6 207 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Stabilt rör under väg?
Hej
Jag undrar om någon vet vart man kan köpa ett billigt rör att lägga under en väg? Kravet är att röret ska vara minst 100x100mm invändigt och klara lastbilar som kör över det. Finns det något annat än marktrummor att lägga? Hur djupt brukar man lägga en vägtrumma? Helst vill jag ha något stabilt som går att lägga relativt djupt eftersom jag tänkte gräva själv. Det är en grusväg det rör sig om och det är väl ca 3 meter som det behövs rör till.
Jag undrar om någon vet vart man kan köpa ett billigt rör att lägga under en väg? Kravet är att röret ska vara minst 100x100mm invändigt och klara lastbilar som kör över det. Finns det något annat än marktrummor att lägga? Hur djupt brukar man lägga en vägtrumma? Helst vill jag ha något stabilt som går att lägga relativt djupt eftersom jag tänkte gräva själv. Det är en grusväg det rör sig om och det är väl ca 3 meter som det behövs rör till.
Åk till Lantmännen, Odal el likn så hittar du vägtrummor.
Frågan är bara hur djupt man måste gräva ner den för att lastbilar ska klara att köra över där? Nu kör där nästan aldrig lastbilar utan det är i stort sett bara sopbilen varannan vecka. Men där kan komma någon skogsbil också och jag vill inte gärna oroa mig för att något går galet vid trumman.
Håller med, vi har massor av vanliga rör nedgrävda under vägarna i grannskapet, de ligger från 15cm till 70cm.Nimajneb skrev:
De klarar lasten men tyvärr inte vattenflödet som de är tänkta att leda under vägen.
Vad skall du ha röret till?
Jag ska transportera pellets i det
. Tanken är att jag ska ha ett vanligt 110mm:s markavloppsrör från garaget till källaren. Tyvärr måste röret över en väg och då tänkte jag ha något stabilare som röret kan ligga i just över vägen. Sen i det här markavloppsröret ska jag givetvis ha en slang dragen som jag suger pelletsen med.
Nja, jag har ungefär 12m som jag ska transportera pellets. Så jag har tänkt lägga ett avloppsrör den vägen och i det röret kommer jag sedan dra slangen som ska suga pelletsen. Sen under vägen så vill jag har förstärkning (ytterligare ett rör) så att inte röret går sönder när där kommer en bil med timmer. Så avloppsrör på avloppsrör gör nog ingen direkt skillnad.
Men som sagt, avloppsröret håller för belastningen så du behöver inte dubbla rörLocos skrev:Nja, jag har ungefär 12m som jag ska transportera pellets. Så jag har tänkt lägga ett avloppsrör den vägen och i det röret kommer jag sedan dra slangen som ska suga pelletsen. Sen under vägen så vill jag har förstärkning (ytterligare ett rör) så att inte röret går sönder när där kommer en bil med timmer. Så avloppsrör på avloppsrör gör nog ingen direkt skillnad.
Jag har själv ingen koll men tror att 600mm grus bör det ligga ovanför röret/trumman. (har för mig att jag såg det i något material för väghållare).
Lycka till med korpen.
Lycka till med korpen.