Byggahus.se
Hej,

är det någon som vet vad som kan räknas som en normal fukthalt i en källare med endast ekonomiutrymmen (tvättstuga, förråd mm)??? Väggarna är murade med betongsten.

Rent generellt så är 50% relativ fuktighet nog det man vill eftersträva, men i tvättstugan kan det givetvis bli mycket fuktigare (vid 100% kondenserar fukten på väggarna). Det viktigaste är nog att använda sina egna känselorgan - verkar det fuktigt och ruggigt, eller luktar mögel så är det förmodligen ett problem. Är det ett hus som du ska köpa ska du nog dra öronen åt dig, och äger du redan huset ska du kanske fundera på dränering eller i alla fall prova en avfuktare.

I vår källare varierade det mellan 15 och 90% beroende på årstid. Pga det har jag skaffat en enkel avfuktare som numera går igång då det sticker över 70%.

Hej igen!

Grejen är att vi har dränerat om hela huset. Fukthalten i vår tvättstuga kan uppgå till lite drygt 70% vid denna årstiden. Jag tycker det är lite mycket för ett omdränerat hus, och man börjar ju undra om dräneringen är rätt utförd?? Visserligen kommer det ju fukt genom golvet, bottenplattan är ju inte så tjock, men ändå???

Trettiotalshus

hej!
Det är svårt att säga vilken fukthalt som är normalt i sådana utrymmen. Inomhus vill man ha 20 grader varmt och 40-50% fukthalt. Har du lika varmt i källare så kan man önska sej att fukthalten ligger under 70%.
Ibland stirrar man sej blint på en ciffra som fuktmätaren visar utan att tänka på temperaturen som påverkar ciffran. När den vissar 70% behöver inte betyda att det är fel på dräneringen. Det är kanske bara så enkelt att det är kallare inne än ute... Det andra som är lika viktig utöver dräneringen är en fungerande ventilation, uppvärmning eller en avfuktare (i tvättrum!). Välj en lösning som passar i ditt hus.
Lycka till
gaia

70% i en tvättstuga låter ganska normalt OM ni torkar tvätt där. Personligen tycker jag det låter mycket för årstiden om ni bara tvättar, men hänger på annat ställe. Var i vårt härliga land bor Ni? (I Norra delarna är det definitivt högt, men i söder kan det vara mer nprmalt.)

Hur vet du att det kommer fukt genom golvet? (Är dräneringen på rätt höjd och utrymmet är uppvärmt bör det vara mycket små mängder som går genom golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.