander bruk men inte cement. Om du kör med 15 mm borr blir det bra 12ans järn ligger runt 14 mm med kammarna.