15 827 läst · 8 svar
16k läst
8 svar
Dränering av hus med källare
Hej har varit o kollat på ett hus på landet som verkar intressant mycke att göra!. Men en sak oroar mig
Huset har fukt i källare ibland annat väggar o golv
bla så har betongen rest sig i golvet så de behövs nytt golv, huset har stått tomt i många år.
Vad kan dränering av huset kosta. samt vad gör man mer vid dräneringen med tex hus väggen eller grunden som huset står på. Och vad får man göra själv och är de värt det?
tror att huset är byggt tidigt 1900-tal
Tacksam för svar.
Huset har fukt i källare ibland annat väggar o golv
bla så har betongen rest sig i golvet så de behövs nytt golv, huset har stått tomt i många år.
Vad kan dränering av huset kosta. samt vad gör man mer vid dräneringen med tex hus väggen eller grunden som huset står på. Och vad får man göra själv och är de värt det?
tror att huset är byggt tidigt 1900-tal
Tacksam för svar.
Kul att ni har hittat ett hus som ni tycker om! Och roligt att någon vågar sig på lite utmaningar!
Att dränera en källargrund är en inte alltför komplicerad operation. Det kräver givetvis en del arbete.
Om jag förstått det hela rätt så har du en "vanlig" källare med murade väggar. Dräneringen går då till så att man gräver runt hela huset ner till en nivå under underkanten på plattan, om du förstå mig. botten på schakten skall alltså hamna ca 15-20cm under ditt källargolv. Man utser en högstapunkt och lägger därefter fall på slängen/rören runt huset. Ofta kläs muren med platonmatta som är en fuktspärr. Tillverkarna av Platonmattan rekommenderar numera att man avlägsnar alla rester av eventuell tjära som finns på muren. Instruktioner om hur man monterar platonsystemet finns hos din bygghandel.
Vid det hushhörn där den högsta punkten finns så låter man båda slangändarna stiga rakt upp utmed hushörnet och på toppen sätter man sedan små brunnslock. Det är för att man senare skall kunna spola ren slangarna vid behov. När man återfylller så gör man det med singel, ex. vis 8-16.
Om du vill lägga rör för dagvatten från stuprören så läggs det dem i schakten..
Du behöver ha tillgång till en grävmaskin, helst med en van förare. Om du läser på löite om arbetet innan och om grävmaskinisten har varit med förut så klarar du arbetet själv. Var noggrann med platonsystemet bara.
När det gäller golvet inomhus så gör en koll om vad det är för platta. Troligen är den kanske bara 5cm tjock och gjuten direkt på jorden. I så fall är det att rekommendera att bila bort golvet, gräva ut lite extra, isolera och gjuta ny platta inomhus. Det finns en tråd om just detta här på forumet.
Fler funderingar? Jag vet inte hur bra min beskrivning av dräneringen var, men fråga mer i så fall.
Att dränera en källargrund är en inte alltför komplicerad operation. Det kräver givetvis en del arbete.
Om jag förstått det hela rätt så har du en "vanlig" källare med murade väggar. Dräneringen går då till så att man gräver runt hela huset ner till en nivå under underkanten på plattan, om du förstå mig. botten på schakten skall alltså hamna ca 15-20cm under ditt källargolv. Man utser en högstapunkt och lägger därefter fall på slängen/rören runt huset. Ofta kläs muren med platonmatta som är en fuktspärr. Tillverkarna av Platonmattan rekommenderar numera att man avlägsnar alla rester av eventuell tjära som finns på muren. Instruktioner om hur man monterar platonsystemet finns hos din bygghandel.
Vid det hushhörn där den högsta punkten finns så låter man båda slangändarna stiga rakt upp utmed hushörnet och på toppen sätter man sedan små brunnslock. Det är för att man senare skall kunna spola ren slangarna vid behov. När man återfylller så gör man det med singel, ex. vis 8-16.
Om du vill lägga rör för dagvatten från stuprören så läggs det dem i schakten..
Du behöver ha tillgång till en grävmaskin, helst med en van förare. Om du läser på löite om arbetet innan och om grävmaskinisten har varit med förut så klarar du arbetet själv. Var noggrann med platonsystemet bara.
När det gäller golvet inomhus så gör en koll om vad det är för platta. Troligen är den kanske bara 5cm tjock och gjuten direkt på jorden. I så fall är det att rekommendera att bila bort golvet, gräva ut lite extra, isolera och gjuta ny platta inomhus. Det finns en tråd om just detta här på forumet.
Fler funderingar? Jag vet inte hur bra min beskrivning av dräneringen var, men fråga mer i så fall.
Hej tack så mycke för hjälpen
ja huset har murade väggar
Golvet i källare är som du skrev ca 5cm tjock
och gjuten på jorden det var vad jag såg när jag kollade under det som var löst.
Vad kan de röra sig om pengar för ett sånt arbete?
normalstort hus
Mvh Crille
Lidköping
ja huset har murade väggar
Golvet i källare är som du skrev ca 5cm tjock
och gjuten på jorden det var vad jag såg när jag kollade under det som var löst.
Vad kan de röra sig om pengar för ett sånt arbete?
normalstort hus
Mvh Crille
Lidköping
Jag har ingen susnng om vad arbetet med golvet kan kosta. Men kanske att det tar 2-3 veckor för två man... Dräneringen är nog gjord på två veckor. Detta är vad jag uppskattar bara. Säkrast är att du ringer runt till olika företag. För dräneringsjobb brukar dom ha fasta priser per meter husvägg typ.Crille_arko skrev:
//Magnus
Mitt hus från -42 på ca 70m2 bottenarea, gick på ca 20.000kr. Jag använde Genevads 60mm dränskiva, och gjorde allt arbete själv, förutom grävning. Det finns mycket bra guider på nätet/bygghandeln, hur man skall gå tillväga. De avviker lite från varandra, men i grund och botten lika.
Det var mycket slitsamt arbete. Skall inte försöka försköna det hela. Dock känns det bra, eftersom firma skulle ha mellan 70-80.000 för att göra det.
Det var mycket slitsamt arbete. Skall inte försöka försköna det hela. Dock känns det bra, eftersom firma skulle ha mellan 70-80.000 för att göra det.
Tack!
de har varit till stor hjälp.
De är bra att ha någon uppfattning om priset eftersom att det är en hel del att gjöra med huset för övrigt, och kanske inte kan utföra allt själv
Mvh.
de har varit till stor hjälp.
De är bra att ha någon uppfattning om priset eftersom att det är en hel del att gjöra med huset för övrigt, och kanske inte kan utföra allt själv
Mvh.
Om du har avloppsledningar etc liggandes under grunden är det vettigt att räkna med denna kostnad också dvs byt dessa samtidigt som du reparerar/fixar bottenplattan.
Och gräv inte runt hela huset samtidigt om källaren ligger djupt! Ta en sida åt gången; fixa färdigt och fyll igen innan du börjar med nästa sida.
Och gräv inte runt hela huset samtidigt om källaren ligger djupt! Ta en sida åt gången; fixa färdigt och fyll igen innan du börjar med nästa sida.
Sen kan man ha "otur. Vår Isodrän-dränering stötte oväntat på berg. Krävde "sprängning" och gjutning samt en pumpgrop för att fungera etc etc (finns en tråd från mig med bilder någonstans här på forumet). Kostade dryga 40.000 i material. Jag gjorde allt själv (delvis tillsammans med en kompis) förutom grävningen som jag lejde bort. Tur i oturen blev jag arbetslös i samma veva och kunde ägna nödvändig tid åt arbetet. Hade jag inte blivit arbetslös hade det inte fungerat tidsmässigt.Mangelito skrev:
Kan också varmt rekommendera er att hålla koll på när ev grävmaskinist återfyller. De vill väldigt gärna bara skyffla ner allt, inkl stora stenar. Jag hann göra det runt om förutom runt inkommande el (monterade täcklist för glatta livet istället). Någon vecka efter återfyllningen lyckades jag få Fortum att gräva upp kabeln för inkommande el och lägga den djupare. Mycket riktigt, kabeln var spänd som en fiolsträng pga en stenbumling som låg ovanpå. Fortums kommentar var "nio av tio dränerade hus får elavbrott inom något år eller två när marken har satt sig och ovarsamma grävmaskinisters återfyllning drar av kablen". Visst, lite överdrivet antal men varningen är befogad!
Jag vill instämma med föregående talare om att allt utom grävning går att genomföra själv.
Jag hade (o)turen att ha kvar mitt jobb så det tog ca en månad att hinna med allt och da hade jag en gräver som gjorde grävning och återfyllning.
Jag vet inte vad slutnotan blir men när jag undersökte vad det skulle kosta om någon gjorde allt åt mig hamnade det på ca 2000 kr per meter, något mindre om jag inte var så noga med kvitton.
Jag kan också hålla med om att det är bra att vara med vid återfyllningen då vi fick en telekabel som var allt för spänd pga fel återfyllningsmetod.
När du ändå dränerar se över dagvatten systemet på samma gång. Sen finns det lite olika dräneringsalternativ. Platon och liknande som är en matta mot väggen och Isodrän och liknande som är en isoleringsskiva. Jag föll för den senare och den var inga problem att arbeta med.
Lycka till och tänk på att ALLT blir lerigt
/Zeb
Jag hade (o)turen att ha kvar mitt jobb så det tog ca en månad att hinna med allt och da hade jag en gräver som gjorde grävning och återfyllning.
Jag vet inte vad slutnotan blir men när jag undersökte vad det skulle kosta om någon gjorde allt åt mig hamnade det på ca 2000 kr per meter, något mindre om jag inte var så noga med kvitton.
Jag kan också hålla med om att det är bra att vara med vid återfyllningen då vi fick en telekabel som var allt för spänd pga fel återfyllningsmetod.
När du ändå dränerar se över dagvatten systemet på samma gång. Sen finns det lite olika dräneringsalternativ. Platon och liknande som är en matta mot väggen och Isodrän och liknande som är en isoleringsskiva. Jag föll för den senare och den var inga problem att arbeta med.
Lycka till och tänk på att ALLT blir lerigt
/Zeb
Liknande trådar
-
Dränering hus med delvis källare
Grund & Markarbeten -
Dränering hus med källare
Grund & Markarbeten -
Dränering källare hus rimligt pris o villkor ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Utvändig dränering halva huset Källare?
Grund & Markarbeten -
Frågor om äldre dränering på ett hus med källare från ca 1955
Grund & Markarbeten